لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

«مذاکرات تشکیل کشور فلسطین باید آغاز شود»


آقای فیاض می گوید که هر راه حلی برای معضل آوارگان، تنها با توافق با اسراییل عملی خواهد شد.
آقای فیاض می گوید که هر راه حلی برای معضل آوارگان، تنها با توافق با اسراییل عملی خواهد شد.

در آستانه دیدار روز دوشنبه میان نخست وزیر اسراییل با رهبر حکومت خودگردان فلسطینی، سلام فیاض نخست وزیر دولت انتقالی فلسطینی، خواستار انجام مذاکرات واقعی بین طرفین به منظور استقلال هرچه زودتر کشور فلسطین شد.


نخست وزير دولت انتقالی فلسطينی، در مصاحبه ای با روزنامه اسراییلی هاآرتص، با اشاره به اقدامات اخير تل آویو در قبال کابينه جديد فلسطينی، گفته است: اقدامات حسن نيت کافی نيست و طرفين بايد وارد مرحله مذاکرات نهایی صلح شوند و زمينه را برای تحقق آرمان غایی فلسطينی ها، که استقلال کشور فلسطين است، فراهم کنند.


آقای فياض که اخيرا با وزيران دفاع و خارجه اسراییل ديدار کرده است، در اين مصاحبه در مورد نگراني های اسراییل از احتمال بازگشت صدها هزار پناهنده فلسطينی از نقاط مختلف جهان گفته است: هر راه حلی برای معضل آوارگان، تنها با توافق با اسراییل عملی خواهد شد.



اکثر اسراییلی ها از برپایی کشور فلسطين حمايت مي کنند و لذا اسراییل بايد کرانه باختری را نيز مانند نوارغزه به فلسطينی ها پس دهد.
رییس جمهوری جدید اسراییل


شيمون پرز، رییس جمهوری جديد اسراییل نيز که روز يکشنبه مراسم تحليف در اين مقام را به جای آورد، در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: اکثر اسراییلی ها از برپایی کشور فلسطين حمايت مي کنند و لذا اسراییل بايد کرانه باختری را نيز مانند نوارغزه به فلسطينی ها پس دهد.


از سوی دیگر انتظار می رود که جورج بوش ، رییس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه در نطقی پيرامون مسائل خاورميانه، بر تعهد واشنگتن در قبال کمک به طرفين اسراییلی و فلسطينی به منظور حل اين نزاع ديرينه تاکيد کند.


مقامات آمريکایی گفته اند، بوش تعهد آمريکا را به برپایی کشور فلسطين تکرارخواهد کرد.


دیدار دوم عباس و اولمرت


گزارش های رسیده حاکیست که محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی برای ديدار با نخست وزير اسرائيل از رام الله، مقر حکومت خودگردان درکرانه باختری به اورشليم رفته است.


اين دومين ديدار ميان اولمرت و محمودعباس از هنگام تسلط کامل سازمان حماس بر نوار غزه و رخدادهایی است که به جدایی هم پيمانی جنبش فتح با حماس منجر شد.


در ديداری که در اقامتگاه شخصی اولمرت انجام مي شود، نخست وزير اسرایيل فهرست زندانيان فلسطينی را که اسراییل برای آزادی تهيه کرده، برای کسب موافقت محمود عباس در اختيار او می گذارد.


در پی تعهدی که اولمرت در اين راستا در همايش ماه گذشته شرم الشيخ داده بود، يک کميسيون اسراییلی با بررسی سوابق زندانيان فلسطينی وابسته به جنبش فتح، نام ۲۵۰ نفر از آنها را برای آزادی برگزيده است.



پيشاپيش اين ديدار، دستياران محمود عباس گفتند: وی خواهان تسهيلات جديدی برای عامه فلسطيني ها نيز خواهد شد و بويژه بر ضرورت رفت وآمد آزادانه فلسطينی ها ازطريق گذرگاه های مرزی کرانه باختری تاکيد خواهد کرد.


در ديداری که در اقامتگاه شخصی اولمرت انجام مي شود، نخست وزير اسرایيل فهرست زندانيان فلسطينی را که اسراییل برای آزادی تهيه کرده، برای کسب موافقت محمود عباس در اختيار او می گذارد.


به نوشته روزنامه اسرایيلی معاريو، در حالي که اهود اولمرت برای پذيرش اين خواسته آمادگی دارد و معتقد است که برداشتن پست های بازرسی به مفهوم محدود شدن حضور نيروهای اسراییل در کرانه باختری است و اين امر مي تواند به بهبود موقعيت محمودعباس در افکارعمومی فلسطينی کمک کند، ارتش اسراییل با اين امرمخالف است.

فرماندهان ارتش اسراییل ابرازنگرانی کرده اند که در پی برداشته شدن پست های بازرسی، نيروهای انتحاری فلسطينی بار ديگر وارد شهرهای اسراییلی شوند.


روزنامه اسراییلی يديعوت آخرونوت نیز در این باره نوشته است که اولمرت از محمود عباس مي خواهد از نزديک شدن مجدد به سازمان اسلامگرای حماس خودداری کند.


نخست وزير اسراییل معتقد است همکاری احتمالی دگر بار ميان فتح با حماس، تماس های سياسی اسراییل با فلسطينی ها را دوباره به بن بست می کشاند.


دولت اسراییل در روزهای اخير نام حدود ۲۰۰ شبه نظامی فلسطينی را نيز از فهرست افراد تحت تعقيب ارتش این کشور پاک کرد.


شماری از فعالان نظامی فتح به درخواست محمود عباس سلاح خود را بر زمين نهادند و با رفتن به مراکزی که از سوی دولت فلسطينی اعلام شده بود، جنگ افزار خود را تحويل دادند.


همچنين اسراییل بيش از يک سوم از حدود ۴۰۰ ميليون دلار پول های بلوکه شده فلسطيني ها را اخيرا در اختيار دولت جديد فلسطينی گذاشت.


XS
SM
MD
LG