لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

کشف «گنجینه پنهان نازی‌ها» در آرژانتین


پلیس آرژانتین بر این باور است که مجموعه‌ای بی‌نظیر از وسایل و آثار متعلق به سران نازی را در این کشور آمریکای لاتین کشف کرده است.

عینک طبی قرار گرفته در جعبه‌ای ظریف با نقش صلیب شکسته بر روی آن و یا ابزارهای عجیب و آزاردهنده از جمله برای اندازه گرفتن دور سر که در زمان نازی‌ها برای تعیین میزان «آریایی بودن» افراد به کار می‌رفت، در شمار ابزار به دست آمده در این مجموعه است.

این مجموعه شامل ۷۵ قطعه کوچک و بزرگ در خانه یک مجموعه‌دار عتیقه در حومه شمالی بوئنوس آیرس به دست آمده است.

پلیس آرژانتین گمان دارد که این ابزار و آثار متعلق به بلندپایگان نازی آلمانی بوده است و ابزار به دست آمده از سوی چهره‌های اصلی حکومت نازی در زندگی شخصی و کاری آنها استفاده می‌شده است.

وزیر امنیت داخلی آرژانتین همراه با فرمانده کل پلیس و شمار دیگری از مقامات بلندپایه این کشور روز دوشنبه ۲۹ خرداد با برگزاری یک نشست خبری در بوئنوس آیرس، با رونمایی بخشی از این آثار آن را به نمایندگان رسانه‌ها نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بانو پاتریسیا بولریخ وزیر امنیت داخلی آرژانتین گفت، تحقیقات اولیه نشان داده که بخشی از این ابزار و آثار اصل هستند و تصاویری نیز از خود هیتلر با این ابزار موجود است.

به گفته وزیر امنیت داخلی آرژانتین، این آثار و ابزار با هدف فروش با بهایی بیشتر به علاقمندان، در مخفیگاه پنهان شده بود.

پاتریشیا بولریخ این مجموعه را «آثاری برای نشان دادن بزرگی هیتلر» از دیدگاه نازی‌ها توصیف کرد و گفت، نازی‌های بلندپایه با این ابزار و اشیاء تشخص خود را نشان می‌دادند و هیتلر را ستایش می‌کردند.

او از جمله به اسباب‌بازی‌های کودکانه، مجسمه‌ای سنگین و نسبتا بزرگ که یک عقاب بال گشوده ایستاده از نماد نازی‌ها و نشسته بر دایره‌ای با صلیب شکسته در میان دایره است، و نیز به ساعت کلاسیک شنی، جعبه موسیقی، شلواری با نقش دوخته شده صلیب شکسته بر آن، و یک مهر بزرگ سربی با نشان صلیب شکسته اشاره کرد.

نماد صلیب شکسته بر روی بسیاری از این آثار و ابزار، از جمله چاقوهای فلزی دیده می‌شود.

پلیس از جمله به عکسی از هیتلر با عینک طبی، که به احتمال زیاد همان عینک‌های به دست آمده در این مجموعه است، اشاره می‌کند.

نستور رونکالیا، فرمانده پلیس فدرال آرژانتین، در نشست خبری روز دوشنبه گفت، مراجعه پلیس به مورخان نشان داد که بسیاری از این آثار اصل است اما هنوز برای تحقیقات عمیق‌تر به اظهارنظر کارشناسان بین‌المللی نیاز هست.

پلیس آرژانتین تصویر هیتلر با عینک طبی را رونمایی نکرده اما آن را به خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان داده است به این شرط که آن را منتشر نکند.

تحقیقاتی که منجر به کشف این مجموعه شد، از زمانی آغاز گردید که آثاری با منشاء غیر قانونی از یک گالری در حومه شمالی بوئنوس آیرس به دست آمد.

مامورین که از همکاری اینترپل، پلیس بین‌الملل، برخوردار بودند در تعقیب صاحب گالری، روز ۱۸ خرداد با حکم قانونی به خانه او در شهرک «بکار» رفتند.

در تفتیش از خانه صاحب گالری، کتابخانه‌ای بزرگ نظر ماموران را جلب کرد؛ آنها با کنار زدن آن، با شگفتی متوجه دالانی شدند که به اتاقی پنهان و مملو از ابزار و آثار متعلق به نازی‌ها ختم شد.

هویت صاحب گالری اعلام نشده اما پلیس آرژانتین در حال بازجویی از اوست.

