لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

نخست‌وزیر عراق دستور حملات هوایی به مواضع داعش در سوریه را صادر کرد


عملیات ارتش عراق علیه گروه حکومت اسلامی در حال حاضر بر روی شهر موصل متمرکز است.
عملیات ارتش عراق علیه گروه حکومت اسلامی در حال حاضر بر روی شهر موصل متمرکز است.

نخست‌وزیر عراق روز جمعه ششم اسفند به نیروی هوایی ارتش این کشور دستور داد تا مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) را در داخل خاک سوریه بمباران کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدرالعبادی این دستور را به تلافی بمبگذاری‌های اخیر در بغداد، پایتخت عراق، صادر کرده است.

یک منبع نزدیک به وزارت خارجه سوریه گفته که حملات هوایی ارتش عراق در هماهنگی با حکومت بشار اسد صورت می‌گیرد.

گروه حکومت اسلامی که پس از شکست ماه‌های اخیر بویژه در شهر موصل عراق در موضع دفاعی قرار دارد، مسوولیت چند بمبگذاری اخیر در شهر بغداد را به عهده گرفته است.

نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای گفته است: «عزم ما بر این استوار است تا تروریسم را که به دنبال کشتن فرزندان و شهروندان ما هست را در هرجایی که هستند تعقیب کنیم، به همین دلیل به فرماندهی نیروی هوایی دستور داده‌ام تا مواضع گروه حکومت اسلامی در حسیبه و البوکمال در داخل خاک سوریه را بمباران کنند».

وی افزوده است: «قهرمانان نیروی هوایی این عملیات را انجام داده و با موفقیت کامل به تروریست‌ها پاسخ داده‌اند».

به گزارش رویترز، منبع نزدیک به وزارت خارجه سوریه گفته که برای این عملیات «هماهنگی کاملی» با حکومت دمشق صورت گرفته است، با این حال جزئیاتی ارائه نکرد.

بیانیه جداگانه‌ای از سوی فرماندهی مشترک عملیاتی می‌گوید که حملات بامداد روز جمعه و با استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ صورت گرفته و مقرهای گروه حکومت اسلامی در البوکمال درهم کوبیده شدند.

یک مقام امنیتی به رویترز گفته است: «مقرهای گروه حکومت اسلامی در البوکمال که آنجا خودروها بمبگذاری می شدند... پس از دریافت اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات و امنیت عراق از منابع خود در سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفتند».

نیروهای عراقی که از سوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا پشتیبانی می‌شوند شبه نظامیان داعش را از بسیاری از شهرهایی که طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در تصرف خود داشتند به عقب رانده‌اند. عملیات ارتش عراق علیه این گروه در حال حاضر بر روی شهر موصل متمرکز است.

نیروهای دولتی عراق ماه گذشته شرق موصل را از دست داعش آزاد کردند و اکنون در حال مبارزه با این گروه در غرب این شهر هستند. موصل به خاطر رود دجله به دو بخش تقسیم شده است.

XS
SM
MD
LG