لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

گیتس: پاسخ های ایران به دولت اوباما دلگرم کننده نبوده است


وزیر دفاع آمریکا می گوید: واشینگتن هیچ «معامله بزرگ» مخفیانه ای با تهران نخواهد داشت.
وزیر دفاع آمریکا می گوید: واشینگتن هیچ «معامله بزرگ» مخفیانه ای با تهران نخواهد داشت.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه گفت: آمریکا ابتکارهای دیپلماتیک خود را در قبال ایران به رغم عدم پاسخ مناسب تهران به آن دنبال می کند.

آقای گیتس که برای دیداری از مصر در قاهره به سر می برد افزود: برخی از واکنش های ایران در پاسخ به دولت باراک اوباما «خیلی دلگرم کننده نبوده است.»

با این حال وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما قصد نداریم دست خود را عقب بکشیم چرا که فکر می کنیم هنوز فرصت هایی وجود دارد.»

دولت باراک اوباما از ژانویه گذشته که به قدرت رسیده است بارها اعلام کرده که برای حل مسئله فعالیت های اتمی ایران و بحران های خاورمیانه خواهان گفت و گوی مستقیم با تهران است.

آقای اوباما گفته است: اگر ایران مشت های گره کرده خود را باز کند دست دوستی آمریکا به سوی این کشور دراز خواهد شد.

سیاست جدید دولت آمریکا در تضاد با راهبرد جرج بوش، رییس جمهوری سابق این کشور است که ایران را در حلقه کشورهای «محور شرارت» قرار داده بود.

رابرت گیتس در بخش دیگری از اظهارات خود در باره ایران گفت: حتی اگر مذاکره ای صورت گیرد این گفت و گوها احتمالا پیشرفت آهسته ای خواهد داشت.

وی اظهار داشت: «من به اندازه کافی (در قدرت) بوده ام که شاهد چنین تلاش هایی در قبل باشم و نتیجه ای نیز نداشته است.»

«نگرانی های موجود از انجام یک معامله بزرگ مخفی (با ایران) کاملا غیر واقعی است و من می گویم که این مسئله اتفاق نخواهد افتاد.»

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
آقای گیتس پیش از تصدی مقام وزارت دفاع آمریکا در سمت رییس سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا، و مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا فعال بوده است.

وی می گوید: «آمریکا با چشمان باز این موضوع را دنبال می کند. اگر ما با یک مشت بسته روبرو شویم، در حالی که دست خود را بیشتر باز می کنیم، به همان صورت به آن واکنش نشان می دهیم.»

نگرانی از «معامله بزرگ» مخفی

جمهوری اسلامی ایران از اعلام سیاست تازه دولت اوباما استقبال کرده است ولی می گوید که تغییر رویکرد آمریکا در قبال تهران باید «واقعی» باشد. با این حال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه گفت که موضوع رابطه با آمریکا در دستور کار ایران قرار ندارد.

وی افزود: «عملکرد دولت آمريکا را بررسی می ‌کنيم و اگر تغيير واقعی مشاهده کنيم از آن استقبال خواهيم کرد.»

کشورهای غربی اعلام کرده اند که نگران برنامه ایران برای غنی سازی اورانیوم هستند که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد و به منظور ساخت سلاح هسته ای دنبال می شود.

ایران این اتهام را رد کرده و می گوید: این برنامه اهداف صلح آمیز دارد و برای تولید برق صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از تحلیلگران پیشنهاد کرده اند که آمریکا می تواند در قالب یک معامله وسیع از جمله لغو تحریم ها علیه تهران، موضع این کشور را نه تنها در باره برنامه هسته ایش بلکه در خصوص حمایت از گروه حزب الله لبنان تغییر دهد.

اما وزیر دفاع آمریکا که پس از دیدار با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: واشینگتن هیچ «معامله بزرگ» مخفیانه ای با تهران نخواهد داشت.

کارشناسان سیاسی معتقدند که این سخنان برای اطمینان دادن به کشورهای عرب دوست آمریکا در خاورمیانه است که نگران نادیده گرفتن نقش آنها در هر گونه توافق میان تهران و واشینگتن است.

وی افزود: «نگرانی های موجود از انجام یک معامله بزرگ مخفی کاملا غیر واقعی است و من می گویم که این مسئله اتفاق نخواهد افتاد.»

آقای گیتس گفت: آمریکا در باره این تماس ها باز و شفاف عمل می کند و دوستان خود را در جریان اتفاق هایی که رخ می دهد خواهد گذاشت و لذا هیچ گونه غافلگیری وجود نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG