لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

کاهش ارزش ریال ایران در دوبی پس از تصویب تحریم های جدید اروپا


به دنبال تصويب دور تازه تحريم های ايران از سوی اتحاديه اروپا، قيمت درهم امارات در بازار صرافی های دوبی افزايش يافت. تحريم های اقتصادی باعث کاهش شديد درآمدهای ارزی و سقوط پول ملی ايران شده است.

گزارش سام هدی، خبرنگار رادیو فردا در دوبی حاکی است که روز سه شنبه، ۲۵ مهرماه، پول ملی ايران بار ديگر در مقابل درهم امارات کاهش يافت.

در انتهای روز کاری سه شنبه هر درهم امارات در بازار دوبی به ۹۶۰ تومان رسيد که معادل ۳۵۳۰ تومان برای هر دلار است. روند نزولی ارزش ريال از ابتدای هفته جاری آغاز شد و فقط ظرف دو روز گذشته ريال ايران بيش از هشت درصد از ارزش خود را از دست داد.

در همين حال، همان طور که پيش بينی می شد، اتحاديه اروپا روز دوشنبه دور تازه تحريم ها علیه ايران را به تصويب رساند. بر اساس اين تحريم ها، دارایی های شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش ايران در اروپا مسدود می شود و محدوديت های بيشتری برای بانک مرکزی ايران برقرار خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری رويترز، اهميت اين تحريم ها در قطع روابط تجاری اروپا با ايران و محدود کردن دسترسی اين کشور به ارزهای خارجی است.

دوبی که يکی از طرف های عمده تجاری ايران است و جامعه ايرانی ساکن اين شهر به بيش از ۳۵۰ هزار نفر می رسد از تحريم های اقتصادی ايران تاثير گرفته به طوری که مبادلات تجاری ايران با اين شهر حاشيه جنوبی خليج فارس در ماههای اخير به شدت کاهش داشته است.

از طرف ديگر دوبی يکی از مراکز عمده نقل و انتقالات پولی ايران با جهان خارج است و همه روزه مبالغ متنابهی درهم امارات در ميان صرافی های ايرانی دبی خريد و فروش می شود.

اما تحريم های بين المللی کار مبادلات پولی بين دوبی و ايران را دشوار کرده و اين دشواری در نرخ برابری ريال ايران نسبت به درهم امارات نمود پيدا می کند. درهم امارات در هفته اخير به رکورد تازه ای رسيد و از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت.

با شروع دور تازه تحريم های جامعه اروپا عليه ايران، بيشتر صرافی های ايرانی در دبی پيش بينی می کنند که فشار بر پول ملی ايران طی روزهای آينده افزايش يابد که روند نزولی هفته جاری خود این ادعا را تقویت می کند.
XS
SM
MD
LG