لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

غلامعلی حدادعادل: در انتخابات قبل حریف شیطان نشدیم


حدادعادل «وظیفه» محافظه‌کاران را ورود با «بصیرت» به صحنه انتخابات دانسته است.
حدادعادل «وظیفه» محافظه‌کاران را ورود با «بصیرت» به صحنه انتخابات دانسته است.

مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای می‌گوید محافظه‌کاران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری٬ «حریف شیطان» نشدند٬ جریان رقیب تلاش دارد کاندیدهای «جمنا» را «هماهنگ‌شده با بالا» به مردم القا کند و این جریان قرار نیست لزوما با یک نامزد وارد میدان رقابت‌های انتخاباتی شود.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین خبرگزاری ایسنا٬ غلامعلی حدادعادل در نشست «اقدامات جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات»٬ تعداد کاندیداهای جریان محافظه‌کار در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در گرو «اوضاع و احوال زمانه» دانست.

وی ساماندهی تشکیلاتی چون جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) را «کار ساده‌ای» ندانست و افزود که «جریان رقیب ما قطعا یکی از کارهایی که در این انتخابات خواهد کرد، ایجاد دو قطبی مردم و حاکمیت است تا کاندیداهای جبهه مردمی را هماهنگ شده با بالا و تحمیل شده به مردم معرفی کنند».

عضو هیات رییسه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اضافه کرد: «کسانی که نشسته‌اند تا بیست‌وچهار ساعت قبل از انتخابات، پیام تلگرامی دهند، می‌خواهند این گفتمان را به کار ببرند که هرکس از این طرف آمد، سفارش شده از بالا است».

به نظر می‌رسد اشاره آقای حدادعادل به نامزدی ابراهیم رئیسی٬ تولیت آستان قدس رضوی، است که برخی از مخالفان و منتقدان حاکمیت وی را به عنوان کاندیدای رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند.

حدادعادل در ادامه، «وظیفه» محافظه‌کاران را ورود با «بصیرت» به صحنه انتخابات و «فریب نخوردن از جنگ روانی رقیب» عنوان کرده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به محقق نشدن وحدت نیروهای محافظه‌کار در جریان یازدهمین دوره رقابت‌های ریاست جمهوری٬ مدعی شد که «دست‌های پشت پرده مدیریت کردند تا برخی‌ها در صحنه بمانند».

وی توضیح بیشتری در این زمینه ارا‌ئه نکرد٬ اما گفت که «تجربه سختی بود و ما حریف شیطان نشدیم».

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری٬ بر اساس یک ائتلاف سه‌گانه٬ محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل توافق کرده بودند که به نفع یک نفر کناره‌گیری کنند تا وحدتی در این جریان شکل بگیرد.

این در حالی است که تنها حدادعادل پیش از شروع رقابت‌ها کنار کشید و سایرین به ائتلاف بی‌اعتنایی کردند.

محافظه‌کاران معتقدند محقق نشدن وحدت موجب شکست آنها مقابل حسن روحانی شد و به همین دلیل برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش تلاش‌ها برای رسیدن به وحدت را در قالب تشکل جمنا آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر نیز «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام کرده علاوه بر ابراهیم رئیسی٬ ثبت نام چهار نامزد اولیه دیگر این گروه یعنی محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش و حمیدرضا حاجی بابایی در انتخابات منعی ندارد و این گروه پس از مناظره‌ها و سخنرانی‌ها نامزد نهایی خود را انتخاب خواهد کرد.

حدادعادل در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که جریان محافظه‌کار٬ باید «حافظه سیاسی» داشته باشد تا به «فراموشی سیاسی» مبتلا نشود و به ویژه «تمرکز بیشتری بر حوادث سیاسی ۲۰ سال گذشته از سال ۷۶ {زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی} تاکنون» داشته باشد.

وی افزود که «ما نباید تیرماه ۷۸ را فراموش کنیم، نباید از یادمان برود که چه کسانی در آن حادثه میدان‌دار بودند... نباید خرداد ۸۸ را فراموش کنیم که چه کسانی در آن ماجرا میدان‌دار بودند و پس از اتمام حجت رهبری در نماز جمعه، باز هم اردوکشی خیابانی کردند».

این نماینده پیشین مجلس افزود: «حالا اینکه عده‌ای بعد از شش سال بگویند آنان از ما نبودند، دیگر قبول نیست، باید همان زمان موضع‌گیری می‌کردند نه اینکه در آن روزها برای نگه‌داشتن آن افراد در کنار خودشان و گرفتن ژست دموکراتیک در برابر غربی‌ها سکوت کنند».

وی درباره تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر انتخابات ایران هم به انتخابات دور قبلی مجلس اشاره کرد و گفت که «ما در انتخابات مجلس بنا را بر ائتلاف گذاشتیم و در تهران هم به یک فهرست سی‌نفره رسیدیم و در شهرستان‌ها هم تاثیر گذار عمل کردیم. اما در تهران نتوانستیم کسی را به مجلس بفرستیم».

وی در عین حال دولت روحانی را به «واماندگی» در کارهای خود متهم کرد و گفت: «دولتی که در انجام کارهای خود وامانده است، می‌داند که دو قطبی واقعی بین اشرافی‌گری و مردمی‌بودن است، بین کارآمدی و ناکارآمدی است اما می‌خواهد دوقطبی‌های دیگری را مطرح کند».

XS
SM
MD
LG