لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۵

عراق از توافق میان احزاب سياسى براى تشكيل دولت جديد خبر داد


نوری المالکی (راست) همراه با ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه
نوری المالکی (راست) همراه با ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه
سخنگوى دولت عراق روز يكشنبه اعلام كرد كه گروه هاى سياسى اين كشور بر سر تقسيم قدرت در كابينه نورى المالكى به توافق رسيدند و آقاى مالكى براى چهار سال ديگر سمت نخست وزيرى عراق را در اختيار خواهد داشت.

توافق اخير ميان احزاب سياسى عراق هشت ماه پس از انتخابات پارلمانى اين كشور به دست آمده است.

آقاى دباغ به خبرگزارى فرانسه گفته است: «توافق ياد شده ديروز حاصل شد و بر اساس آن نورى المالكى در پست نخست وزيرى باقى خواهد ماند و حزب العراقيه نامزدى را براى احراز سمت رياست مجلس معرفى خواهد كرد.»

به گفته وى، «اين توافق ميان اتحاد ملى كه در بر گيرنده احزاب عمده شيعى است و ائتلاف كردها صورت گرفته است و حزب العراقيه پس از مشخص شدن كرسى رياست مجلس و رياست جمهورى بر آن صحه خواهد گذاشت.»

سخنگوى دولت عراق افزوده است: العراقيه هنوز در مورد اينكه چه طرفى بايد رياست مجلس و كدام ائتلاف بايد رياست جمهورى را در اختيار داشته باشد ابراز نظر نكرده است.

اياد علاوى، رهبر ائتلاف العراقيه در انتخابات روز هفتم مارس گذشته برنده انتخابات پارلمانى شد ولى ائتلاف وى نتوانست اكثريت آرای لازم را براى تصدى پست تخست وزيرى عراق احراز كند.

آقای علاوی با تاييد توافق روز شنبه گفته است كه گفت و گو ها بر سر تصدی پست هاى كليدى در عراق در جريان است.

قرار است روز پنجشنبه پارلمان عراق تشكيل جلسه داده و درباره انتخاب رييس خود تصميم گيرى نمايد.

آقاى دباغ مى گويد كه بر سر پيش نويس موافقتنامه توافق شده ولى هنوز مسائلى نياز به حل و فصل شدن دارد.

وى اعلام كرد كه قرار است نورى المالكى و اياد علاوى روز دوشنبه با حضور در مراسمى در شهر اربيل، مركز منطقه خودمختار كردستان عراق، به اين توافق رسميت دهند.

پيشتر، مسعود بارزانى، رهبر منطقه خودمختار كردستان عراق از گروه هاى سياسى عراقى دعوت كرده بود تا با ديدار در اربيل به بن بست هشت ماه گذشته در صحنه سياسى اين كشور پايان دهند.

انتخابات مارس گذشته دومين راى گيرى پارلمانى در عراق پس از حمله آمريكا به اين كشور و سقوط رژيم صدام حسين است كه در جريان این انتخابات، هيچ يک از احزاب اصلى عراق نتوانستند اكثريت ۳۲۵ كرسى را براى تعيين دولت جديد عراق به دست آورند.

در همین حال، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، که در عراق به سر می برد، از مقام های آن کشور خواست به بن بست سیاسی پایان داده و در تشکیل دولت بکوشند.

در عین حال باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، نیز در هند اعلام کرد که بی صبرانه منتظر تشکیل دولت در عراق است.

وی در جمع گروهی از دانشجویان در بمبئی افزود که عدم تشکیل دولت در عراق، مایه نارضایتی مقام های آمریکایی و مردم عراق است.
XS
SM
MD
LG