لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۰

طرح تمدید «قانون تحریم های ایران» به مدت ۱۰ سال در مجلس نمایندگان آمریکا


خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده که رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا قرار است اواخر آبان ماه یک قانون تحریم‌های ایران را به رای گذاشته و آن را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کنند.

رویترز روز سه‌شنبه چهارم آبان این خبر را به نقل از دستیاران نمایندگان کنگره آمریکا مخابره کرده است.

«قانون تحریم های ایران» یا «آی اس ای» که اعتبار آن روز ۳۱ دسامبربه پایان می رسد،تحریم هایی در زمینه های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی در ارتباط با برنامه هسته ای و همچنین آزمایش موشک های بالستیک ایران وضع می کند.

به گزارش رویترز، یکی از کارهای ناتمام اعضای کنگره آمریکا پس از بازگشت به واشینگتن در روز نهم اکتبر و یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در هشتم نوامبر، رای‌گیری درباره این قانون خواهد بود.

دستیاران کنگره گفته‌اند که تمدید این قانون بدون تغییر صورت خواهد گرفت و احتمالا از تصویب مجلس نمایندگان می‌گذرد ولی سرنوشت آن در سنای آمریکا هنوز مشخص نیست.

جمهوریخواهان هم اکنون اکثریت در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در اختیار دارند و همگی آنها با توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران (برجام) مخالف هستند.

به گزارش رویترز، برخی از سنانور‌های جمهوریخواه تنها خواستار تمدید «قانون تحریم‌های ایران» نیستند، بلکه در تلاشند تا حمایت دیگر سناتورهای را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه موشک‌های بالستیک و «حمایت از تروریسم»، کسب کنند.

این گزارش می افزاید، برخی از جمهوریخواهان در کنگره نیز در صدد تصویب مصوبه ای برای حذف اختیارات ریاست جمهوری آمریکا در اعطای معافیت از تحریم ها به دلایل امنیتی هستند.

رویترز می گوید، جمهوریخواهان برای پیشبرد هرگونه طرحی در این زمینه نیازمند کسب حمایت برخی از دمکرات ها هستند. جمهوریخواهان هم اکنون ۵۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار دارند و برای موفقیت در این زمینه نیازمند ۶۰ رای در سنا هستند.

دولت اوباما از کنگره آمریکا خواسته است تا تمدید این قانون را به تاخیر بیاندازد و می‌گوید، رییس جمهوری از ابزار لازم برای تشدید تحریم ها علیه ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای، برخوردار است.

یک مقام ارشد دولت اوباما نیز روز سه شنبه در خصوص احتمال وتوی این مصوبه توسط باراک اوباما به رویترز گفته است: کاخ سفید همچنان توجه خود را بر حصول اطمینان از اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران متمرکز کرده است.

این مقام دولت آمریکا بار دیگر تاکید کرده است که موضع کاخ سفید در خصوص منقضی شدن «قانون تحریم‌های ایران» این است که انقضای این قانون بر توانایی دولت برای اعمال تحریم‌های جدید در صورت لزوم تاثیری نمی‌گذارد.

وی با این حال تصریح کرده است: ما همچنان خود را به همکاری با کنگره متعهد می‌دانیم، اما با این حال مایل هستیم در خصوص پیشبرد الویت‌های سیاست خارجی به نحوی که برجام را به مخاطره نیاندازد، با قانونگذاران گفت‌و‌گو و مذاکره کنیم.

از سوی دیگر یک دستیار کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان به رویترز گفته است، بررسی «قانون تحریم‌های ایران» پیش از انقضای آن از «الویت های اصلی» اد رویس، رئیس جمهوریخواه این کمیته است.

XS
SM
MD
LG