لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

اعتراض شدید ایران به خروج نام مجاهدین از فهرست سیاه


ايران خروج نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست سازمان هاى تروريستى اتحاديه اروپا را شديدا محكوم كرد و گفت كه اين اتحاديه با تروريست ها از در دوستى و همكارى در آمده است.

وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه در بيانيه اى كه خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، آن را منتشر كرد گفت: «اين اقدام اتحاديه اروپايى در شرايطى صورت مى گيرد كه گروهك تروريستى مزبور كمترين تغييرى در ايدئولوژى فرقه گرايانه و مبتنى بر مشى مسلحانه و خشونت آميز خود نداشته و رهبران و عناصر تروريست آن تغيير رويه نداده اند.»

اعضاى اتحاديه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در بروكسل به حذف نام سازمان مجاهدين خلق ايران از فهرست گروه هاى تروريستى راى مثبت دادند.

تصميم اتحاديه اروپا براى قرار دادن نام سازمان مجاهدين خلق در فهرست گروه هاى تروريستى در سال ۲۰۰۲ مبتنى بر اقداماتى بود كه پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ براى احترام به قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل متحد در پيش گرفته شد.

  • وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود اتحاديه اروپا را متهم كرده كه «راه خود را از جامعه جهانى در زمينه مبارزه با تروريسم جدا كرده ... و بر اين اساس، جمهورى اسلامى ايران ديگر مشروعيت و صلاحيت براى اتحاديه اروپايى در زمينه مبارزه با تروريسم قائل نيست.»
طبق اين قطعنامه، اعضاى سازمان ملل متحد ملزم به قطع هر گونه كمك مالى به گروه هاى تروريستى شدند.

وزات امور خارجه ايران در بيانيه خود با اعلام اينكه دست سازمان مجاهدين خلق به « خون بيش از هزاران شهروند بى گناه ايرانى و غير ايرانى آلوده است» گفته است كه خروج نام آنها از فهرست سياه اتحاديه اروپايى «يك رويكرد فاقد اعتبار و محكوم است.»

اين بيانيه مى افزايد: «اين گروهك هيچ گاه رسما سلاح و شيوه هاى تروريستى را كنار نگذاشته و هر گز منكر اقدامات تروريستى گذشته خود از جمله طيف وسيعى از عمليات تروريستى عليه مردم ايران و عراق با همدستى رژيم صدام نشده است. از اين رو اقدام اتحاديه اروپايى، رويكردى ناقض كنوانسيون ها و مقررات بين المللى است.»

انتظار مى رود كه اقدام تازه اتحاديه اروپا تنش را در روابط آن با جمهورى اسلامى ايران افزايش دهد. روابطى كه هم اكنون نيز به دليل مسائل مربوط به برنامه اتمى تهران و انتقاد اتحاديه اروپا از وضعيت حقوق بشر در ايران متلاطم است.

سازمان مجاهدين خلق ايران كه دفتر سياسى آن در پاريس قرار دارد طى شش سال گذشته تلاش زيادى كرد تا در دادگاه هاى اروپايى از خود «اعاده حيثيت» كند.

به دنبال راى چند دادگاه اروپايى به نفع مجاهدين خلق، سرانجام اتحاديه اروپا اين سازمان را از ليست سیاه خود خارج كرد.

وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود اتحاديه اروپا را متهم كرده كه «راه خود را از جامعه جهانى در زمينه مبارزه با تروريسم جدا كرده ... و بر اين اساس، جمهورى اسلامى ايران ديگر مشروعيت و صلاحيت براى اتحاديه اروپايى در زمينه مبارزه با تروريسم قائل نيست.»

روز يكشنبه ده ها تظاهر كننده مقابل سفارت فرانسه در تهران تجمع كردند تا نسبت به تصميم اتحاديه اروپا براى خارج ساختن نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست سازمان هاى تروريستى اعتراض كنند.

اين تجمع در حالى برگزار شد كه فرانسه خود از مخالفان اقدام اتحاديه اروپايى بود و از ابتداى سال جارى ميلادى نيز رياست این اتحاديه را به جمهورى چك واگذار كرده بود.

تصميم اتحاديه اروپا در حالى رخ مى دهد كه ايالات متحده آمريكا همچنان سازمان مجاهدين خلق را در فهرست سازمان هاى تروريستى قرار داده است.

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه وقت آمريكا، دى ماه گذشته اعلام كرد كه اين كشور پس از بازخوانى و بررسى پرونده سازمان مجاهدین خلق به اين نتيجه رسيده است كه تروريستى خواندن اين سازمان «همچنان معتبر و بجا» است.
XS
SM
MD
LG