لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

محاکمه جنجالی افسر عالیرتبه ایرانی تبار اسکاتلندیارد


علی ديزايی فرمانده عاليرتبه در اسکاتلنديارد
علی ديزايی فرمانده عاليرتبه در اسکاتلنديارد
محاکمه جنجالی يک افسر عالی‌رتبه ايرانی تبار اسکاتلنديارد به پايان رسيد.

هيات منصفه دادگاهی در بريتانيا با ترجيح شهادت وعد البغدادی يک کلاهبردار ۲۶ ساله حرفه‌ای بر ادعاهای علی ديزايی فرمانده عاليرتبه اسکاتلنديارد او را به اتهام دستگيری و پرونده سازی مکرر عليه اين مرد بر سر پول گناهگار شناخت.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، اين دومين بار بود که ديزايی در دادگاهی که به اين اتهامات رسيدگی می‌کرد محکوم شناخته می‌شد. ديزايی پس از شنيدن رای دادگاه گفت بر بيگناهی خود باور دارد و از رای صادره استيناف خواهد خواست. وی گفت دادگاه بر اساس شهادت کسی اين رای را داده است که دارای پرونده تجاوز است و اين موضوع عمدا از نظر هيات منصفه دور نگاه داشته شده است.

هيات منصفه دادگاه نخست که در سال ۲۰۱۰ در ساوث‌وارک تشکيل شده بود و علی ديزايی را گناهکار شناخته بود از اتهامات متعدد البغدادی در پيوند با کلاهبرداری مالی و سوء استفاده آگاه بود. اين شواهد سرانجام در ماه می همان سال سبب شد که رای دادگاه پيشين که پايه و مبنای آن شهادت «قابل ترديد» البغدادی بود لغو و دستور تشکيل دادگاه تازه ای صادر شود.

هيات منصفه دادگاه دوم پس از يازده ساعت شور به طور يکپارچه اعلام کرد که ديزايی شهادت دروغ داده است. وی مدعی شده بود که البغدادی در برابر يک رستوران در لندن در ژوئیه ۲۰۰۸ به او حمله کرده و او را مورد تهديد قرار داده است.

ديزايی که آن زمان ۴۹ ساله بود نسبت به اتهاماتی مانند سوء استفاده از مقام، دستگيری غيرقانونی بغدادی و جلوگيری از روند اجرای عدالت گناهکار شناخته شد.

کشمکش با بغدادی زمانی آغاز شد که بغدادی مدعی شد ديزايی ۶۰۰ پوند بابت طراحی وب سايت شخصی اش به او بدهکار است. در پی آن ديزايی او را بازداشت و روانه زندان ساخت و مدعی شد که بغدادی با نی قليان به شکم او حمله کرده است. بغدادی ۲۴ ساعت در زندان بود و پس از سپری شدن شش هفته‌ای که او با وثيقه آزاد شده بود مقامات پليس تصميم گرفتند شکايتی عليه او به جريان نياندازند.

حکم دادگاه دوم به سابقه ۲۷ ساله ديزايی به عنوان پليس پايان می‌دهد و تقريبا قطعی است که از حقوق بارنشستگی خود نيز محروم خواهد شد.

محاکمه پر از جنجال ديزايی در پی تحقيقات کميته ای با نام کميته مستقل شکايات عليه پليس آغاز شد. دبورا گلاس، رييس اين کميته پس از پايان دادگاه گفت: «خوشحالم که هيات منصفه اين نکته را دريافت که سوابق وعد البغدادی ربطی به رفتار علی ديزايی در سال ۲۰۰۸ ندارد. در سازمان پليس ما جايی برای افسران فاسد وجود ندارد و رای امروز اين را تاکيد کرد.»

گلاس همچنين با ستايش از «شجاعت و دليری» بغدادی اقدام او را در پی‌گيری شکايت خود و شهادت در دادگاه تمجيد کرد. در جريان شهادت، بغدادی با استناد به حق خود و ترس از مورد تعقيب قرار گرفتن از پاسخ به برخی پرسش‌ها خودداری کرد.

از سوی ديگر ديزايی که همواره صدای اعتراضی منتقدان عليه رفتارهای نژادپرستانه پليس بود به «گاردين» گفت: همه اينها به خاطر انتقام‌جويی عليه رک گويی او صورت می‌گيرد.

