لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

کمیته المپیک خواستار دخالت نکردن دولت ایران در امور فدراسیون‌ها شد


کمیته بین‌المللی المپیک و شورای المپیک آسیا با ارسال نامه‌ای مشترک به کمیته المپیک ایران، خواستار ادای توضیح و شفاف سازی درباره مداخله دولت در امور داخلی فدراسیون‌های ورزشی شده‌اند.

در این نامه خطاب به محمد علی آبادی و بهرام افشارزاده رئیس و دبیر کمیته المپیک ایران تاکید شده است که مقامات دولتی حق مداخله در امور فدراسیون‌ها را ندارند و برکناری‌های اخیر چند رئیس فدراسیون در ایران، مطابق با منشور المپیک نبوده است.

محمد عباسی وزیر ورزش و امور جوانان، مدیران پنج فدراسیون را تغییر داده است. خسرو قمری به عنوان سرپرست جدید فدراسیون دوچرخه سواری، برانوش نیک بین (فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو)، فریبا محمدیان به عنوان سرپرست فدراسیون اسکیت، شروین اسبقیان (فدراسیون قایقرانی) و غلامرضا جعفری هم در مقام سرپرستی فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی منصوب شده‌اند.

خبرساز‌ترین تغییر در فدراسیون قایقرانی رخ داد و احمد دنیامالی پس از شش سال و نیم ریاست بر فدراسیون قایقرانی از سمت خود برکنار شد.

حالا گردانندگان کمیته بین‌المللی المپیک از مسئولان کمیته المپیک ایران خواسته‌اند تا با مقامات دولتی گفت‌و‌گو کنند و نتیجه را به اطلاع آنها و شورای المپیک آسیا برسانند.

پیر میرو مدیر روابط کمیته بین‌المللی المپیک و حسین المسلم مدیر کل شورای المپیک آسیا از برکناری‌های اخیر مطلع شده‌اند و فدراسیون بین المللی کانو (ICF) و فدراسیون بین‌المللی روئینگ (FISA) را نیز از جمله منابع خبری خود معرفی کرده‌اند.

کمیته بین‌المللی المپیک با یادآوری برخی مفاد منشور المپیک، یادآور شده که دولت‌ها باید زمینه مشارکتی مفید را فراهم سازند تا ورزش در سطح ملی توسعه پیدا کند. بر همین اساس، دولت‌ها حق نفوذ در قلمروی فدراسیون‌ها را ندارند.

کمیته بین‌المللی المپیک، سه پرسش و موضوع مشخص و شماره گذاری شده را در نامه خود درج کرده و خواستار پاسخگویی مقامات ایرانی شده است.

۱- در فدراسیون‌های ورزشی کشور شما چه اتفاقاتی رخ داد؟
۲- دولت ایران باید تضمین دهد که ضمن رعایت منشور المپیک، به استقلال تشکیلات ورزشی وابسته به جنبش المپیک احترام خواهد گذاشت.
۳- ارگان‌های IOC و OCA را از نتیجه گفت‌و‌گوی خود با مقامات دولتی در ایران با خبر سازید.

پرچم IOC به جای پرچم ایران؟

بعد از تکذیب‌های مکرر در آغاز هفته درباره واکنش IOC، سرانجام کمیته ملی المپیک ایران دریافت نامه‌ از کمیته بین‌المللی المپیک را تائید کرد.

به همین خاطر نشست فوق‌العاده هیات اجرایی کمیته المپیک ایران نیز برگزار شد. بر اساس قوانین کمیته بین‌المللی المپیک، در صورتی که برای IOC، مداخله‌ای خارج از عرف از سوی مقامات دولتی کشور‌ها در امور فدراسیون‌های ورزشی و کمیته‌های ملی المپیک‌ محرز شود، کمیته ملی المپیک آن کشور به حالت تعلیق درخواهد آمد.

مشابه چنین وضعیتی برای کشور کویت رخ داده است. این مسئله الزاماً به معنی عدم شرکت ورزشکاران آن کشور در بازی‌های المپیک نیست. بلکه ورزشکاران کشور مورد نظر به جای پرچم ملی کشورشان، باید با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک که‌‌ همان پنج حلقه مشهور است، در مراسم افتتاحیه رژه بروند و اگر مدال بگیرند نیز به جای پرچم کشورشان، پرچم IOC برافراشته خواهد شد!

ورزشکاران کویتی در المپیک لندن با پرچم المپیک به مصاف حریفان خود خواهند رفت. کمیته ملی المپیک کویت از سال ۲۰۱۰ به دلیل دخالت‌های دولتی در وضعیت تعلیق به سر می‌برد.

هشت ورزشکار کویتی تاکنون جواز حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب‌ کرده‌اند؛ نمایندگانی در ماده ۸۰۰ متر و پرتاب چکش دو و می‌دانی، تیراندازی، پینگ پنگ و شنا.

این کشور در بازی‌های آسیایی گوانجو نیز وضعیت مشابهی داشت و نتوانست با پرچم ملی وارد رقابت‌ها شود. آن‌ها چهار مدال طلا، شش نقره و یک برنز کسب کردند اما با هر مدال طلایی که می‌گرفتند، حلقه‌های المپیک به جای پرچم کویت به اهتزاز در می‌آمد. در رده بندی مدال‌ها هم به جای نام کویت، عنوان «ورزشکارانی از کویت» درج شد.

در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی هم ورزشکاران کشور تیمور شرقی با پرچم المپیک وارد رقابت‌ها شده بودند. حالا کشور سوریه نیز در آستانه صدور این حکم سنگین قرار دارد و ممکن است ورزشکاران این کشور آشوب زده، بدون پرچم ملی در لندن حضور یابند.

کشورهای عربستان سعودی، قطر، برونئی و سودان هم به شدت تحت فشار هستند تا موانع داخلیشان در اعزام زنان ورزشکار به المپیک لندن را رفع کنند.

در صورتی که ایران نتواند مقامات IOC را قانع کند، ورزشکاران ایرانی در غیاب پرچم ایران راهی لندن خواهند شد.
XS
SM
MD
LG