لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

پادشاه اردن: خاورميانه در آستانه جنگ های داخلی است


ملک عبدالله پادشاه اردن
ملک عبدالله پادشاه اردن

ملک عبدالله، پادشاه اردن نسبت به وقع سه جنگ داخلی در منطقه خاورميانه هشدار داد.


وی گفت: «از گفت و گوی جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده و نوری المالکی، نخست وزير عراق در اردن، بايد راه حلی ريشه ای به دست آيد تا به خشونت های روز افزون و غير قابل کنترل در عراق پايان داده شود.»

ملک عبدالله، روز يکشنبه ۲۶ نوامبر در گفت و گو با شبکه «ای.بی.سی» گفت: «ايالات متحده بايد به دنبال راه حلی فراگير برای خاورميانه باشد و تمام بازيگران منطقه شامل ايران و سوريه نيز در حل اين بحران سهيم باشند.»

به گزارش خبرگزاری رويتر، پادشاه اردن نسبت به وقوع سه جنگ داخلی در سال ۲۰۰۷ در خاورميانه هشدار داد و گفت: «ما می توانيم تصور کنيم که در سال ۲۰۰۷ در فلسطين، عراق و لبنان شاهد سه جنگ داخلی خواهيم بود. زمان آن فرا رسيده است که با برداشتن گامی مهم به عنوان بخشی از جامعه جهانی، از وقوع بحران های بيشتر در خاورميانه جلوگيری کنيم.»

اين درحالی است که با شدت گرفتن درگيری های قومی و مذهبی در عراق، دولت جورج بوش برای پايان دادن به خشونت ها از ملت های ميانه رو عرب کمک می گيرد.

ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا به تازگی از عربستان سعودی ديدن کرد و قرار است جورج بوش و نوری المالکی، روز چهارشنبه در اردن درباره اوضاع امنيتی عراق گفت و گو کنند.

ملک عبدالله همچنين اظهار اميدواری کرده است نخست وزير عراق در اين مذاکرات طرح هايی را ارايه کند تا بتواند ميان گروه های مختلف عراقی توافق ايجاد کند.

اين درحالی است که ديدار روز چهارشنبه نخست وزير عراق با رييس جمهوری ايالات متحده با مخالفت برخی از گروه های عراقی روبه رو شده است.

هواداران مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه تهديد کرده اند اگر اين ديدار صورت گيرد، از پارلمان عراق خارج خواهند شد. مقتدا صدر، حضور نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در عراق را دليل اصلی آشوب ها و درگيری ها می داند.

اين درحالي است که موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق، روز يکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری «سی.ان.ان» گفت بر خلاف اين تهديدها نوری المالکی، نخست وزير عراق با رييس جمهوری آمريکا در اردن ديدار خواهد کرد.

موفق الربيعی همچنين گفت:«دولت عراق بايد نيروهای سپاه مهدی،وابسته به مقتدی صدر را کنترل کند.»

مشاور امنيت ملی عراق با اشاره به ناآرامی های اخير در عراق، بدون اشاره به نام کشور خاصی گفت:«هزينه مالی شورش ها و ناآرامی ها در عراق از سوی برخی تجار و سازمان های کشورهای عرب منطقه تامين می شود.»

آقای الربيعی همچنين در گفت و گو با شبکه خبری «سی.ان.ان» گفت ايران به برخی افراط گرايان و شورشيان در عراق کمک مالی کرده است اما عراق هيچ مدرکی در اين باره ندارد.

به گزارش خبرگزاری رويتر ملک عبدالله، پادشاه اردن همچنين به ناآرامی ها در لبنان و سرزمين های فلسطينی اشاره کرد و گفت:«فلسطين مساله اصلی در خاورميانه است و با آنچه در لبنان و عراق می گذرد مرتبط است. بنابراين برای حل بحران بايد بين تمام گروه های منطقه وحدت ايجاد کرد.»


XS
SM
MD
LG