لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

۱۵۰ سرباز شورشی ارتش بنگلادش به اعدام محکوم شدند


برخی از سربازان شورشی با خودروهای ون، جلسه دادگاه را ترک می‌کنند.
برخی از سربازان شورشی با خودروهای ون، جلسه دادگاه را ترک می‌کنند.
دادگاه ويژه‌ای در داکا، پايتخت بنگلادش، ۱۵۰ سرباز ارتش این کشور را که در شورش سال ۲۰۰۹ شرکت کرده بودند، به اعدام محکوم کرد.

۴۰۰ سرباز متهم دیگر هم به حبس‌هايی از چند سال تا حبس ابد محکوم شدند. دادگاه بنگلادش ۲۷۰ نفر از ۸۲۳ متهم اين پرونده را نيز تبرئه کرد.

اتهام اين عده قتل افسران ارتش، شکنجه و زنده سوزاندن عده‌ای از افسران ذکر شده است.

در پرونده اتهامی اين سربازان گفته شده که اجساد کشته شدگان در فاضلاب‌ها و قبرهای دسته جمعی انداخته شده بود.

در شورش سال ۲۰۰۹ مرکز فرماندهی نيروهای مرزبانی بنگلادش در نزديکی داکا، سربازانی که به پایین بودن حقوق و شرايط کاری خود معترض بودند به مدت ۳۰ ساعت دست به کشتار و ضرب و شتم افسران و تخريب پايگاه زدند.

اين شورش در مدت کوتاهی به ساير پايگاه‌های ارتش نيز سرايت کرد و چندين هزار سرباز عادی در آن شرکت کردند.

تا کنون حدود شش هزار سرباز ارتش بنگلادش به دليل شرکت در شورش‌های سال ۲۰۰۹ در دادگاه‌های مختلف این کشور محاکمه و محکوم شده‌اند. در اين شورش دسته جمعی ۷۴ نفر از جمله ۵۷ افسر ارشد ارتش کشته شدند.

قاضی دادگاه ویژه بنگلادش روز سه شنبه همزمان با اعلام حکم متهمين پرونده گفت که جنايت‌ها آن چنان فجيع بودند که شورشيان حتی به اجساد کشته شدگان هم رحم نکردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحقيقات رسمی در باره اين شورش نشان داد که اين حرکت اعتراضی نتيجه سال‌ها نارضايتی و خشم سربازان عادی بود که خواهان افزايش حقوق‌شان و شرايط کار بهتر بودند.

حقوق ميانگين سربازان عادی ارتش بنگلادش با دو سال سابقه کار حدود ۱۵۰ دلار در ماه است.

قاضی دادگاه هم با اشاره به اينکه اين سربازان حتی نمی‌توانستند هزينه مدارس کودکان‌شان را تامين کنند گفت برای کاستن از تنش‌ها بايد حقوق و شرايط کاری بهتری به اين سربازان داده می‌شد.
XS
SM
MD
LG