لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

عارف: پیگیری‌هایی درباره رفع حصر و آقای خاتمی شده که به آنها خوش‌بینم


آقای عارف می‌گوید رفع حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ «جزو مطالبات و بخشی از شعارهای» جامعه است.
آقای عارف می‌گوید رفع حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ «جزو مطالبات و بخشی از شعارهای» جامعه است.

رییس فراکسیون امید مجلس می‌گوید که پیگیری‌هایی درباره رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و ممنوعیت تصویری و محدودیت‌های محمد خاتمی انجام شده و او «خوش‌بین» است که «اتفاق خوبی بیفتند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا عارف روز سه‌شنبه پنجم بهمن در یک نشست خبری درباره پیگیری موضوع حصر رهبران جنبش سبز گفت: «بر این باور بودیم که هم دولت و دست‌اندرکاران این مسئله را در فضای آرام پیگیری کنند و با توجه به منافع ملی حل‌وفصل شود».

وی درباره محدودیت‌ها برای محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران، نیز اعلام کرد: «بارها در این رابطه گلایه کردیم چرا که موضوع ممنوع‌التصویری در هیچ محکمه‌ای مطرح نشده است اما نباید اجازه دهیم این درگیر مسائل سیاسی شده و بیش از حد رسانه‌ای شود».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای عارف گفت که رفع حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ «جزو مطالبات و بخشی از شعارهای» جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه حل این مشکلات «به نفع جامعه است»، ابراز امیدواری کرد که حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی با توجه به «مصالح ملی و حفظ آرامش» رفع شود.

آقای عارف گفت: «پیگیری‌هایی در مورد حصر و آقای خاتمی شده و بنده خوش‌بین هستم که اتفاق خوبی بیفتد».

وی به جزئیات این پیگیری‌ها اشاره‌ نکرده است.

حسین کروبی پسر مهدی کروبی پیش از این از محمدرضا عارف به دلیل مطرح کردن «مرتب» موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز تشکر کرده بود.

پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی درخواست‌هایی برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و رفع ممنوع‌التصویری و دیگر محدودیت‌ها برای محمد خاتمی مطرح شده است.

در مراسم تشییع پیکر رییس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز ۲۲ دی برگزار شد، طرفداران جنبش سبز شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی سر دادند، به طوری که تلویزیون رسمی ایران در فیلم‌های خبری خود صدای جمعیت را قطع کرد.

بر اساس گزارش‌ها، محمد خاتمی از حضور در این مراسم منع شده بود.

در همین حال، علی مطهری، نایب‌ رییس مجلس، این شعارها را نشانه آن دانسته است که «مسئولان نظام باید زودتر» مسئله حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را حل کنند.

محمد خاتمی نیز روز ۲۸ دی ابراز امیدواری کرده بود که «آشتی نسبی» به وجود آمده پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه یافته و رهبر جمهوری اسلامی همه را «وارد عرصه جديدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای كشور» کند.

روز ۲۴ دی نیز ۴۳ زندانی سابق سیاسی در نامه‌ای، از «ارکان نظام» جمهوری اسلامی و همه جناح‌های سیاسی خواسته بودند که فضای به وجود آمده پس از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی را به «فرصتی برای دستیابی به گفت‌وگو و آشتی ملی و حاکمیت هرچه بیشتر عقلانیت در عرصه مدیریت و مقابله با ناکارآمدی و فساد و بی‌اخلاقی» تبدیل کنند.

عبدالله رمضان‌زاده، محسن میردامادی، مصطفی تاج‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی، محسن امین‌زاده، بهاره هدایت، حسن اسدی‌زیدآبادی، عبدالله مومنی، مسعود باستانی و ریحانه طباطبایی از جمله امضاءکنندگان این نامه بودند.

حسین میردامادی، دایی آیت‌الله علی خامنه‌ای، نیز در نامه‌ای انتقادی از عملکرد و سیاست‌های خواهرزاده خود، از او خواسته‌ است «تا دیرتر از این نشده و دوران شما پایان نیافته و شیرازه امور به کل از‌ هم‌ نپاشیده و ملک و ملت از دست نرفته، مشی خود را تغییر دهید» و «ناهنجاری‌ها را جبران کنید».

محمد میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سئوالی درباره مسئله حصر رهبران جنبش سبز و ممنوع شدن حضور محمد خاتمی در مراسم تشییع جنازه آقای هاشمی رفسنجانی، از اجرا نشدن «برخی حقوق» در کشور ابراز تاسف کرده بود.

وی اضافه کرده بود: «حل برخی مسائل زمان می‌برد و توان ما در یک حدی است که به کمک دیگران نیاز داریم، نیاز به اجماع نظام داریم».

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین فرزندان مهدی کروبی پیش از این، از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به رفع حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده‌اند.

حسین کروبی رفع حصر رهبران جنبش سبز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «بعید» دانسته و گفته است که حاکمیت این «امتیاز» را به حسن روحانی نخواهد داد.

محمد خاتمی نیز از زمستان سال ۹۳ در رسانه‌های ایران ممنوع التصویر شده و بر اساس گزارش‌ها از حضور او در برخی از مراسم‌ها ممانعت شده است.

محمد انجام وکیل آقای خاتمی روز چهارشنبه ۲۹ دی خبر داده بود که موکلش از محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران به دلیل مطرح کردن اتهام دریافت «پول» از عربستان سعودی شکایت کرده است.

XS
SM
MD
LG