لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

بحران اقتصادی در فدراسيون های ورزشی ايران


محمد عباسی (راست) وزیر ورزش و امور جوانان همراه با محمود احمدی نژاد و محمد علی آبادی، رییس کمیته ملی المپیک ایران.
محمد عباسی (راست) وزیر ورزش و امور جوانان همراه با محمود احمدی نژاد و محمد علی آبادی، رییس کمیته ملی المپیک ایران.
وزارت ورزش و امور جوانان ايران از فدراسيون‌های ورزشی خواسته تا برنامه‌ های آتی خود را بدون در نظر گرفتن منابع دولتی تدوين کنند.

در همين رابطه حميد سجادی، معاونت ورزش قهرمانی و حرفه‌ ای وزارت ورزش، برگزاری نشست های منسجمی را با روسای فدراسيون‌ها آغاز کرده که محور آن پيشبرد برنامه‌ها و اداره فدراسيون، بدون اتکا به بودجه دولتی است. موضوعی که از نگاه کارشناسان ورزش، متناقض با ساختار دولتی فدراسيون ها و عزل و نصب مديران از سوی وزارت ورزش است.

ايسنا در گزارش خود در اين باره نوشته است: «به دليل بروز مشکلات اقتصادی، وزارت ورزش فدراسيون‌ها را ملزم به درآمدزايی و متکی نبودن به بودجه دولتی کرده. اين تصميم با توجه به اين که فدراسيون‌ها برنامه ريزی خود را معطوف بازی های آسيايی ۲۰۱۴ کرده‌اند، موجب نگرانی فدراسيون‌های ورزشی شده است.»

همزمان در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۲ که توسط محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ایران، به دستگاه های اجرايی کل کشور ابلاغ شده، ضمن تاکيد بر «رعايت اصل صرفه جويی، پرهيز از اسراف و حذف هزينه‌های غير ضروری و جهت گيری مصارف در راستای الگوی صحيح مصرف»، بر استفاده حداکثری از ظرفيت های قانونی برای افزايش منابع درآمدی تاکيد شده.

همچنين تداوم واگذاری شرکت های دولتی، واگذاری طرح های تملک دارايی های سرمايه ای قابل واگذاری نيز پيش بينی شده. در بخشنامه آقای احمدی نژاد، اين واگذاری حتی شامل طرح های نيمه تمام نيز می شود. همچنين فروش اموال منقول و غير منقول مازاد نيز در متن اين دستورالعمل آمده است.

رييس جمهوری ايران «تلاش در جهت مشارکت های مردمی و منابع خيرين با استفاده از ابزارهای تشويقی» را هم در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۲ گنجانده است.

«کمر فدراسيون ها می شکند»

مسعود سليمانی، رييس فدراسيون اسکواش، با اشاره به درخواست اخير وزارتخانه مبنی بر اينکه فدراسيون‌ها بايد برنامه‌هايشان را بدون گرفتن منابع دولتی تدوين کنند، به ايسنا گفته است: «وزارت ورزش اعلام کرده که فدراسيون‌ها بايد طی ۴۰ روز برنامه‌ راهبردی خود را بدون تکيه بر منابع دولتی تهيه کنند. درست است که بايد درآمدزايی کنيم و ديگر از منابع دولتی استفاده نشود اما در اين صورت کمر فدراسيون‌ها می‌شکند.»

سليمانی در ادامه با اشاره به عدم اجرای تعهدات مالی وزارت ورزش به فدراسيون ها در سال جاری گفته است: «وقتی تحريم اقتصادی وجود دارد بايد آن را پوشش دهيم، ما می‌دانيم که در اين شرايط اولويت اول کشور، ورزش نيست. اما همين مسئله نبايد باعث شود که جوانان ورزشکار به شرايط موجود اعتراض کنند.»

انتقاد از عدم اجرای تعهدات دولت به تيم ها و فدراسيون های ورزشی در ماه های اخير شدت گرفته است. ورزشکاران تيم های دولتی بارها در رسانه های رسمی از ناتوانی باشگاه های خود در انجام تعهدات شان خبر داده اند.

تيم فوتبال استقلال تهران که متعلق به وزارت ورزش است از اين حيث چنان متضرر شده که فابيو جان واريو از بازيکنان خارجی اين تيم، در صفحه فيسبوک خود اعلام کرد ديگر حاضر به ادامه همکاری با اين باشگاه نيست.

امير قلعه نويی سرمربی استقلال نيز در واکنش به اين موضوع ضمن تاييد مشکلات شديد مالی در اين تيم گفت که جان واريو تا امروز هم فقط به خاطر او در استقلال مانده بود.

برخی ديگر از فدراسيون های ورزشی و هيات های تابعه در استان های مختلف نيز از لغو برنامه ها و مسافرت های تيم های تحت امر خود به دليل مشکلات مالی خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG