لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

دو عضو کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان: ادعای شنود از دونالد ترامپ صحت ندارد


دوین نونس (سمت راست) رییس جمهوریخواه و آدام شیف عضو دمکرات ارشد کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا.
دوین نونس (سمت راست) رییس جمهوریخواه و آدام شیف عضو دمکرات ارشد کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا.

اعضای ارشد کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه گفتند باور ندارند دونالد ترامپ در طول کارزار انتخاباتی توسط دولت وقت شنود شده است.

آنها افزودند روسای اف‌بی‌آی و اداره امنیت ملی آمریکا قرار است هفته آینده در مورد این مسئله و دخالت‌های روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این کمیته شهادت بدهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوین نونس رییس جمهوریخواه و آدام شیف عضو دمکرات ارشد این کمیته به خبرنگاران گفتند به اعتقاد آنها تلفن آقای ترامپ برخلاف ادعاهای او بدون ارائه هیچ سندی، شنود نشده ولی با وجود این آنها می‌خواهند اف‌بی‌آی در جلسه روز دوشنبه هفته آینده هرگونه مدرکی در این رابطه را ارائه دهد.

همزمان لیندزی گراهام از سناتورهای ارشد جمهوریخواه هشدار داد اگر «جیمز کومی رییس اف‌بی‌آی، تا روز چهارشنبه به سوالات مربوط به رابطه مسئولان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه پاسخ ندهد و یا حکم قانونی مربوط به شنود تلفن‌های برج ترامپ را ارائه ندهد» کنگره آماده است از اختیارات ویژه خود استفاده کند.

این سناتور جمهوریخواه در مصاحبه‌های تلویزیونی گفت آماده است برای فهمیدن این موضوع که آیا اف‌بی‌آی آن طور که پرزیدنت ترامپ ادعا می‌کند برای شنود خط تلفن او حکم قضايی گرفته است، حتی حکم احضار صادر کند.

علاوه بر این، چارلز گراسلی رییس کمیته قضایی مجلس سنا تهدید کرد تا زمانی که رییس اف‌بی‌آی در مورد مناسبات تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با مقامات روسيه به هیات تحقیق کنگره گزارش ندهد نامزد پیشنهادی رییس‌جمهوری برای معاونت دادستان کل کشور را تایید نخواهد کرد.

نهادهای امنیتی آمریکا در پایان بررسی خود در ماه ژانويه اعلام کردند که روسیه با هدف تاثیرگذاری به نفع دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶، شبکه اینترنتی حزب دمکرات را مورد حملات سایبری قرار داده است.

علاوه بر این آقای ترامپ به خاطر تماس مقام‌های ارشد دولت و کارزار خود با مقامات روسیه تحت فشار قرار دارد. او مجبور شد مایکل فلین، مشاور امنیت ملی‌اش را به خاطر برملا نکردن تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشنگتن قبل از روی کار آمدن آقای ترامپ از کار برکنار کند.

در حال حاضر چند کمیته در کنگره موضوع دخالت روسیه در انتخابات و ادعای دونالد ترامپ در مورد شنود مکالمات او را بررسی می‌کنند. مقامات ارشد دولت باراک اوباما این ادعاها را اکیدا تکذیب کرده‌اند.

دمکرات‌ها خواهان تحقیق یک هیات دادستانی ویژه و یا کمیته غیرحزبی کنگره در مورد دخالت روسیه هستند.

در مقابل، جمهوریخواهان که در مجلس سنا و مجلس نمایندگان اکثریت دارند، می‌گویند تحقیق توسط کمیته‌های مجالس کافی است.

جیمز کلپر، رییس اداره امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است او از صدور هیچ حکمی برای شنود خط تلفن برج ترامپ اطلاع ندارد.

لیندزی گراهام نیز گفت به اعتقاد او هیچ قاضی‌ای حکم قضایی برای شنود خط تلفن دونالد ترامپ صادر نمی‌کند مگر آنکه سوء ظن‌های قابل اعتنایی وجود داشته باشد که بین کارزار انتخاباتی او با روس‌ها تماس‌هایی برقرار شده است.

XS
SM
MD
LG