لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۰

انتخابات ریاست فدراسيون فوتبال ايران لغو شد


علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی و معاون احمدی نژاد، مصر است که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هم شرکت کند.
علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی و معاون احمدی نژاد، مصر است که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هم شرکت کند.


در پی بالا گرفتن اعتراض ها و تنش های پيش از انتخابات فدراسيون فوتبال در روز ۲۳ مهر، کميته ويژه مديريت فوتبال ايران در پايان جلسه چهارشنبه شب، ۱۸ مهر، انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را لغو کرد.


به دنبال استعفای دوازده نفر از نامزدهای انتخابات مجمع عمومی فوتبال برای رياست، نايب رييسی و هيات رييسه فدراسيون فوتبال، و خالی ماندن هفت «پست » انتخاباتی، کميته ويژه مديريت فوتبال ايران مجبور به ابطال تقاضای نامزدهای مسووليت های يادشده و لغو جلسه مجمع عمومی شد.


اين مساله می تواند سايه محروميت فوتبال ايران را سنگين تر کند، زيرا ادامه جنگ قدرت می تواند منجر به لغو جلسه بعدی مجمع عمومی شود.


محسن صفايی فراهانی، رييس کميته ويژه مديريت فوتبال به خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، گفت: «هر احتمالی وجود دارد.»


وی همچنین در گفت و گو با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از اعلام استغفای نامزدها بدون ذکر دليل، گفت: «اين گونه که زمان را از دست می دهيم، بايد هم فوتبال ما تعليق شود و حق ماست که فوتبال ايران را محروم کنند. زيرا خودمان می خواهيم.»


رييس کميته ويژه منتخب فدراسيون بين المللی فوتبال، روز ۲۸ مهر را آغاز نام نويسی نامزدها و روز ۱۵ آذر را زمان تشکيل مجمع عمومی فوتبال اعلام کرد.


فراز و نشیب فوتبال ایران


کميته ای شش نفری متشکل از سه نفر منتخب فيفا و سه نفر نماينده سازمان تربيت بدنی جمهوری اسلامی، برای برون رفت از کابوس محروميت فوتبال ايران، در پی فراز و نشيب فراوان، اساسنامه جديدی را بر اساس خواسته فيفا تنظيم کرد و زمينه تشکيل مجمع عمومی را برای تعيين رييس و ديگر اعضای فدراسيون به وجود آورد.


  • صفايی فراهانی، رییس کمیته ویژه مدیریت فوتبال ایران، چهارشنبه شب، پس از جلسه این کميته اعلام کرد که به دليل انصراف ۱۲ نفر از کانديداها و خالی ماندن هفت پست راهی جز لغو جلسه ۲۳ مهر و تعويق انتخابات برای کميته باقی نماند.

روز ۲۳ مهر زمان تشکيل مجمع تعيين شد.


اما حضور محمد علی آبادی، رييس تربيت بدنی در آخرين لحظه های ثبت نام نامزدهای رياست فدراسيون، انتقادهایی را به دنبال داشت که سرانجام به استعفای جمع کثيری از نامزدها و ابطال ثبت نام ها و تعويق جلسه مجمع عمومی فوتبال انجاميد.


اعلام اين که حضور علی آبادی به دستور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی انجام گرفته و با صدور عدم صلاحيت بيشتر داوطلبان، زمزمه فرمايشی بودن انتخابات و دولتی شدن فدراسيونی که محروميتش به دليل دخالت دولت در امور مديريت آن بود، هر لحظه بلندتر شد.


اعتراض سردار مصطفی آجرلو به رای عدم صلاحيت برای نامزدی رياست فدراسيون، و سپس وارد دانستن آن از سوی کميته ويژه، واکنش هايی را در پی داشت که نگرانی هايی درباره «فرمايشی » بودن انتخابات را بيش از پيش برانگيخت.


در اين ميان، داوطلبانی که بختی برای خود نمی ديدند يا به مسئله «تحت فشار» بودن اعضای مجمع از سوی سازمان تربيت بدنی معترض بودند، اعلام کناره گيری کردند.


صفايی فراهانی چهارشنبه شب، ۱۸ مهر، پس از جلسه کميته ويژه اعلام کرد که به دليل انصراف ۱۲ نفر از کانديداها و خالی ماندن هفت پست، راهی جز لغو جلسه ۲۳ مهر و تعويق انتخابات برای کميته باقی نمانده است.


او درباره اعتراض ها با آنچه «فشار به اعضای مجمع برای تحميل آرا» توصیف می شد، به خبرگزاری دانشجويان ايران گفت: «اگر شائبه و ايرادی وجود داشت، چرا هيچ اعتراض مکتوبی به کميته انتقالی (ويژه) نرسيد. طبيعی بود که برخی از کانديداها اعتراض هايی داشته باشند اما، اگر اعضای مجمع برای دادن رای برخلاف نظرشان تحت فشار بودند، بايد اين موضوع را به صورت مکتوب به کميته انتقالی و فدراسيون فوتبال اطلاع می دادند.»


صفايی فراهانی، که خود يک دوره رياست بر فدراسيون فوتبال را در دوران محمد خاتمی تجربه کرده است، بدون آنکه دخالت های دولت احمدی نژاد در اداره فوتبال را منکر شود، افزود: «وقتی مديران باشگاه ها نمی توانند يک کانديدا را به صورت خاص انتخاب کنند و يا اعضای ديگر مجمع با آن که چندين ماه برای انتخاب کانديدا و معرفی آن فرد به فدراسيون فوتبال وقت داشته اند، اين کار را انجام نمی دهند، ديگر از من چه کاری ساخته است.»


وی افزود: «اگر اعضای مجمع تحت فشار بودند، می توانستند از دريافت فرم تاييديه خودداری کنند و يا اين موضوع را به صورت عمومی بيان کنند. بی ترديد زمانی که مديران باشگاه ها در سه نشست نمی توانند کانديدای خاصی را معرفی کنند، ديگر جايی برای اعتراض باقی نمی ماند.»


در حالی که محمد علی آبادی با حمايت از لغو مجمع و تعويق آن، از نامزدی دو باره خود برای رياست فدراسيون فوتبال خبر داده است، علی کفاشيان، دبير کميته ملی المپيک و ديگر نامزد رياست فدراسيون ضمن قانونی دانستن اقدام کميته ويژه از به تعويق افتادن زمان تشکيل مجمع، ابراز نگرانی کرده اند.


XS
SM
MD
LG