لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

ديپلمات های ايرانی پس از اخراج از کانادا به تهران بازگشتند


ديپلمات های ايرانی سفارت جمهوری اسلامی در کانادا که هفته گذشته از اين کشور اخراج شدند روز پنجشنبه - ۲۳ شهریورماه- به تهران بازگشتند. کاردار ايران در کانادا گفته که «اتاوا دليل قانع کننده ای برای بستن سفارت ايران ندارد».

گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که ديپلمات های ايرانی همراه با خانواده هايشان روز پنجشنبه وارد فرودگاه «امام خمينی» تهران شده و مورد استقبال علی ‌اصغر خاجی، معاون اروپا و آمريکای وزارت امور خارجه قرار گرفتند.

بازگشت ديپلمات های ايرانی پس از آن صورت گرفت که روز جمعه هفته گذشته، دولت کانادا اعلام کرد که به دليل تهديدهای ايران برای صلح و امنيت بين المللی و همچنين نقض حقوق بشر، روابط خود را با تهران قطع کرده است. اتاوا به ديپلمات های ايرانی پنج روز فرصت داد تا خاک اين کشور را ترک کنند.

کامبيز شيخ حسينی، کاردار ايران در کانادا، روز پنجشنبه «ضمن ابراز خرسندی از بازگشت به ايران» با بيان اينکه «کانادايی ها برای بستن سفارت ما هيچ دليل قانع کننده ای ندارند» گفته است: «انديشمندان و صاحبنظران کانادايی تاکيد کردند هيچ دليلی برای چنين رفتارهايی وجود ندارد چون رفتار و اقدامات ما در کانادا مطابق با قوانين بين المللی و با احترام به قوانين معنوی اين کشور بوده است.»

اين اظهارات در حالی بيان می شود که ژان برونو، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا، در گفت و گو با راديو فردا دلايل قطع رابطه با ايران را چنين عنوان کرده است: «حمايت از دولت بشار اسد در سوريه؛ ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ايران؛ اقدامات تبعيض نژادی دولت ايران عليه اسرائيل؛ سابقه وحشتناک دولت ايران در نقض حقوق بشر که يکی از بدترين ها در جهان بشمار می رود؛ پناه دادن به گروههای تروريستی؛ ناديده انگاشتن آشکار تعهد خود به کنوانسيون ژنو که موجب نگرانی نسبت به امنيت و سلامتی ديپلمات های کانادا در ايران شده بود.»

کامبیز شیخ حسینی، کاردار ایران در کانادا
کامبیز شیخ حسینی، کاردار ایران در کانادا
به گزارش خبرگزاری ايسنا، کاردار ايران می گويد که «نگرانی ما فقط برای ايرانيان مقيم کانادا است» و افزوده است: «بر اساس آمار، روزانه ۶۲ گذرنامه برای ايرانيان مقيم صادر می کرديم. اين تعامل خوب که روز به روز جايگاه جمهوری اسلامی ايران را در بين ايرانيان مقيم کانادا بهتر و بهتر می کرد نمی توانست مورد تحمل دولت کانادا باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا در گفت و گو با راديو فردا اعلام کرده است که ايران برای انجام امور کنسولی می تواند دفتر حافظ منافع در اين کشور ايجاد کند.

آقای برونو اظهار داشت: «دولتی که سفارت خود را به طور دائم يا موقت می بندد می تواند با تاييد کشور ميزبان يک دفتر حافظ منافع معين کند. برای اين کار يک کشور سوم بخشی از ملک و امکانات خود را می تواند در اختيار آن قرار دهد. ما به سفارت ايران در کانادا قبلا گفته ايم تا يک دفتر حافظ منافع به جای سفارت پيدا کند.»

کامبيز شيخ حسينی در مصاحبه روز پنجشنبه خود با خبرنگاران، استفن هارپر، نخست وزير کانادا، را به «حمايت بی چون و چرا» از اسرائيل متهم کرده و گفته است که «تلاش آنها برای تحميل انزوا به ايران و مرعوب کردن کشورمان بوده است و هر گونه موفقيت ايران خوشايند آنها نيست.»

وی برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها را «يک موفقيت» برای ايران توصيف کرده و گفته که «اين موفقيت سياسی تمام عيار» مورد خوشايند کانادايی های نيست.

ايران و کاناد در سه دهه گذشته راوبط پر فراز و نشيبی داشته اند. اما به نظر می رسد جرقه اختلاف اخير ميان دو کشور زمانی زده شد که حميد محمدی، کنسول و فرستاده فرهنگی سفارت ايران در اتاوا در گفت و گو با نشريه فارسی زبان «ايرانيان خارج از کشور» چاپ تهران گفته بود که ايرانی تباران مقيم کانادا «مقام های کليدی و بلندپايه را اشغال کنند» و «در برابر ذوب شدن در فرهنگ غالب کانادايی مقاومت کنند.»

به نوشته سايت «ایرانیان خارج از کشور»، آقای محمدی گفته بود بايد ««رشد جمعیت ایرانی کانادایی ناشی از زاد و ولد، ضرورت یک برنامه ریزی منسجم‌تر فرهنگی برای گسترش ارتباط و تقویت هویت فرهنگی این جمعیت رو به رشد را آشکارتر می‌سازد. بدیهی است جمعیت بزرگ مهاجرین ایرانی صرفا در صورت برنامه‌ریزی جامع می‌تواند به عنوان یک مزیت در خدمت منافع ایران عزیز باشد.»

اين اظهارات با واکنش تند جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا، روبرو شد که اوايل ژوئيه به خبرنگاران گفت: «ايرانی تباران مقيم کانادا برای يک زندگی بهتر ايران را ترک و به کانادا کوچ کرده اند. مداخله سفارت ايران در آزادی هايی که ايرانيان در کانادا از آن ها بهره مند می شوند، کاملاً با ماموريت ديپلماتيک سفارت مغايرت دارد.»

اين واکنش با پاسخ مطبوعاتی سفارت ايران در اتاوا روبرو شد و کامبيز شيخ حسينی، کاردار ايران، در بيانيه ای اعلام کرد که اين مصاحبه مطبوعاتی مربوط به «سپتامبر سال ۲۰۱۱» است و تاکيد کرد که در هيچ جای مصاحبه گفته نشده که ايران اقدام به «استخدام اقليت ايرانی های مقيم کانادا» کند.

وی ترجمه اين مصاحبه را به يک «ايرانی ناراضی» نسبت داده و گفته بود که فعاليت های فرهنگی ايران در کانادا، «مشروع» و مطابق عرف بين المللی است.
XS
SM
MD
LG