لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

وزارت خارجه ایران کاردار کویت را در اعتراض به نشستی درباره اهواز احضار کرد


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت کاردار سفارت کویت در تهران را احضار و نسبت به آنچه «نشست تنی چند از عناصر ضد انقلاب مرتبط با بیگانگان» در کویت نامید، اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در دیداری که مقام‌های وزارت امور خارجه ایران با کاردار سفارت کویت در تهران انجام دادند، با بیان این‌که «میزبانی چنین گردهمایی در کویت مصداق بارز نقض اصول و اعراف شناخته شده بین‌المللی و مغایر با حسن همجواری است»، خواستار ابلاغ مراتب اعتراض دولت ایران، به دولت کویت شدند.

اشاره وزارت امور خارجه ایران، به برگزاری نشستی با حضور برخی از فعالان عرب استان خوزستان و سیاستمداران و حقوقدانانی از برخی از کشورهای عربی است.

در این نشست که با نام «احواز العرب فی کویت العرب» برگزار شد، برگزار کنندگان می‌گویند که در پی «معرفی مسئله اهواز» به جهان عرب و پرده برداشتن از آنچه «سرکوب مردم منطقه با هدف از میان بردن هویت عربی‌شان از سوی نظام ایران» نامیدند، بودند.

سایت الاخباریه، وابسته به تلویزیون رسمی عربستان سعودی در این باره نوشته است که نشست کویت، با هدف پایه گذاری برنامه‌ای «خلیجی-عربی» برای حمایت از «مسئله اهواز» و مقابله با «نفوذ ایران در منطقه» برگزار شده است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی درباره علت فراخوان کاردار کویت نوشته است: «رژیم سعودی در ادامه تحرکات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای جلوگیری از بازگشت امنیت و ثبات به منطقه در راستای سیاست‌های خطرناک آمریکا و رژیم صهیونیستی، نشستی فتنه‌افکنانه را در کویت با حضور ۳۰۰ تن از شخصیت‌های مزدور وابسته به خود در برخی کشورهای عربی برگزار کرد».

کویت ۱۵ دی‌ماه پارسال سفیرش را در اعتراض به حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران از تهران فرا خوانده بود.

روابط ایران با برخی کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، از زمان این حمله تیره‌تر شده است. کشورهای عربی از جمله اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در نشست‌های اخیر خود ضمن محکوم کردن آنچه دخالت‌های ایران در کشورهای خود نامیدند، برخی از گروه‌های مرتبط با تهران از جمله حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند.

در پی حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، شماری از کشورهای عربی، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع یا سطح مناسبات‌شان را کاهش دادند.

XS
SM
MD
LG