پزشکی که ديزايی را معاينه کرده بود اعلام کرد که ديزايی برخلاف ادعايش هنگام دستگيری مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است. با اين همه شهادت اين پزشک با توجه به ويديوی مداربسته زير سووال رفت. پزشک گفته بود که هنگام معاينه ديزايی با چوب دستی راه می‌رفت در حالی که ويدئو اين را نشان نمی‌داد. با اين همه شهادت وی از سوی دادگاه رد نشد.

بغدادی که شهادت او در نخستين دادگاه پايه شکايت عليه ديزايی قرار گرفت در سپتامبر ۲۰۱۱ با استفاده از مدارک قلابی، ۲۷ هزار پوند به نام پدر خود بابت کمک‌های اجتماعی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ گرفته بود، پدری که در قيد حيات نبود. او محاکمه و به هشت ماه زندان محکوم شد.

در دادگاه همچنين شهادت داده شد که بغدادی در دادگاه اول اطلاعات درستی در مورد نام، سن و تاريخ تولدش نداده و همچنين در يک مورد در سپتامبر ۲۰۰۹ در حمله با بطری مشروب به يک مرد در برابر يک کلوپ شبانه در لندن گناهگار شناخته شده بود.

ديزايی پيش از اينکه برای بار دوم روانه زندان شود گفت کميته مستقل شکايات عليه پليس و کميته خدمات پليس همه حيله خود را به کار بردند تا هيات منصفه را از وسعت جنايات بغدادی بی‌خبر نگاه دارند. من خواهان رسيدگی به اتهامات تجاوز جنسی عليه بغدادی هستم. متاسفانه امروز شهادت يک کلاهبردار حرفه‌ای که پرونده‌های اتهامی تجاوز و حمله مسلحانه مکرر دارد به سخنان يک پليس ترجيح داده شد.

وکلای ديزايی برای تشکيل يک دادگاه مجدد شانس چندانی ندارند. قاضی تصميم گيرنده با توجه به دو رايی که از سوی هيات های منصفه دادگاه اول و دادگاه دوم و علی‌رغم برملا شدن دروغگويی بغدادی در چند مورد صادر شده، تمايل چندانی به موافقت با تشکيل يک دادگاه ديگر نخواهد داشت.

از سوی ديگر در جريان درگيری اسکاتلنديارد با مسايل نژادپرستی درون يگان‌های پليس در تابستان سال ۲۰۰۸ ديزايی به عنوان مشاور طارق غفور که اتهام‌هايی را عليه بالادست‌های خود در پيوند با نژادپرستی آنها عليه خود مطرح کرده بود انجام وظيفه کرده بود.

در همين حال به گزارش اسکاتلنديارد، البغدادی روز دوشنبه به اتهام تجاوز، بازداشت و روانه زندان شد.

علی ديزايی، ايرانی تبار، نوه يک معاون فرمانده پليس و فرزند يک پليس راهنمايی در سال ۱۹۶۲ در تهران زاده شد. او برای ادامه تحصيل روانه بريتانيا شد و از دانشگاه لندن دکترا گرفت. وی در سال ۱۹۸۶ به نيروی پليس پيوست. در سال ۱۹۹۹ يکی از کوشاترين اعضای جوان پليس شناخته شد و پست فرماندهی گرفت.

در ژوئیه همان سال کميته ای برای تحقيق پيرامون فساد پليس در اسکاتلنديارد تشکيل می‌شود. ديزايی در ژانویه سال ۲۰۰۱ به اتهام سوء استفاده از مقام از خدمت پليس معلق ولی در سپتامبر ۲۰۰۳ تبرئه شد. اين مسئله خشم اعضای قومی و نژادی پليس را عليه نژادپرستی در اين سازمان برانگيخت.

در ماه مارس ۲۰۰۷ ديزايی زندگینامه خود را با نام Not One of Us «نه خودی» به صورت پاورقی در نشريه تايمز منتشر کرد. اواخر ژوئن ۲۰۰۸ يک روزنامه به ديزايی که در آن زمان رهبری اتحاديه پليس ملی رنگين پوست را داشت اتهام داشتن بيش از يک همسر زد. روزنامه يادشده پس از شکايت ديزايی، ناگزير از پراخت خسارت شد.
XS
SM
MD
LG