لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

درخواست غرامت یک افسر اسرائیلی به خاطر اتهام «تجاوز» به رهبر امل لبنان


مصطفی دیرانی (راست) در دادگاهی در تل آویو.
مصطفی دیرانی (راست) در دادگاهی در تل آویو.
يک افسر بازجوی نيروهای امنيتی اسرائيل که از هويت او تنها با عنوان «کاپيتان جرج» ياد شده است، از دولت این کشور به خاطر متهم شدن خود به «تجاوز با باتوم» به يک رهبر سازمان شيعه امل لبنان، درخواست يک ميليون و چهار صد دلار غرامت کرده است.

«کاپيتان جرج» که افسر شباک، تشکيلات امنيتی اسرائيل بوده است، می گويد پس از آنکه از سوی مصطفی ديرانی، رهبر بارز سازمان لبنانی «امل» به تجاوز با باتوم متهم شد، کشور اسرائيل او را به حال خود رها نمود و از وی حمايت کافی نکرد.

وکلای مدافع «کاپيتان جرج» روز يکشنبه با ارائه درخواست غرامت پنج ميليون «شکل» به دادگاه اسرائيل، گفتند موکل آنها پس از آنکه از سوی مصطفی ديرانی به اين اتهام مورد تعقيب قضايی قرار گرفت، اين افسر را اخراج کردند و او را از امکانات لازم قضايی برای دفاع از خود در برابر اتهام ياد شده، برخوردار نکردند و اين افسر پيشين منزوی شده و زندگی اش مختل گرديده است.

ارتش و دولت اسرائيل معمولاً از افسران و نيروهای امنيتی و نظامی خود در پرونده هايی که در دادگاه هايی در خود اسرائيل يا اروپا عليه آنها به خاطر انجام وظيفه محاکمه شده اند، دفاع می کند و هزينه روند قضايی را پرداخت می کنند مگر آنکه فرد متهم، مرتکب خودسری شده و خارج از وظايف عمل کرده باشد.

شيخ مصطفی ديرانی، معاون سازمان شيعه لبنانی «امل» در اواسط دهه نود ميلادی از سوی کماندوهای ارتش اسرائيل، شبانه در خانه خود در جنوب لبنان ربوده شد و به اسرائيل انتقال يافت تا رد پای رون آراد، کمک خلبان اسرائيلی، تعيين شود.

رون آراد کمک خلبانی بود که هواپيمای حامل او در پاييز ۱۹۸۶ در جريان عمليات هوايی در جنوب لبنان سقوط کرد. ارتش اسرائيل خلبان آن هواپيما را سريعاً نجات داد و مانع از اسير شدن او به دست نيروهای لبنانی گرديد اما رد پای رون آراد ناپديد شد.

اسرائيل در سال های پس از اين جريان معتقد بود که رون آراد در اختيار مصطفی ديرانی، معاون سازمان «امل» بوده است.

مقامات وقت اسرائيل تأييد کرده بودند که با آوردن ديرانی به اسرائيل، از او در مورد رون آراد سئوال شود و نيز از ديرانی به عنوان برگی در يک معامله احتمالی در برابر تحويل گرفتن رون آراد استفاده شود.

عمليات ربودن ديرانی از جنوب لبنان در شب بيست و يکم ماه مه ۱۹۹۴ و زمانی که خانواده رون آراد و افکار عمومی اسرائيل، دولت اين کشور را برای تلاش جهت يافتن و آزاد کردن رون آراد زير فشار شديد گذاشته بودند، انجام شد.

اما با پيچيده شدن ماجراها، ديرانی يک دهه در زندان اسرائيل باقی ماند و سرانجام حقوقدانان اسرائيلی مدافع حقوق بشر، خود، با ارائه شکايت به ديوان عدالت اسرائيل، در حالی که دولت و ارتش اسرائيل قاطعانه با آزاد کردن ديرانی مخالف بودند، موجب آزادی او را فراهم آوردند.

