لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

پیشنهاد عربستان: اگر ایران تولید نفت خود را افزایش ندهد، ما کاهش می‌دهیم


چهار منبع مطلع از مذاکرات اوپک به خبرگزاری رویترز گفتند عربستان سعودی پیشنهاد کرده است در صورتی که ایران در سال جاری میزان تولیدش را افزایش ندهد آن کشور حاضر است از تولید نفت خود بکاهد.

به گفته این منابع که حاضر نشدند نام آنها فاش شود، عربستان این پیشنهاد را ماه جاری مطرح کرده و منتظر پاسخ مثبت و یا منفی ایران است. این پیشنهاد در آستانه اجلاس اوپک که هفته آینده در الجزایر برگزار خواهد شد می‌تواند زمینه‌ساز یک توافق مهم باشد.

طبق این پیشنهاد عربستان سعودی حاضر است تولید نفت خود را به میزان اوایل سال جاری میلادی کاهش دهد به شرطی که رقیب اصلی آن ایران نیز تولیدش را از میزان فعلی که حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز است افزایش ندهد.

به گفته این منابع مطلع، عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت آماده است ولی ایران باید با ثابت نگاه داشتن تولید نفت خود موافقت کند. هر چهار منبع مطلع تایید کردند که این پیشنهاد به ایران داده شده است.

یک منبع آگاه از سیاست‌های نفتی ایران حاضر نشد در مورد جزییات این پیشنهاد اظهار نظر کند ولی در عین حال احتمال رسیدن به یک توافق در اجلاس هفته آینده اوپک را منتقی ندانست. او گفت: «آنها باید رو در رو گفت‌وگو کنند».

دولت‌های ایران و عربستان سعودی هیچ‌یک به طور رسمی در مورد این پیشنهاد اظهار نظر نکرده‌اند.

میزان تولید نفت عربستان سعودی معمولا در فصل زمستان کاهش و در تابستان افزایش می‌یابد. بنابراین دولت ایران ممکن است این کاهش طبیعی در سطح تولید نفت عربستان که در قالب پیشنهادی برای يک توافق ارائه شده است را رد کند.

دولت ایران نیز اعلام کرده بود قصد دارد سطح تولید نفت را به چهار میلیون بشکه در روز برساند. ولی تولید کشور در ماه‌های اخیر در حد ۳.۶ میلیون بشکه متوقف شده و به نظر می‌رسد افزایش چشمگیر در تولید بدون سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در صنایع نفت برای ایران دشوار باشد.

این منابع مطلع نگفتند که در صورت ثابت ماندن میزان تولید ایران، عربستان سعودی تا چه میزانی حاضر است از تولید خود بکاهد.

میزان تولید عربستان به خاطر افزایش تقاضا در فصل تابستان از ماه ژوئن رو به افزایش گذاشته و در ماه ژوییه و اوت حدود ۱۰.۶ میلیون بشکه بوده است. در فاصله ژانویه تا مه امسال نیز حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز بود.

در گذشته دولت عربستان سعودی هیچگاه حاضر نشده بود در مورد کاهش تولید نفت خود مذاکره کند.

نمایندگان ایران و عربستان در سازمان اوپک طی روزهای اخیر در وین با هم گفت‌وگو کردند. به گفته منابع مطلع، پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش تولید در این ملاقات به بحث گذاشته نشد و مذاکرات دو طرف نتیجه‌ای در برنداشت.

منابع مطلع می‌گویند در صورت توافق، کشورهای عربی متحد عربستان سعودی مثل امارات متحده عربی، کویت و قطر نیز در این کاهش تولید مشارکت خواهند کرد. اما عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت در سازمان اوپک است بیشترین سهم از کاهش تولید را به عهده خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پیشنهاد کاهش تولید از سوی عربستان نشانه چرخش مهمی در سیاست‌های آن کشور است که از زمان کاهش بهای نفت در سال ۲۰۱۴ حاضر نشده است از میران تولید خود بکاهد و عملا این سیاست را به اوپک تحمیل کرده است.

اما این سیاست ریاض باعث بروز اختلاف در میان کشورهای عضو اوپک شده و اعضای فقير این سازمان تحت تاثیر کاهش بهای نفت دچار مشکلات مالی شدید و حتی ناآرامی شده‌اند. البته عربستان و سایر کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس نیز پس از یک دهه درآمد سرشار و هزینه کردن ارقام سنگین در بودجه عمومی خود مجبور شده‌اند کمربندها را سفت کنند.

همزمان با شدت یافتن عوارض منفی کاهش شدید در بهای نفت و تاثیر آن بر توان مالی عربستان سعودی، تهران و ریاض به مرور نشان دادند که برای بالا بردن قیمت نفت جهانی حاضرند انعطاف نشان دهند.

اما اولین تلاش برای کنترل میزان تولید با هدف افزایش بهای نفت در ماه آوریل به نتیجه نرسید. ریاض تاکید داشت که تهران نیز باید از میزان تولیدش بکاهد ولی دولت ایران گفت تا زمانی که به میزان تولید قبل از تحریم‌ها یعنی چهار میلیون بشکه در روز نرسد، چنین توافقی را نخواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG