لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

عملکرد مجلس نهم در سال سوم؛ ۴ هزار و ۸۵۰ تذکر به دولت روحانی


معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نمايندگان در سال سوم مجلس نهم، ۹۷۰ سوال را از وزیران دولت حسن روحانی مطرح کرده و چهار هزار و ۸۵۰ تذکر به ریيس جمهوری و وزیران داده‌اند که ریيس جمهوری ایران مخاطب بيشترين تذکرها بوده است.

در همين حال تعداد سووال‌های مطرح شده در صحن علنی مجلس نهم در سال سوم فعالیت آن به نسبت سال دوم، سه برابر شده و از ۲۶ سوال مطرح شده، نمايندگان از پاسخ وزیران به ۹ سوال قانع نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، بر اساس اين گزارش که روز سه‌شنبه دوم تير توسط حسين مظفر، معاون نظارت مجلس، قرائت شد، در سال دوم مجلس نهم ۶۷۵ سوال از وزیران مطرح شده بود.

به گفته معاون نظارت مجلس، از ۹۷۰ سوال مطرح شده در سال سوم مجلس نهم، ۲۰۴ سوال خاتمه يافته يا به حالت تعويق در آمده، ۲۶ سوال در صحن علنی مجلس مطرح شده و بقيه سوال‌ها يعنی ۷۴۰ سوال، در مرحله رسيدگی در کميسيون‌های تخصصی است.

نمايندگان مجلس تاکنون به ۱۲ وزير دولت حسن روحانی کارت زرد داده‌اند و وزيران ارشاد، کشور، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم و اقتصاد کارت زرد گرفته‌اند.

اين در حالی است که نمايندگان مجلس به وزيران ارشاد، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، و اقتصاد دو بار کارت زرد داده‌‌اند.

آيين‌نامه مجلس ايران بيان می‌کند که اگر تعداد کارت‌های زرد هر وزيری به عدد سه برسد، راه برای استيضاح او باز می‌شود.

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، نهم دی ۹۲ در اعتراض به تعداد بالای وزيران فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظايف سوال کنيد روی چشم‌مان، می‌آييم... اما چرا از اختيارات اعضای هيات دولت می‌پرسيد؟»

سه هزار و ۳۲۴ تذکر کتبی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس، نمايندگان در سال سوم مجلس نهم ،سه هزار و ۳۲۴ تذکر کتبی به اعضای هيات دولت داده‌اند که از آن ميان ریيس جمهوری با ۴۵۰ مورد، مخاطب بيشترين تذکر و وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح با ۱۳ مورد، مخاطب کمترين تذکر بوده است.

به گفته معاونت نظارت مجلس، اين در حالی است که تنها ۳۳ تذکر مربوط به عملکرد شخص ریيس جمهوری، ۵۶ تذکر مربوط به عملکرد سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی کشور، ۴۷ تذکر مربوط به عملکرد وزارت کشور و ۳۱۴ تذکر نيز مربوط به عملکرد ۲۹ دستگاه و نهاد ديگر بوده‌ است.

بر اساس اين گزارش، تعداد تذکرهای کتبی نمايندگان در سال سوم مجلس نهم نسبت به سال دوم ۲۳ درصد کاهش يافته‌ است.

کاهش تعداد تذکرهای کتبی و افزايش تعداد سووال‌ها از وزیران دولت حسن روحانی در حالی است که استيضاح وزير آموزش و پرورش در دستور جلسه علنی روز چهارشنبه سوم تيرماه مجلس ايران قرار دارد.

مجلس ايران همچنين ۲۹ مرداد ۹۳ رضا فرجی دانا، وزير علوم حسن روحانی را استيضاح و برکنار کرد.

مجلس همچنين در ابتدای کار دولت آقای روحانی نيز به محمد علی نجفی، مسعود سلطانی فر و جعفر ميلی منفرد گزينه‌های معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، و علوم رای نداده بود.

در همين حال از آغاز مذاکرات اتمی ايران و گروه ۵+۱ در دولت حسن روحانی، نمايندگان مجلس بارها از عملکرد تيم مذاکره کننده اتمی ايران انتقاد کرده‌اند و روز سه ‌شنبه نيز مجلس با وجود مخالفت دولت، جزئيات طرح موسوم به طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» را تصويب کرد.

هزار و ۵۲۶ تذکر شفاهی

در سال سوم مجلس نهم همچين هزار و ۷۲۱ تذکر شفاهی نمايندگان در صحن علنی مجلس به ثبت رسيده که هزار و ۵۲۶ تذکر به اعضای هيات دولت‌ و ديگر تذکرها به سازمان‌های خارج از مديريت دولت نظير صدا و سيما و قوه قضائيه داده شده است.

بر اساس اين گزارش، از اين ميان ریيس‌جمهوری ایران مخاطب بيشترين تذکر شفاهی با ۲۶۸ مورد و وزير اطلاعات، مخاطب کمترين تذکر شفاهی با چهار مورد بوده‌ است.

اين در حالی است که تنها ۳۲ تذکر مربوط به عملکرد شخص ریيس جمهوری و بقيه تذکرها درباره عملکرد معاونان ریيس جمهوری و دستگاه‌های زيرمجموعه رياست جمهوری بوده است.

معاونت نظارت مجلس اشاره‌ای به افزايش يا کاهش تذکرهای شفاهی در سال سوم مجلس نهم نکرده و در گزارش معاونت نظارت مجلس از سال دوم مجلس نهم نيز اشاره‌ای به تعداد تذکرهای شفاهی نمايندگان در اين مدت نشده است.

XS
SM
MD
LG