لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

سرویس «جی میل» در چین مسدود شد


بعد از ماهها اختلال در کار سرویس «جی میل» شرکت گوگل در چین، نهایتا دسترسی کاربران چینی به این خدمات کاملا متوقف شده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که انگشت اتهام به سوی برنامه «فایروال عظیم چین» است، پروژه‌ای که عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین سد فیلترینگ جهان را یدک می‌کشد.

گریت‌فایر، گروه مدافع آزادی‌ بیان، که مقر آن در چین است روز دوشنبه ۹ دی در همین زمینه به رویترز گفت که دسترسی کاربران گوگل به سرویس پست الکترونیکی جی‌میل از روز جمعه به طور کامل مسدود شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

به غیر از سرویس جی میل، تعداد زیادی از سرویس‌های دیگر گوگل مانند خدمات جستجو، نقشه‌یابی و خدمات آگهی آنلاین نیز برای کاربرای چینی غیرقابل دسترس شده‌اند.

یک عضو گروه «گریت فایر» با نام مستعار به این خبرگزاری گفته است که به نظر او، «اقدام دولت چین در راستای حذف هر چه بیشتر گوگل از بازار این کشور و حتی تضعیف بازار خارجی آن است. تصور کنید که کاربران گوگل نتوانند از طریق سرویس‌های این شرکت به مشتریان چینی دسترسی داشته باشند و بالتبع آن‌ها ممکن است به سرویس‌های دیگری روی بیاورند».

گزارش ترافیک ورودی به سرویس گوگل از چین نیز حاکی از افت شدید ورود کاربران به گوگل از روز جمعه است.

سخنگوی گوگل در سنگاپور نیز به رویترز گفته است که این شرکت وضعیت را بررسی کرده و مشکل از گوگل نبوده است.

این گزارش می‌گوید که تقریبا همه سرویس‌های گوگل از ماه ژوئن، خرداد ماه، با اختلالات سنگینی مواجه بوده‌اند، اما کاربران از طریق پروتکل‌هایی مانند «آی‌ام‌ای پی»، «اس‌ام تی پی و «پی او پی ۳» قادر به دسترسی به صندوق ای‌میل خود بودند.

این امکانات به کاربران فرصت دسترسی به جی‌میل توسط اپلیکیشن‌هایی مانند «پست آیفون اپل» و «میکروسافت آوت لوک» را می‌داد.

رویترز می‌نویسد چین هر عاملی را که به عنوان مخالفت یا تهدیدی علیه حزب کمونیست چین باشد، در نطفه خفه می‌کند.

منتقدان می‌گویند که دولت چین اعمال محدودیت‌ها به سرویس‌های اینترنتی خارجی را شدت بخشیده است و اختلال گوگل در آستانه بیست و پنجمین سالگرد سرکوب خونین دموکراسی خواهان در میدان «تیان آنمن» پکن در چهارم ژوئن ۱۹۸۹ آغاز شده است.

اقدام دولت چین می‌تواند خارجی‌ها را در بازار چین با مشکل مواجه کند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اعلام اینکه اطلاعی درباره مسدود شدن جی‌میل ندارد، به رویترز گفته است که دولت چین هر اقدامی را برای بهتر کردن فضای کسب و کار خارجی‌ها در کشور انجام می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید که یکی از راه‌های متداول در چین برای دور زدن فیلترینگ استفاده از شبکه خصوصی مجازی یا به اصطلاح «وی‌پی‌ان» است، اما یک مدیر شرکت محصولات دیجیتال به رویترز گفته که «اتصال به اینترنت و کار در فضای آن هر روز در چین دشوار‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد استفاده از وی‌پی‌ان» تنها راه باقی مانده برای انجام کار‌ها در اینترنت است».

با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که تنها بخش کوچکی از کاربران ۶۳۲ میلیون نفری چین با استفاده از امکانات مختلف قادر به دور زدن فیلترینگ هستند.

این گزارش می‌نویسد که سرویس‌های دیگر مانند «فیس‌بوک»، «توئیتر» و «یوتیوب» نیز توسط دولت چین فیلتر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG