لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

علی آبادی نماینده ایران در اوپک شد؛ اعتراض نمایندگان به سرپرستی وی بر وزارت نفت


محمد علی آبادی (نفر رو به جلو) همرا با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران
محمد علی آبادی (نفر رو به جلو) همرا با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران
معاون اول رييس جمهور اسلامی ايران می گويد که محمد علی آبادی، سرپرست وزارت نفت، به عنوان نماينده ايران در نشست اوپک شرکت می کند و همزمان نمايندگان مجلس، آقای علی آبادی را بدترين انتخاب برای وزارت نفت دانسته و گفته اند که در صورت معرفی وی به عنوان وزير، به او رای اعتماد نمی دهند.

محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که محمد علی آبادی، سرپرست جديد وزارت نفت به عنوان نماينده ايران در نشست روز چهارشنبه ۱۸ خرداد اوپک شرکت می کند.

نشست اوپک در حالی برگزار می شود که ايران هم اکنون اختلاف های زيادی با کشورهای عربی بر سر افزايش توليد نفت دارد و خواهان حفظ توليد فعلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، است.

نشست وزيران کشورهای عضو اوپک قرار است موضوع افزايش توليد نفت را تا سقف يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه بررسی کند ولی به گزارش خبرگزاری رويترز، احتمال می رود نتيجه اين نشست، موافقت با افزايش حدود يک ميليون بشکه نفت باشد.

جمهوری اسلامی ايران همواره با افزايش توليد اوپک مخالفت کرده و قيمت نفت در بازارهای جهانی را متعادل ارزيابی کرده است.

اختلافات بر سر وزرات نفت

در روزهای اخير گمانه زنی های مختلفی درباره معرفی نماينده ايران به نشست اوپک مطرح شده بود و تا دو روز مانده به اين جلسه هنوز وضعيت حضور ايران در نشست اوپک مشخص نشده بود.

ايران رياست دوره ای اوپک را بر عهده دارد و پس از برکناری مسعود ميرکاظمی، وزير نفت، محمود احمدی نژاد خود سرپرستی اين وزارتخانه را بر عهده گرفت.

ولی وی تحت فشار مجلس شورای اسلامی که گزارش تخلف او را به قوه قضاييه ارسال کرده بود، ناچار شد که اواخر روز پنجشنبه محمد علی آبادی را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کند.

معرفی آقای علی آبادی برای سرپرستی مهمترين وزارتخانه ايران با واکنش منفی نمايندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه های نزديک به اصولگرايان منتقد محمود احمدی نژاد روبرو شده است.

حميدرضا کاتوزيان، رييس کميسيون انرژی مجلس در اين زمينه به خبرگزاری مهر گفته است که معرفی آقای علی آبادی، «بدترين انتخاب برای صنعت نفت و گاز است و اين تصميمات، کشور را به مخاطره می اندازد.»

وی سرپرست جديد وزارت نفت را فردی «فاقد تخصص و تجربه» معرفی کرده و گفته است: «نمی توان کسی را ولو به عنوان سرپرست معرفی کرد که زبان مفاهمه مشترک با بدنه وزارت نفت نداشته باشد. چنين فردی از ابتدا حذف شده تلقی می شود چون نمی تواند کار را هدايت کند.»

محمد علی آبادی در دور دوم رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۸ برای تصدی وزارت نيرو به مجلس شورای اسلامی معرفی شد ولی نتوانست رای اعتماد نمايندگان را کسب کند.

وی پيشتر معاونت عمرانی شهرداری تهران، عضويت در هيئت مديره مترو، معاونت رييس جمهور، رياست سازمان تربيت بدنی، رياست کميته ملی المپيک و قائم مقامی وزارت جهاد کشاورزی را در کارنامه خود داشته است.

هنوز مشخص نيست که آيا رييس جمهور اسلامی ايران، آقای علی آبادی را برای تصدی وزارت نفت به مجلس معرفی خواهد کرد يا نه.

ولی يک نماينده تهران به خبرگزاری مهر گفته است در صورت موافقت نمايندگان با ادغام دو وزارتخانه نفت و نيرو و تشکيل وزارتخانه انرژی، نمايندگان برای تصدی اين وزارتخانه به علی آبادی رای نمی دهند.

پرويز سروری، سرپرستی محمد علی آبادی بر وزارت نفت را «خلاف منافع ملی کشور» خوانده و گفته است:«علی آبادی يک بار به مجلس به عنوان گزينه وزارت نيرو مطرح شد اما نمايندگان ملت به وی رای اعتماد ندادند، لذا حضور ايشان به عنوان سرپرست وزارت نفت هيچ توجيه کارشناسی ندارد.»

منتقدان آقای علی آبادی در سخنان خود به عدم تجربه و تخصص وی در حوزه نفت اشاره کرده اند ولی وی روز دوشنبه در مراسم معارفه خود که بدون حضور مسعود ميرکاظمی، وزير سابق نفت، برگزار شد گفت که ۳۰ سال با محمود احمدی نژاد«رفيق» است و ۳۵ سال است که با حوزه نفت آشنايی دارد.

وی گفته است که از «رفاقت ۳۰ ساله» خود با محمود احمدی نژاد برای تسريع در حل مشکلات صنعت نفت استفاده می کند.

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در طول دوره شش ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تا کنون پنج وزیر و سرپرست به خود دیده است.

طولانی ترين دوره يک وزير نفت مربوط به غلامحسين نوذری با ۷۲۲ روز و پس از وی، سيدکاظم وزيری هامانه با ۷۱۲ روز وزارت است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، پس از اين دو وزير، سيد مسعود ميرکاظمی با ۶۱۸ روز وزارت، رکوردار مسئوليت در وزارت نفت است.

وزارت نفت همچنين دو سرپرست به خود ديده است که احمدی نژاد تنها ۱۸ روز در راس اين وزارتخانه بود و پس از وی، محمد علی آبادی است که روز پنجشنبه گذشته برای اين سمت معرفی شد.
XS
SM
MD
LG