نظر به حکم صادره از سوی ديوان عدالت اسرائيل، نيروهای امنيتی اين کشور ناچار شدند که مصطفی ديرانی را ده سال بعد، در ژانويه ۲۰۰۴، آزاد کرده و به لبنان برگردانند.

اما مصطفی ديرانی با بازگشت به لبنان، با ارائه شکايت به یک دادگاه اسرائيلی از طريق وکلای اسرائيلی و خارجی، خواستار محاکمه «کاپيتان جرج» به عنوان يکی از بازجويان خود شد و او را به استفاده از باتوم در زمان يکی از بازجويی ها متهم کرد و درخواست غرامت کرد.

مصطفی ديرانی اندکی پيش از بازگشت به لبنان، به خاطر تلاش هايی که حقوقدانان اسرائيلی مدافع وی انجام دادند، در برابر دادگاه عالی اسرائيل نيز شهادت داد که در زمان بازجويی ها با باتوم مورد شکنجه و توهين قرار گرفته و اين عمل، توسط «کاپيتان جرج» صورت گرفت و او را «شکنجه گری ساديستی» توصيف کرد.

مصطفی ديرانی که به عنوان يک قهرمان در بازگشت به لبنان مورد استقبال قرار گرفت، از دادگاه اسرائيل به خاطر عمل «کاپيتان جرج» يک ميليون و سيصد هزار دلار درخواست غرامت کرد اما سرنوشت اين درخواست هنوز روشن نيست و تعهدی برای رسيدگی به آن داده نشد.

در پی آزادی ديرانی، نيروهای امنيتی اسرائيل «کاپيتان جرج» را اخراج کردند و او می گويد که از آن زمان نتوانسته است کاری برای خود بيابد و زندگی اش شديداً مختل شده و در ميان افکار عمومی و کسانی که او را می شناسند، بی حرمت شده است.

يک برنامه سياسی شبکه دوم تلويزيون اسرائيل اين هفته فيلمی را پخش کرد که مربوط به يکی از بازجويی ها در سازمان شباک از مصطفی ديرانی بود و در آن، «کاپيتان جرج» در حالی ديده می شود که به آقای ديرانی می گويد اگر همکاری نکنی، بايد منتظر مسايلی باشد که شرمنده ات کند.

در اين فيلم، صورت «کاپيتان جرج» چهارخانه شده است تا شناسايی نشود. در این فيلم، آقای ديرانی در حالی که لخت بوده و تنها شورت به پا دارد، روی نيمکتی در يک اتاق بازجويی نشسته است و دو بازجو در کنار او هستند و پس از لحظه ای، بازجويی ظاهراً برای آن روز تمام می شود و وی به بيرون از اتاق می رود.

تيم وکلای مدافع «کاپيتان جرج» از انتشار اين فيلم و زمان پخش آن ابراز خشم کرده و روز يکشنبه در بيانيه ای اعلام کرد که بايد بررسی شود چرا عواملی در اين مقطع زمانی، خواهان انتشار اين فيلم با هدف ضربه زدن به «کاپيتان جرج» شده اند؟

درخواست غرامت يک ميليون و سيصد هزار دلاری مصطفی ديرانی از اسرائيل و درخواست دوم غرامت يک ميليون و چهار صد هزار دلاری «کاپيتان جرج» از اسرائيل، در حالی است که رد پای رون آراد هرگز پيدا نشده و برای اين ارزيابی ها که ديرانی، رون آراد را در برابر نيم ميليون دلار به جمهوری اسلامی ايران فروخته بود، سندی به دست نيامده است.

دولت و ارتش اسرائيل در حال حاضر پرونده رون آراد را بسته اند. بنياد موسوم به «رون آراد برای آزادی زاده شد» در سال های اخير برای اطلاعاتی که سرنوشت رون آراد را قطعی کند، ده ميليون دلار جايزه تعيين کرده بود. اما ظاهراً پس از بدست نيامدن اطلاعاتی متقن، اين بنياد نيز به تازگی بسته شد.
XS
SM
MD
LG