لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

بی‌اطلاعی از وضعیت نویسنده و روزنامه‌نگار تبریزی


نقی احمدی آذرمقدم
نقی احمدی آذرمقدم
خانواده نقی احمدی آذر مقدم، نويسنده تبريزی که بيش از دو ماه پيش در تبريز بازداشت شده، در بلاتکليفی کامل به سر می‌برد.

مأموران امنيتی پس از دستگيری اين نويسنده، دو بار به منزلش رفته و بازرسی کرده‌اند و برخی از کتاب‌ها، مقالات او را با خود برده‌اند.

فيروزه همت‌جو همسر آقای احمدی در گفت‌وگو با رادیو فردا در این ارتباط توضیح می‌دهد.

خانم همت‌جو می‌گوید: «همسرم را چهار نفر در ۱۵ فروردين، بيرون از منزل دستگير کردند و تا کنون هيچ اطلاعی به ما نداده‌اند. دو بار هم خانه‌مان را بازرسی کردند. اتهامش اصلاً معلوم نيست. هيچ اتهامی نسبت به ايشان اعلام نشده و تا بحال هيچ دادگاهی هم تشکيل نشده است.»

خانم همت جو همچنين می‌گويد که او بارها به دادگاه انقلاب مراجعه کرده و از آقای هاشم‌زاده بازپرس شعبه چهار دادگاه انقلاب اسلامی تبريز اتهامات وارده به همسرش را جويا شده است.

وی در این رابطه می‌گوید: «رفتيم پرسيديم. آقای هاشم‌زاده در شعبه چهار گفت که همسرم را تا زمانی نگه خواهند داشت، تا تمام حرف‌هايش را بزند! من هم گفتم مگر او چه حرفی برای گفتن دارد؟! ... به ما نگفته‌اند که او را به چه اتهامی بازداشت کردند. من با دو تا بچه مانده‌ام، بچه‌ها هم در وضعيت روحی بدی قرار دارند و هر روز سراغ پدرشان را می‌گيرند.»

خانم همت‌جو همچنین در مورد اينکه همسرش دارای وکيل مدافع است يا نه؟ می‌گويد:« ما دو سه بار رفتيم که برایش وکيل بگيريم، ولی گفتند که اجازه ندارد. وکيل اجازه نداره بيايد اطلاعات. ما را تهديد می‌کنند که اگر وکيل بگيريد اجازه نمی‌دهيم با او تماس تلفنی و ملاقات داشته باشید. ما را تهديد می‌کنند...»

به گفته خانم همت‌جو، همسرش را دو باردر دفتر ۳۷ يا همان دفتر اداره اطلاعات در زندان تبريز ملاقات کرده اند.

وی ادامه می‌دهد: «وضعش خوب نبود. وضع همسرم از نظر روحی خيلی بد بود، از نظر جسمی هم سالم نبود. نمی‌دانيم که او را شکنجه می‌کنند یا نه. الان حدود ۶۵ روز است که او را بازداشت کرده‌اند و [از آن زمان] تا به حال در انفرادی است.»

نقی احمدی آذر مقدم از اعضای هيئت تحريريه روزنامه شمس تبريز بود . اين روزنامه چند سال پيش توقيف شد. اين نويسنده آثاری مانند «زبان ترکی و تاريخ آذربايجان»، «سلطان محمد و مکتب مينياتور تبريز»، «وقايع مشروطيت» به زبان فارسی و چند کتاب به آذری تأليف و ترجمه کرده است.
XS
SM
MD
LG