لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

شهرک سازی اسراییل، محور مذاکره عباس - المرت


گفت و گوهای دو رهبر دو هفته پيش از سفر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به منطقه صورت می گيرد.
گفت و گوهای دو رهبر دو هفته پيش از سفر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به منطقه صورت می گيرد.


اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل و محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی برای حل مناقشه سرزمينی ميان طرفين که گفت وگو های صلح را دچار تلاطم کرده است روز پنج شنبه با يکديگر ديدار می کنند.


اين ملاقات، نخستين ديدار رهبران اسراييلی و فلسطينی پس از از سرگيری گفت وگوهای صلح ميان طرفين در اوايل ماه جاری است که پس از هفت سال سردی روابط آغاز شد.


گفت و گوهای دو رهبر دو هفته پيش از سفر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به منطقه صورت می گيرد که برای نخستين بار ظرف هفت سال دوران رياست جمهوری خود به اسراييل و سرزمين های فلسطينی می رود.


فلسطينيان اعلام کرده اند که شرط پيشرفت گفت وگوها با اسراييل، توقف برنامه ساخت ۳۰۷ ساختمان در شهرک یهودی نشین«هار هما»، در اطراف اورشليم شرقی است. برنامه ساخت اين واحدهای مسکونی بلافاصله پس از نشست آناپوليس اعلام شد.


اين در حالی است که اسراييل می گويد، برنامه ساختمان سازی در اين منطقه تعهد اين کشور برای عدم گسترش شهرک های يهودی نشين در کرانه باختری را نقص نمی کند، چرا که اين پروژه در نزديکی اورشليم شرقی قرار است اجرا شود.


منطقه اورشليم شرقی در سال ۱۹۶۷ و در جريان جنگ ميان اعراب و اسراييل به تصرف اسراییل درآمد.


  • «ما می خواهيم سال ۲۰۰۹ سال صلح باشد و اين( گسترش شهرک سازی) اعتبار روند صلح را خدشه دار می کند.»
صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطینی

جامعه جهانی ضميمه شدن اين بخش از اورشليم (بيت المقدس) به خاک اسراييل را به رسميت نشناخته و فلسطينيان نيز گفته اند که با تشکيل دولت مستقل فلسطين، اين بخش از شهر، پايتخت دولت جديد خواهد شد.


قرار است که در مذاکرات اهود اولمرت و محمود عباس اين موضوع مورد بحث قرار گيرد.


صائب عريقات، مذاکره کننده فلسطينی گفته است که موضوع شهرک سازی در دستور کار اصلی دو رهبر قرار دارد.


وی اظهار داشت: «ما می خواهيم سال ۲۰۰۹ سال صلح باشد و اين( گسترش شهرک سازی) اعتبار روند صلح را خدشه دار می کند.»


فلسطينيان خواستار آن هستند که اسراييل تمام پروژه های گسترش شهرک سازی را در مناطق اشغالی کرانه باختری و اورشليم شرقی متوقف کند، چرا که این بخش ها از نظر قوانین بین المللی خاک اسراییل محسوب نمی شوند و سال ها است که در اشغال اسراییل قرار دارند.


رهبران اسراييل و فلسطينی پس از کنفرانس آناپوليس که ماه نوامبر به ميزبانی آمريکا برگزار شد توافق کردند مذاکرات رسمی خود را بر سر موضوعات مناقشه برانگيز و هموار کردن راه تشکيل دولت مستقل فلسطين تا پايان سال ۲۰۰۸، از سر گيرند.


برنامه گسترش شهرک سازی


اوايل هفته جاری اسراييل اعلام کرد که اين کشور در صدد است در سال ۲۰۰۸، بيش از ۷۴۰ آپارتمان در منطقه مورد منازعه اورشليم شرقی و کرانه باختری رود اردن احداث کند.


وزارت مسکن اسراييل بودجه ای را برای سال آينده ميلادی پيشنهاد کرده است که بر اساس آن ۳۰۷ واحد مسکونی در منطقه «هار هما» در اورشليم شرقی ساخته خواهد شد.


گزارش ديگری حاکی است که ۲۴۰ واحد ديگر قرار است در «ماله آدوميم» خارج از اورشليم و در يکی از بزرگترين شهرک های یهودی در کرانه باختری ساخته شود.


گسترش شهرک سازی در «هار هما» يکی از معدود انتقادات ايالات متحده را از اسراييل به دنبال داشته است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در اين زمينه گفته که ساختمان سازی در سرزمین های اشغال شده، «کمکی به اعتماد سازی» در مسير مذاکرات صلح نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG