لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۳

ایران از شلیک «راکت‌های پیشرفته» در جریان یک رزمایش سپاه پاسداران خبر داد


رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران روز دوشنبه دوم اسفند از شلیک «راکت‌های پیشرفته» در جریان یک رزمایش نیروی زمینی سپاه در کویر مرکزی ایران خبر دادند.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم با انتشار گزارش مشابهی، اعلام کردند که نیروی زمینی سپاه پاسداران روز دوشنبه رزمایش سه روزه‌ای را در کویر مرکزی ایران آغاز کرد که در مرحله اول آن، «اهداف دشمن فرضی با راکت‌های پیشرفته، هوشمند و نقطه‌زن در کلاس‌های مختلف مورد اصابت قرار گرفت».

این گزارش حاکی است که این رزمایش با نام «پیامبر اعظم ۱۱» و با حضور «یگان‌های توپخانه، پدافند، پهپاد، پیاده و هوانیروز» سپاه پاسداران در جریان است.

خبرگزاری‌های یاد شده جزئیاتی درباره مدل راکت‌های آزمایش شده در این رزمایش و قابلیت‌های آنها نداده‌اند ولی شلیک و اصابت آنها به هدف را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرده‌اند.

ایران اواسط بهمن‌ماه به دلیل انجام یک آزمایش موشکی هدف انتقادات ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت و مشاور وقت امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا رسما به ایران هشدار داد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرده بود که آزمایش یاد شده روز دهم بهمن انجام شده و موشک آزمایش شده «قابلیت حمل کلاهکی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم با برد تا ۳۰۰ کیلومتر داشته است».

واشینگتن انجام این آزمایش را خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام اعلام کرد.

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، انجام این آزمایش را تایید کرد ولی گفت که «تست اخیر در راستای برنامه‌ها‌ی‌مان بوده و اجازه دخالت هیچ بیگانه‌ای را در امور دفاعی‌مان را نمی‌دهیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز به انتقادها از این آزمایش موشکی واکنش نشان داد و گفت که این اقدام برخلاف قطعنامه سازمان ملل و برجام نیست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با آزمایش موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، که شامل ۱۳ شخص حقیقی و ۱۲ شرکت است و برخی از آنها در امارات متحده عربی، لبنان و چین فعال هستند.

در روزهای اخیر، آزمایش‌های موشکی ایران بار دیگر در صدر خبرها آمده است. از جمله، شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا به نقل از منابع ناشناس خبر داده که ایران از پرتاب یک موشک پرقدرت به نام «سفیر» از محلی در شرق تهران (در محدوده استان سمنان) منصرف شده و این موشک را روز ۱۹ بهمن «به نقطه نامعلومی انتقال داده است».

وزیر دفاع ایران این خبر را تکذیب کرده و آن را در راستای «ایران‌هراسی» توصیف کرده است.

در این میان،‌ سناتور جمهوری‌خواه لینزی گراهام، روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، برنامه موشکی ایران را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد و تصریح کرد که جمهوریخواهان سنا به زودی طرحی برای افزایش تحریم‌های ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالیستیک ارائه خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG