لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

بحران در یمن تهدیدی برای منطقه است؟


سرباز یمنی در حال گشت‌زنی
سرباز یمنی در حال گشت‌زنی
درگيری‌های تازه بين نيروهای دولتی يمن و شورشيان شيعه حوثی، روز دوشنبه در اطراف سعده و مناطقی دیگر ادامه داشت.

بر اساس گزارش روزنامه شرق الاوسط، روز دوشنبه مواضع شورشيان حوثی در منطقه محسنه با هواپيما و توپخانه مورد حمله قرار گرفت و انبارهای مهمات آنها نابود شد.

شورشيان حوثی در مقابله با نيروهای دولتی که در حال پيشروی هستند از تاکتيک حمله و گريز استفاده می‌کنند. در درگيری‌های روز دوشنبه بين عربستان وشورشيان حوثی، سه سرباز سعودی کشته و تعدادی نيز زخمی شدند.

به گزارش رويترز، در روز يکشنبه نيروهای سعودی حملات شيعيان حوثی برای کنترل شهر بندری ميدی در کنار دريای سرخ را دفع کردند. عربستان سعودی برای جلوگيری از قاچاق اسلحه به يمن اقدام به محاصره دريايی اين کشور کرده است.

شورشيان حوثی در ۱۲ آبان ماه از خط مرزی درمنطقه جبل دخان عبور کرده و به نيروهای عربستانی در آن سوی مرز حمله کردند. اين حمله باعث ورود عربستان به صحنه نبرد شد و نگرانی‌هايی را در مورد بی‌ثباتی يمن و تاثير منطقه‌ای آن به وجود آورد.

يمن يکی از فقيرترين کشورهای جهان است که در شبه جزيره عربستان و در کنار کشورهای ثروتمند صادر کننده نفت خاورميانه قرار دارد.

رابرت استوارت اينگرسل، استاد روابط بين الملل دانشگاه آمريکايی شارجه، درباره موضع آمريکا در قبال اين بحران به رادیو فردا می‌گويد: « بدون شک آمريکا همواره نگران مواردی است که حکايت از مداخله ايران در آن چيزی دارد که به جنگ های نيابتی موسوم است. به همين دليل تعجبی ندارد که عربستان و آمريکا با اين موارد برخورد کنند، اما با وجود اين نگرانی فکر نمی‌کنم آمريکا به طور مستقيم خود را درگير جنگ يمن کند».

آقای اينگرسل در پاسخ به اين سؤال که «آيا جنگ بين شورشيان شيعه حوثی و دولت يمن باعث بروز دو دستگی در بعضی از کشورهای عربی خواهد شد»، می‌گويد: « من در مورد تعميم اين اختلاف فرقه‌ای محتاط هستم و منکر اين دودستگی نمی‌شوم، ولی به نظر من بايد هر مورد را در شرايط محلی آن مورد بررسی قرار داد. برای مثال درگيری‌های فرقه‌ای درلبنان، عراق و يمن را نمی‌توان مشابه هم دانست و در قالبی يکسان به بررسی آن پرداخت. در آمريکا خيلی‌ها از اوج‌گيری شيعيان و نفوذ ايران صحبت می‌کنند، اما شايد کمی دراين مورد اغراق شده است».

وی همچنين در مورد اين که جنگ يمن می‌تواند تهديدی برای ثبات منطقه باشد، معتقد است: « جنگ يمن موضوع مهمی است و بی‌ثباتی در هر يک از کشورهای منطقه باعث نگرانی در کل منطقه می‌شود. بی‌ثباتی درهر کشور می تواند مشکلاتی را برای کشورهای همسايه ايجاد کند، اما اين که جنگ يمن تهديدی جدی برای منطقه است يا نه؟ به نظر من بحران يمن نمی‌تواند باعث به وجود آمدن يک بحران گسترده منطقه‌ای شود».

جنگ يمن در مردادماه سال جاری آغاز و تا کنون باعث کشته شدن صدها نفر و آوارگی ۱۷۵ هزار نفر شده است. شورشيان حوثی دولت يمن را متهم به تبعيض مذهبی، اقتصادی و اجتماعی و بی‌کفايتی در اداره اين کشور فقير عربی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG