لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

حملات هوایی به مواضع «حکومت اسلامی» ۱۶۰۰ کشته بر جای گذاشته است


گروه دیده‌بان حقوق بشر در سوریه روز دوشنبه چهارم اسفند اعلام کرد که از آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه که از پنج ماه پیش شروع شد نزدیک به ۱۶۰۰ تن کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت در حملات هوایی نیروهای ائتلاف ۱۴۶۵ تن از شبه نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی و همچنین ۷۳ نفر از پیکارجویان جبهه النصره سوریه و وابسته به القاعده کشته شده‌اند.

این گروه حقوق بشری که دفتر آن در بریتانیا است و گزارش‌های خود را بر اساس اطلاعات ارسال شده توسط فعالین مستقر در سوریه منتشر می‌کند، کشته شدن ۶۲ غیرنظامی شامل هشت کودک در این حملات را محکوم کرده است.

آمریکا، بحرین، اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بمباران‌های هوایی و حملات موشکی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در شرق و شمال شرقی سوریه که از ۲۳ سپتامبر گذشته آغاز شد مشارکت دارند.

حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا شش هفته پیش پس از حمله پیکارجویان گروه حکومت اسلامی به مواضع کرد‌ها و پیشروی به سوی اربیل، پایتخت اقلیم خودمختار کردستان، آغاز شد.

این گروه اکنون بخش وسیعی از استان‌های شمال و غربی عراق و همچنین بیشتر نواحی شمال سوریه را تحت کنترل خود دارد.

در هفته‌های اخیر نیروهای کرد در عراق و سوریه بخشی از نواحی تصرف شده را از گروه حکومت اسلامی پس گرفته‌اند. با این حال شبه نظامیان این گروه در استان انبار در غرب عراق، در موضع تهاجمی قرار دارند.

وزارت دفاع آمریکا روز پنج شنبه گفت در صورتی که برنامه آموزشی پنج تیپ نیروهای مسلح عراق با موفقیت به اتمام برسد، ممکن است اوایل ماه آوریل عملیاتی برای پس گرفتن موصل، دومین شهر عراق شروع شود.

در همین حال فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد ناوهواپیمابر شارل دوگل را برای پیوستن به جنگ علیه گروه حکومت اسلامی به خلیج فارس اعزام کرده است.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، پس از حملات ژانویه در پاریس خبر اعزام این ناو هواپیمابر را اعلام کرد.

برت مک گورک، نماینده ریاست جمهوری در ائتلاف بین‌المللی علیه حکومت اسلامی، ضمن تایید اعزام این ناو هواپیمابر در شبکه‌های اجتماعی گفت از پشتیبانی از حملات هوایی علیه شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی استقبال می‌کند.

روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» به نقل از یکی از مقامات دولتی گفت این رزمناو حامل ۲۱ جنگنده و همچنین چهار هلی کوپتر است. ژان ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه قرار است روز دوشنبه از این ناوهواپیمابر دیدار کند.

۲۵ حمله هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه مواضع داعش

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندهی مشترک نیروی ضربت علیه گروه حکومت اسلامی روز دوشنبه از انجام ۲۵ حمله هوایی آمریکا و کشورهای ائتلاف بین‌المللی علیه این گروه در سوریه و عراق خبر داد.

این حملات در شهرهای کوبانی و الحسکه سوریه متمرکز بودند.

در بیانیه فرماندهی مشترک نیروی ضربت گفته شده است در بمباران‌های هوایی که از یکشنبه صبح تا دوشنبه ادامه داشت نیروهای ائتلاف با ۱۱ حمله هوایی در اطراف شهر الحسکه ده واحد گروه حکومت اسلامی را هدف قرار دادند.

همچنین در شش حمله هوایی دیگر در اطراف شهر کوبانی پنج واحد تاکتیکی و پنج موضع عملیاتی شبه نظامیان گروه یاد شده مورد اصابت قرار گرفت. به دنبال حملات هوایی نیروهای ائتلاف، نیروهای سوریه توانستند شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی را عقب برانند.

در یک حمله هوایی در نزدیکی شهر دیر الزور، تاسیسات نفتی تحت کنترل این گروه هدف قرار گرفت.

در این بیانیه همچنین به هفت حمله هوایی نیروهای ائتلاف به واحد‌های تاکتیکی، مواضع عملیاتی، خودرو‌ها و ایستگاه‌های بازرسی گروه حکومت اسلامی در نزدیکی موصل، کرکوک، الاسد، الرطبه و تل عفر در عراق اشاره شده است.

XS
SM
MD
LG