لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

فصلی سرد برای محافل کسب و کار تهران


سرمایه داران بخش خصوصی بازار ایران، از گسترش تحریم ها، نگرانند.
سرمایه داران بخش خصوصی بازار ایران، از گسترش تحریم ها، نگرانند.


مجازات های اقتصادی علیه ایران، چه در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و چه بر پایه ابتکارهای یک جانبه قدرت های بزرگ صنعتی، تاکنون با خونسردی سخنگویان رسمی دولت ایران رو به رو شده که می گویند تیرهای تحریم به هدف ننشسته و اقتصاد ایران همچنان در راه پیشرفت است.


اما محافل کسب و کار تهران، در این خونسردی سهیم نیستند.


چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، که روز چهارشنبه، دهم مرداد ماه، برگزار شد، دل نگرانی و یاس عمیق بخش خصوصی ایران را در قبال انزوای رو به گسترش ایران، به نمایش گذاشت.


آن گونه که از رسانه های بامداد روز پنج شنبه تهران بر می آید، فضای روز چهارشنبه نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، که «پارلمان بخش خصوصی» لقب گرفته، انباشته از تلخی ناشی از فشار شدید بانک های آلمانی علیه ایران بود.


اشپيگل آنلاين روز شنبه ۲۸ ژوئيه خبر داد که دویچه بانک، بزرگترين بانک خصوصی آلمان و يکی از بزرگترين بانک های اروپا، به مناسبات تجاری خود با ایران پايان می دهد.


حدود هفت ماه پیش نیز «کامرز بانک»، دومین بانک بزرگ آلمان، به اعمال محدودیت های شدید مالی علیه ایران روی آورد و همکاری شرکت های بزرگ آلمانی با ایران نیز کاهش یافت.


شاهرخ ظهیری، خزانه دار اتاق ضمن تاکید بر نقش مهم آلمان در روابط اقتصادی خارجی ایران، بانک های آلمانی را متهم کرد که «کاسه داغ تر از آش شده اند و فشار هایی را بر فعالان بخش خصوصی ایران وارد می کنند که حتی از سوی آمریکا هم اعمال نمی شود.»


به گفته آقای ظهیری، بانک های آلمانی حتی حساب شهروندان آلمانی را که در ایران فعالیت می کنند، مسدود کرده اند. از دیدگاه او در وضعیت کنونی بانک مرکزی باید وارد عمل شود.



  • «بانک های اماراتی به تجار ایرانی اخطار کرده اند در پی یک مهلت سه روزه، داد و ستد خود را با آنها متوقف خواهند کرد.»
روزنامه شرق

رسانه های بامداد پنجشنبه تهران همچنین به نقل از منابع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می نویسند که معتبر ترین شرکت بیمه خدمات صادرات آلمان موسوم به «هرمس» قصد دارد همکاری با شرکای ایرانی خود را متوقف کند؛ گویا بخش مهمی از گفت وگوهای روز چهارشنبه اتاق تهران به همین موضوع اختصاص یافته است.


قطع رابطه «هرمس» با ایران، اگر تایید شود، ضربه بسیار سختی بر روابط اقتصادی ایران با آلمان وارد خواهد آمد. «هرمس» عملیات بازرگانی و سرمایه گذاری شرکت های آلمانی را در سراسر جهان بیمه می کند.


موضوع بسیار مهم دیگری که به موج نگرانی محافل کسب و کار تهران دامن می زند، گزارش هایی است که از امارات متحده عربی می رسد.


روزنامه «شرق» چاپ تهران در شماره روز پنجشنبه یازدهم مرداد ماه خود به نقل از پدرام سلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می نویسد: «بانک های اماراتی به تجار ایرانی اخطار کرده اند در پی یک مهلت سه روزه، داد و ستد خود را با آنها متوقف خواهند کرد.»


تصمیم احتمالی امارات مبنی بر اعمال تضییقات مالی بر ایران، که در نشست روز چهارشنبه اتاق تهران به سختی شایع بود، هنوز از سوی هیچ یک از منابع رسمی تایید نشده است.


امارات متحده عربی پل اصلی ارتباطات ایران با اقتصاد بین المللی است. ضمن این که این کشور، مقصد عمده صادرات غیر نفتی ایران نیز هست.


در پی آغاز تحریم های بانکی از سوی آمریکا و اروپا علیه ایران، بازرگانان ایرانی تلاش کردند جای خالی بانک های غربی را با بانک های اماراتی پر کنند.


XS
SM
MD
LG