لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

اسرائیل دریافت طرح های نظامی آمریکا برای حمله به ایران را تکذیب کرد


در حالی که روزنامه اسرائيلی هاآرتص روز يکشنبه از تشريح طرح های جنگی آمريکا عليه ايران در جريان سفر اخير تام دانيلون مشاور امنيت ملی آمريکا به اسرائيل خبر داده است، دولت اسرائيل اين گزارش را رد کرده است.

هاآرتص روز هشتم امرداد نوشت که آقای دانيلون در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل طرح های نظامی آمريکا را در برابر ايران، در صورتی که ديپلماسی مانع از تغيير مسير و هدف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران نشود، تشريح کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تکذيب اين گزارش از سوی يک مقام بلندپايه اسرائيلی ظهر يکشنبه صورت گرفت که گفت هيچ يک از مطالب مطرح شده در اين گزارش هاآرتص درست نيست؛ اندکی بعد نيز دفتر نخست وزيری اسرائيل در بيانيه ای، گزارش هاآرتص را رد کرد.

اما به نوشته اين روزنامه، تشريح طرح های جنگی آمريکا عليه ايران برای نتانياهو، بخشی از ادامه تلاش باراک اوباما برای متقاعد کردن نخست وزير اسرائيل به خودداری از رفتن به سوی مسير حمله يک جانبه علیه ايران در مقطع کنونی بوده است تا فرصت بيشتری به تلاش های سياسی در برابر ايران داده شود.

هاآرتص به نقل از يک شخصيت بلندپايه آمريکايی، با تأکيد بر اينکه اين مقام به خاطر «حساسيت شديد موضوع» خواهان محرمانه ماندن نامش است، نوشت که تام دانيلون در ديدار از اسرائیل به طور مشروح برنامه های جنگی را که در پنتاگون برای مقابله با ايران تهيه شده است، به اطلاع نتانياهو رساند.

هاآرتص اين گفته را نيز به «مقام آمريکايی» ياد شده نسبت داد که ظاهراً گفته است که «نوع جنگ افزارها و توانايی های نظامی آمريکا در رسيدگی به اين معضل» و حتی راه های ضربه زدن به تأسيسات هسته ای پنهان شده ايران در دل کوه ها نيز از سوی دانيلون به آگاهی نتانياهو رسيد.

مشاور امنيت ملی آمريکا دو هفته پيش به اسرائيل آمده بود و بنا به ادعای هاآرتص، نتانياهو در یک مراسم شام در منزل خود به مدت سه ساعت شنونده اظهارات آقای دانيلون بود؛ بخشی از اين ديدار به صورت دو نفره و در بخش ديگر، ژنرال يعکوو عامی درور مشاور امنيت ملی نتانياهو نیز شرکت داشت.

به نوشته هاآرتص، این مذاکرات «حساس ترين و قابل توجه ترين» مذاکرات ميان مقامات آمريکا با رهبران اسرائيل در دوره اخير در ارتباط با ايران بوده است تا اوباما نشان دهد که آمريکا به طور جدی، طرح های نظامی را هم آماده کرده است و تنها در صدد «تسکين» اسرائيل برای خودداری از حمله يکجانبه نيست.

در همين حال، هاآرتص به نقل از «مقام آمريکايی» یاد شده نوشته بود که کشورش هنوز بر اين باور است که زمان برای رسيدگی به معضل ايران، به پايان نرسيده است.

تامی ويتور سخنگوی شورای امنيت ملی در کاخ سفيد در واکنش به اين گزارش هاآرتص سکوت کرده و گفته بود که در باره جزييات مذاکراتی که تام دانيلون با نخست وزير اسرائيل داشته است، سخنی بيان نخواهد کرد ولی افزوده بود «البته ما در باره مسايلی نيز مورد پرسش قرار می گيريم که در آن ديدار عنوان نشده بود».

اما مقام اسرائيلی که خبرگزاری رويترز اظهارات تکذيبيه او را يکشنبه بازتاب داد، گفته بود که اصلاً شام يا ديدار دو نفره ای ميان نتانياهو و دانيلون در کار نبوده است.

در همين حال، روزنامه هاآرتص روز يکشنبه نوشت که ممکن است اظهارات مقام ارشد نيروی هوايی آمريکا که چهارشنبه گذشته در واشينگتن از آماده بودن بمب های عظيم و جديد بونکر شکن خبر داد، با آمادگی آمريکا برای حمله نظامی به ايران در ارتباط باشد؛ سخن از بمب های فوق سنگين ۱۵ تنی است که برای منهدم کردن پناهگاه های زيرزمينی که سلاح های هسته ای و شيميايی در آنها پنهان شده باشد، ساخته شده است.

هاآرتص در حالی اين خبرها را منتشر کرد که لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا در روزهای آينده برای گفت و گوهای بيشتر با نتانياهو و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل به اين کشور خواهد آمد.

ملاقات های آقای پانه تا روز چهارشنبه در اسرائيل صورت می گيرد.

بنيامين نتانياهو روز يکشنبه در ملاقات با ميت رامنی نامزد جمهوريخواهان در کارزار انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا که به اورشليم آمده است، گفت که با يک ايران هسته ای کنار نخواهد آمد؛ ميت رامنی نيز حمايت «کامل» خود را از سياست های دولت اسرائيل در ارتباط با ايران، مورد تأکيد قرار داد.

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل هفته گذشته در سخنرانی در دانشکده امنيت ملی اسرائيل گفت: «عواقب مجهز شدن ايران به سلاح هسته ای وخيم تر از عواقب حمله (به تاسيسات هسته ای ايران) است و عدم رسيدگی به اين معضل و در حالی که ديپلماسی و تحريم ها موفق نبوده است، در آينده بايد به ميزان غير قابل تصوری هزينه بيشتری برای رسيدگی به اين مشکل پرداخت شود».

روزنامه اسرائيلی معاريو روز شنبه نوشته بود، در حالی که همگان از عواقب حمله نظامی اسرائيل به ايران ابراز نگرانی می کنند، اهود باراک به «لجبازی» خود ادامه می دهد.

آويگدور ليبرمن وزير خارجه اسرائيل نيز چهارشنبه گذشته در پی ديدار با کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در بروکسل، گفت که مذاکرات هسته ای هفته های اخير با ايران موفق نبوده است.

نظر به اينکه يک روز پيش از آن (سه شنبه سوم امرداد) مذاکراتی در استانبول ترکيه ميان هلگا اشميد، معاون کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا با علی باقری معاون دبيرشورای امنيت ملی ايران صورت گرفته بود، ليبرمن به خانم اشتون گفت «زمان پايان مذاکرات و اعلام آغاز عمل فرا رسيده است».

ليبرمن سپس به رسانه های کشورش گفته بود که خانم اشتون به ما گفت که نتيجه مذاکرات استانبول «هيچ و پوچ» بوده است.
XS
SM
MD
LG