لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

تهديد القاعده و تعطيلى سفارتخانه هاى آمريكا و بريتانيا در يمن


در پى بروز نشانه هايى از حملات تروريستى گروه القاعده در يمن، دولت هاى آمريكا و بريتانيا روز يكشنبه سفارتخانه هاى خود را در صنعا تعطيل كردند.

گزارش هاى ديگر حاكى است كه چند كشور اروپايى نيز تدابير امنيتى در سفارتخانه هاى خود در پايتخت يمن را افزايش داده اند.

سفارت آمريكا در صنعا روز يكشنبه اعلام كرد كه تهديدى از سوى شبكۀ تروريستى القاعده دريافت كرده و آژانس هاى اطلاعاتى ايالات متحده نيز مى گويند كه اين شبكۀ تروريستى، حضور خود در كشور فقير يمن را افزايش داده است.

در لندن هم سخنگوى وزارت امور خارجۀ بريتانيا، دليل تعطيلى سفارت اين كشور در صنعا را دلائل امنيتى ذكر كرد ولى از توضيح بيشتر در باره اين دلائل امنيتى خوددارى ورزيد.

هنوز روشن نيست كه اين دوسفارتخانه چه زمانى بازگشايى خواهند شد.

سفارتخانه هاى اسپانيا و هلند در پايتخت يمن هم تدابير امنيتى را تشديد كرده اند ولى به فعاليت هاى روزانه خود ادامه مى دهند.

دولت يمن اعلام كرده است كه فعاليت هاى امنيتى در سواحل اين كشور را گسترش داده تا از نفوذ تروريست ها اسلامى از سومالى جلوگيرى كند.

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، روز شنبه اقدام يك جوان نيجريه اى به نام عمر فاروق عبدالمطلب در بيست و پنجم دسامبر(چهارم دى ماه)، براى انفجار يك هواپيماى مسافرى آمريكا در مسير آمستردام – ديترويت را به شبكۀ تروريستى القاعده نسبت داد و در پيام راديويى هفتگى خود گفت كه عبدالمطلب بيست و سه ساله، به يمن سفر كرده بود؛ كشورى كه در چنگال فقر خردكننده و ستيزه جويان اسير است.

رييس جمهور آمريكا گفت: «او [عبدالمطلب] توسط گروه القاعده در يمن آموزش ديده، به مواد منفجره مجهز شده و ماموريت يافته بود تا هواپيماى مسافرى به مقصد آمريكا را منفجر كند.»

اين نخستين بار نيست كه تروريست هاى القاعده، كشورهاى غربى و از جمله آمريكا را مورد هدف عمليات تروريستى قرار داده اند.

در سال هاى اخير، اعضاى القاعده، سازمان هاى دولتى يمن، هتل ها، رستوران ها و سفارتخانه هاى غربى را در اين كشور مورد حملات تروريستى قرار داده اند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۸ ميلادى، اين گروه به سفارتخانۀ آمريكا در صنعا حمله كرد و ۱۹ تن، از جمله يك زن آمريكايى را به قتل رساند.

گسترش همكارى

باراك اوباما مى گويد كه براى مقابله با عمليات القاعده در يمن، او به همكارى با دولت صنعا براى آموزش و مجهز ساختن نيروهاى آن كشور اولويت داده است.

در واشينگتن مقام هاى رسمى نيز مى گويند كه راه هاى گسترش همكارى هاى نظامى و اطلاعاتى با دولت يمن مورد بررسى دوباره قرار گرفته است.

ايالات متحده پيش از اين هم بر كمك هاى خود براى آموزش نيروهاى يمنى و ارسال تجهيزات نظامى و اطلاعاتى به صنعا افزوده و ژنرال ديويد پتريئوس، سر فرماندهى مركزى آمريكا پيش از ديدار روز شنبه با على عبدالله صالح، رييس جمهور يمن گفته بود كه ميزان كمك هاى ۷۰ ميليون دلارى واشينگتن به صنعا، دو برابر خواهد شد.