فرمانده پلیس می‌گوید این نخستین بار است که آرژانتین با چنین مجموعه‌ای روبرو شده؛ بخشی اصل است؛ بخشی احتمالا دزدیده شده و یا جعلی است اما حقیقت برملا خواهد شد.

پلیس در صدد یافتن پاسخ به این پرسش است که این مجموعه چگونه به آرژانتین رسیده است.

اما محققان و افرادی در جامعه یهودیان آرژانتین گمان دارند که این ابزار و آثار توسط یک یا چند تن از بلندپایگان نازی، بعد از جنگ جهانی دوم، به این کشور وارد شده‌اند.

پایگاه فرار نازی‌ها

آرژانتین در آمریکای لاتین به یکی از کشورهای مهم برای گریز نازی‌ها به آن، در پایان جنگ جهانی دوم، مبدل شده بود و شماری از بلندپایه‌ترین مقامات حزب و حکومت نازی در این کشور پنهان شده بودند.

گریز سران نازی برای جلوگیری از محاکمه آنها به جرم جنایت جنگی بود تا به سرنوشت بسیاری دیگر که به دام افتاده و از جمله در دادگاه مشهور نورنبرگ به پای میز محاکمه کشانده شده بودند، دچار نگردند.

یکی از اعضای بلندپایه حکومت رایش سوم هیتلری که به مدت ده سال بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم در آرژانتین پنهان شده بود، دکتر جوزف منگله بود که به بوئنوس آیرس گریخته بود.

اما منگله بعد از ده سال از آرژانتین به دیگر کشور آمریکای لاتین، پاراگوئه، گریخت زیرا می‌دانست که اگر بماند، ممکن بود دست سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، به او هم برسد.

موساد موفق شده بود در سال ۱۹۶۰میلادی آدولف آیشمن معاون هیتلر را در عملیاتی متهورانه و موفق در آرژانتین بیابد و او را برای محاکمه به اسرائیل ببرد.

آیشمن بعد از محاکمه‌ای طولانی در سال ۱۹۶۲، از جمله به اتهام «جنایت علیه بشریت» و «جنایت علیه قوم یهود» در اسرائیل با چوبه دار اعدام شد تا تنها کسی باشد که در تاریخ اسرائیل اعدام شده است.

جوزف منگله اما هیچگاه به تور موساد اسرائیل نیفتاد و در سال ۱۹۷۹ در حالی که در آب‌های ساحلی شهر برتیوگا در برزیل شنا می‌کرد، مرد.

جوزف منگله رییس بخش تحقیقات و آزمایش‌های هولناک در مورد «نژاد آریایی» و به اصطلاح پزشک اردوگاه مشهور و بدنام آشویتس بود.

کشف ابزاری از جمله برای اندازه گرفتن دور سر افراد در میان مجموعه کشف شده روزهای گذشته در آرژانتین، احتمال کاربرد این ابزار از سوی دکتر منگله را نیز مطرح می‌کند.

آریئل کهن سابان رییس فدراسیون سازمان‌های یهودی آرژانتینی، در کشوری که احتمالا تا ۳۰۰ هزار یهودی دارد، به آسوشیتدپرس گفته است، به دست آمدن مجموعه ابزارهای نازی‌ها، یک تحول تاریخی در رد پای نازی‌ها است و اثبات بی‌تردید این امر است که شماری از رهبران ارشد نازی با گریز از آلمان، در آرژانتین ماوا گرفتند.

ماه مارس امسال نیز در پارک ملی جنگلی «تیو کواره» در آرژانتین سه بنای متروکه به دست آمد، که به گفته پژوهشگران، ظاهرا قرار بوده محل زندگی دستکم یکی از نازی‌های بلندپایه گریخته به این کشور باشد.

پنج سکه رایج در زمان نازی‌های آلمان، قطعات شکسته ظروف چینی و ابزارهایی با علامت «ساخت آلمان» در این مکان‌ها به دست آمده بود.

نزدیکی محل بناهای متروکه در نزدیکی مرز با پاراگوئه، این گمانه‌زنی را تقویت کرده بود که ظاهرا قرار بوده افرادی مانند مارتین لودویگ بورمن یکی از دستیاران مهم هیتلر در این مکان پناه بگیرند.

آخرین بار بورمن در شب اول ماه مه ۱۹۴۵ در پناهگاه هیتلر دیده شده بود و بعد از آن رد پایش ناپدید شد و تا به امروز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد نحوه مرگ او وجود دارد که هیچ‌یک از آنها قطعی نیست.

XS
SM
MD
LG