لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

صادرات نفت ایران در آوریل برای دومین ماه متوالی کاهش یافت


خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، نهم اسفند، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل برای دومین ماه متوالی کاهش چشمگیری داشته است.

این گزارش بر اساس گفته‌های منابع ردگیری نفتکش‌ها خبر داده که حجم صادرات نفت ایران دوباره به سطح صادرات سال گذشته رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه آوریل روزانه به طور متوسط ۱. ۱ میلیون بشکه صادرات نفت داشته است. رویترز علت احتمالی این موضوع را فشار آمریکا بر مشتریان نفتی ایران یا کاهش فصلی نیاز پالایشگاه‌ها به نفت عنوان کرده است.

ایران در ماه مارس، روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت، در حالی که بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم در ماه فوریه حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه و در ماه ژانویه یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه بود.

بر اساس توافق هسته‌ای سوم آذرماه میان ایران و شش قدرت جهانی که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، آمریکا انتظار داشت که صادرات نفت ایران در سطح سال ۲۰۱۳، یعنی حول یک میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند، اما آمار‌ها حاکی از افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته بود.

تیم ویلسون از «موسسه دفاع از دمکراسی‌ها» به رویترز گفته است که با وجود افت صادرات روزانه نفت ایران در ماه جاری به ۱. ۱ میلیون بشکه، هنوز این حجم در مجموع بسیار بالا‌تر از انتظار آمریکا است، چرا که در ماه‌های گذشته حجم صادرات خرید نفت ایران افزایش بالایی داشته است.

رویترز می‌نویسد که دولت آمریکا بر این عقیده است که صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

رویترز بر اساس گفته‌های منابع خود نوشته است که ایران صادرات نفت به سوریه را نیز کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG