لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

آمریکا پایگاه ضد موشکی در اروپا مستقر می کند


آمریما درصدد است تا این پایگاه را در جمهوری چک و لهستان مستقر کند.
آمریما درصدد است تا این پایگاه را در جمهوری چک و لهستان مستقر کند.

آمریکا برای نخستین بار پایگاه رادار و ضد موشکی را در خارج از خاک این کشوربرای پیشگیری و مقابله با حملات موشکی تاسیس می کند.


در همین زمینه، واشینگتن برای اولین بار رسما از جمهوری چک خواستار اجازه تاسیس یک پایگاه رادار، به عنوان بخشی از سیستم دفاعی ضدموشکی خود شد.


میرک توپولانک، نخست وزیر محافظه کار جمهوری چک روز شنبه با تایید این خبر گفت کشورش آماده گفت وگو با آمریکا در این باره است.


برابر گزارش های تایید نشده، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، خواهان تقسیم تاسیسات این پایگاه میان دو کشور چک و لهستان است. بنا براین گزارش ها، بخش تاسیسات رادار در نقطه ای نامعلوم در جمهوری چک و بخش تاسیسات ردیابی موشک ها در خاک لهستان مستقر خواهد شد. به گفته نخست وزیر چک، طرح آمریکا برای تاسیس یک پایگاه موشکی در جمهوری چک به دلیل مخالفت احزاب مخالف دولت در این کشور رد خواهد شد.


ولاستا پارکانووا، وزیر دفاع جمهوری چک نیز با اعتراف به اینکه موافقت با استقرار چنین تاسیساتی حساس است گفت: این پایگاه رادار می تواند امنیت جمهوری چک را افزایش دهد.


در صورت استقرار این پایگاه آمریکا برای اولین بار چنین تاسیساتی را در خارج از خاک خود ایجاد می کند. این پایگاه مکمل تاسیسات ضد موشکی آمریکا در ایالت های آلاسکا و کالیفرنیا خواهد بود.


هدف سیستم ضد موشکی آمریکا، ردیابی و نابودی حملات موشکی بویژه از سوی ایران عنوان شده است.


روسیه شدیدا با این اقدام آمریکا و برنامه ضدموشکی این کشور مخالف است. میخائیل مارگــلــف، یک عضو شورای فدراتیو پارلمان روسیه روز شنبه این اقدام آمریکا را تاسف بارخواند.


آندره کوکوشین، نماینده پارلمان و یک نظامی پیشین نیزگفت: استقرار چنین تاسیساتی در یک کشورعضو پیمان پیشین ورشو می تواند روسیه را به اقدام مشابهی وادار کند.


XS
SM
MD
LG