سال گذشته آمريكا مبلغ ۶۷ ميليون دلار براى آموزش و پشتيبانى در اختيار دولت يمن قرار داد. تنها پاكستان با ۱۱۲ ميليون دلار، كمكى بيش از اين دريافت كرده است.

همچنين ايالات متحده و بريتانيا مشتركا توافق كرده اند كه هزينۀ ايجاد يك نيروى پليس ضد تروريستى در يمن را بپردازند.

شبكۀ القاعده در توضيح اقدام خود براى منفجر كردن هواپيماى مسافرى «نورث وست» گفته است كه اين اقدام به تلافى پشتيبانى نظامى آمريكا از دولت يمن بوده كه اخيرا به حملاتى عليه اعضاى القاعده دست زده است.

افزايش نگرانى ها

جان برنن، معاون شوراى امنيت ملى كاخ سفيد در امور امنيت داخلى و مقابله با تروريسم، روز يكشنبه پس از اعلام تعطيلى سفارت آمريكا در صنعا گفت: «تهديد عليه كشورهاى غرىى در يمن كاهش نخواهد يافت مگر آن كه دولت آن كشور در عمليات خود عليه القاعده بيشتر كوشا باشد.»

آقاى برنن افزود كه حضور رو به گسترش القاعده در يمن، موجب نگرانى عميقى شده است.

اين نگرانى تنها به مقام هاى آمريكايى محدود نمى شود. بريتانيا و ساير كشورهاى اروپايى نيز به وحشت افتاده اند و مى گويند كه يمن دارد به پايگاه اصلى القاعده تبديل مى شود.

معاون شوراى امنيت ملى كاخ سفيد گفت: «ما براين باوريم كه گروه تروريستى، در حال طراحى حمله عليه هدفى در صنعا و احتمالا سفارت ما بوده است.»

هفتۀ گذشته، گروهى به نام «القاعده در شبه جزيرۀ عربى» براى كشتار «صليبيون» و تمامى كسانى كه در سفارتخانه ها كار مى كنند، از مسلمانان كمك خواست.

اين گروه در بيانيه اى كه انتشار داد مسئوليت اقدام براى انفجار هواپيماى مسافرى «نورث وست» در روز كريسمس را نيز برعهده گرفت.

جبهۀ جديد جنگ هاى آينده در منطقه

دولت على عبدالله صالح، رييس جمهور «زيدى مذهب» يمن كه از نزديك به ۳۲ سال پيش رهبرى اين كشور فقير ۲۳ ميليونى را بر عهده دارد، مدتى است كه در شمال با شورشيان شيعۀ «زيدى» در يك پيكار خونين درگير است و دولت جمهورى اسلامى ايران را به ارسال اسلحه و دادن كمك هاى مالى به شورشيان متهم كرده است.

وى همچنين با مشكل جدايى طلبان در جنوب يمن روبروست و بر اين همه، بايد نفوذ رو به گسترش شبكۀ القاعده را هم اضافه كرد.

به گفتۀ مقام هاى دولت يمن، در روزهاى پايانى سال ميلادى گذشته، نيروهاى بيشترى براى نبرد با اعضاى القاعده به استان هاى ابيان، بيده و شبوآ گسيل شده اند. اين عمليات، بخشى از اقدام هاى گستردۀ دولت است در چارچوب آنچه كه «شكار عوامل القاعده» ناميده مى شود.

با اين حال خبرنگارانى كه در يمن به سر مى برند مى گويند كه وضعيت امنيتى، با وفور اسلحه در ميان مردم، پيچيده تر شده و چشم انداز اعادۀ قدرت و حاكميت دولت مركزى در مناطق ياغى نشين كه مركز اعضاى القاعده نيز به شمار مى رود، بسيار تيره و تار است.
XS
SM
MD
LG