لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

بسته شدن پرونده انتخابات با شکست حامیان احمدی نژاد


به گفته مقامات وزارت کشور ايران، در انتخابات روز جمعه ايران ۲۸ ميليون نفر شرکت کرده اند در حالی که ۴۶ ميليون نفر برای رای دادن واجد شرايط بوده اند.
به گفته مقامات وزارت کشور ايران، در انتخابات روز جمعه ايران ۲۸ ميليون نفر شرکت کرده اند در حالی که ۴۶ ميليون نفر برای رای دادن واجد شرايط بوده اند.

با شمارش آخرين صندوق های رای انتخابات شورای شهر تهران پرونده انتخابات خبرگان ، شوراهای شهر و روستا و ميان دوره ای مجلس شورای اسلامی در تهران با شکست حاميان دولت احمدی نژاد بسته شد .


در انتخابات روز جمعه ، ۲۴ آذر، ۲۳۳ هزار نامزد انتخاباتی برای کسب ۱۱۳ هزار کرسی در شوراهای شهر و روستا ثبت نام کرده بودند .


براساس گزارش خبرگزاری های ايران و به نقل از ستاد انتخابات کشور، چهار روز پس از پايان رای گيری در تهران ، ۳۱۰۰ صندوق رای در تهران شمارش شده که در نتيجه آن، مهدی چمران، مرتضی طلايی، رسول خادم، عباس شيبانی، هادی ساعی، حمزه شکيب، عليرضا دبير، پروين احمدی نژاد، معصومه ابتکار، احمد مسجد جامعی، محمد علی نجفی، معصومه آباد، حسن بيادی، خسرو دانشجو و حبيب کاشانی حائز بيشترين آراء شده و توانستند به شورای شهر تهران راه يابند .


ترکيب اعضای جديد شورای شهر تهران نشان می دهد که اصولگرايان نزديک به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران توانسته اند شش کرسی، اصلاح طلبان چهار کرسی و حاميان دولت احمدی نژاد سه کرسی را به خود اختصاص دهند. يک کرسی نيز توسط مستقل ها و يک کرسی ديگر توسط نامزد مشترک اصولگرايان و حاميان دولت اشغال شده است .



ترکيب اعضای جديد شورای شهر تهران نشان می دهد که اصولگرايان نزديک به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران توانسته اند هفت کرسی، اصلاح طلبان چهار کرسی و حاميان دولت احمدی نژاد سه کرسی را به خود اختصاص دهند. يک کرسی نيز توسط مستقل ها و يک کرسی ديگر توسط نامزد مشترک اصولگرايان و حاميان دولت اشغال شده است .

به گفته مقامات وزارت کشور ايران، در انتخابات روز جمعه ايران ۲۸ ميليون نفر شرکت کرده اند در حالی که ۴۶ ميليون نفر برای رای دادن واجد شرايط بوده اند.


اعلام نتايج انتخابات شورای شهر تهران بيشترين توجهات را به خود جلب کرد و بدليل خودداری وزارت کشور از اعلام تدريجی آراء، اولين نتايج آن ۳۰ ساعت پس از انتخابات اعلام شد. تاخير وزارت کشور در اعلام نتايج اين انتخابات، اعتراض تمام گروه ها از اصلاح طلبان گرفته تا هواداران دولت را برانگيخت و دولت را متهم به ابهام آفرينی در شمارش آراء کردند .


بروز همين وضعيت سبب شد تا هر يک از ائتلاف های سه گانه اصلاح طلبان، اصولگرايان و حاميان دولت خود را پيروز اين انتخابات معرفی کنند .


اصلاح طلبان با صدرو بيانيه ای تاکيد کردند در حال حاضر مسئله امنيت شمارش آراء بزرگترين دغدغه اکثر ائتلاف های حاضر در انتخابات است، چرا که «رايحه تقلب در فضای انتخابات فراگير شده است ».


سخنان وزير کشورکه يک روز پس از انتخابات ايراد شد بر ابهام ها پيرامون تاخير در نتايج آراء افزود. به دنبال اصرار خبرنگاران مستقر در وزارت کشور برای اطلاع از نتايج انتخابات، وزير کشور به آنان اعلام کرد که «تمايل شخصی من توفيق جريان اصولگراست .»


با بالا گرفتن اعتراض ها، محمد باقر ذوالقدر، مسئول تامين امنيت انتخابات، با رد اخبار مربوط به تخلفات تاکيد کرد که اعتراض های صورت گرفته، جوسازی است .


واکنش های تازه به نتايج انتخابات


وزير کشور ايران در واکنش به اخبار مربوط به تخلفات انتخاباتی گفته است: به طور حتم، کاری با اين عظمت نمی تواند تخلف نداشته باشد و در حالی که هنوز به پايان شمارش نرسيده ايم، نمی توان گفت که آيا تخلفی رخ داده يا خير .


اين در حالی است که محمد نيازی ، رئيس سازمان بازرسی کل کشور انتخابات روز ۲۴ آذر را از سالم ترين و کم تخلفترين انتخابات در طول انقلاب اسلامی دانست .


محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران نيز در ديدار روزنامه نگاران روزنامه صدای عدالت، با اشاره به بحث تخلفات يادآور شده که، «ممکن است تخلفاتی در انتخابات صورت بگيرد ولی به دليل سيستم انتخاباتی ما امری اجتناب ناپذير است، حيف است شيرينی حضور ۲۸ ميليونی مردم در انتخابات را با شبهات به کام مردم تلخ کنيم.»


از سوی ديگر، محسن آرمين و مرتضی حاجی از چهره های شاخص اصلاح طلبان، خواستار بازشماری صندوق ها به صورت تصادفی و ارائه پرينت صندوق ها شده اند .


آقای آرمين با اعلام اينکه عملکرد ستاد انتخابات در شمارش و اعلام آرای مردم غير قابل پذيرش است به خبرگزاری مهر گفته است که : برای رفع شبهه های ايجاد شده در اذهان عمومی وزارت کشور بايد پرينت آرای صندوق های تهران را در اندازه ۵۰ نفر اول شوراها، ۳۰ نفر اول مجلس خبرگان و ۱۰ نفر اول مياندوره ای مجلس در اختيار مردم قرار دهد .


آقای حاجی نيز با ارائه آماری از منتخبين مردم ايران در ۳۲۵ شهر کشور، نتيجه گرفته که اصلاح طلبان با کسب ۴۰ درصد کرسی ها موفق ترين گروه و گروه موسوم به رايحه خوش خدمت ، طرفداران دولت احمدی نژاد، با کسب حدود ۵/۳ درصد کرسيهای شوراها شکست خورده مطلق اين انتخابات بوده اند.


XS
SM
MD
LG