لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

مذاکرات بی نتيجه مصر با رهبران فلسطينی درباره غزه


از هفته گذشته صدها هزار شهروند غزه در پی قطع سوخت و تحريم های شديد، ديوار امنيتی حائل ميان مصر و نوار غزه را شکسته و وارد مصر شدند.
از هفته گذشته صدها هزار شهروند غزه در پی قطع سوخت و تحريم های شديد، ديوار امنيتی حائل ميان مصر و نوار غزه را شکسته و وارد مصر شدند.

مذاکراتی که رهبران مصر در قاهره با سران دو گروه فلسطينی رقيب يکديگر ترتيب داده بودند تا راهی برای خروج از بحران غزه به دست آيد ظاهرا تاکنون بی نتيجه بوده است.


محمود عباس، رهبر تشکيلات فلسطينی پس از گفتگوهايش با حسنی مبارک، رييس جمهور مصر تاکيد کرد همچنان نمی تواند بپذيرد که با سران گروه حماس پای ميز مذاکره بنشيند.


آقای عباس، اقدام هفته پيش نيروهای حماس مبنی بر شکستن ديوار مرزی بين نوار غزه و مصر، و در پی آن رخنه به درون خاک مصر را «هجوم» توصيف کرد.


رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری در قاهره گفت: «حماس بايد از کودتايش عقب نشينی کند و مشروعيت تشکيلات خودگردان را بپذيرد، پس از آن، روح و روان قلب ما برای برقراری مذاکره آماده است.»


  • «حماس بايد از کودتايش عقب نشينی کند و مشروعيت تشکيلات خودگردان را بپذيرد، پس از آن، روح و روان قلب ما برای برقراری مذاکره آماده است.»
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی

گروه حماس که تا ابتدای تابستان امسال، هيات دولت را در تشکيلات خودگردان به عهده داشت در ماه ژوئن و در يک اقدامی خونين، کنترل نوار غزه را در دست گرفت و شماری از نيروهای گروه رقيب خود (فتح) را کشت، بازداشت و يا مجبور به فرار کرد.


از آن هنگام تاکنون نيروهای حماس منزوی شده در نوار غزه به راکت پرانی به خاک اسراييل ادامه داده و جامعه جهانی با حمايت از مواضع رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و مقامات اسراييلی، تحريم ها و محدوديت هايی را برای ۱.۵ ميليون نفر ساکنان نوار غزه ايجاد کرده اند.


در حالی که همزمان با حضور محمود عباس در قاهره، هياتی از جانب حماس و به سرپرستی محمود الزهار نيز در پايتخت مصر بسر می برد قرار است تا فردا پنجشنبه هياتی ديگر از حماس به سرپرستی رهبر معنوی و تبعيدی آن خالد مشعل نيز وارد قاهره شود تا با مدير تشکيلات امنيتی مصر ديدار کند.


از هفته گذشته که صدها هزار شهروند غزه ای در پی قطع سوخت و تحريم های شديد، ديوار امنيتی حائل ميان مصر و نوار غزه را شکسته و وارد مصر شدند موضوع کنترل گذرگاه مرزی رفح، به مهمترين محور اختلافات گروه فتح و حماس بدل شده است.


حماس می خواهد کنترل مرز رفح به دست نيروهای اين گروه باشد تا بتواند مصايب ناشی از تحريم و فشارهای اقتصادی و سياسی را تاب آورد اما گروه فتح و در راس آن محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی می گويد: حماس با کودتايش از حاکميت خارج شده و حالا نمی تواند چنين ادعايی داشته باشد.


به گفته محمود عباس، نظارت و کنترل بر رفح بايد همچنان به دست نيروهای تشکيلات خودگردان و با همکاری نيروهای ناظر بين المللی انجام شود.


XS
SM
MD
LG