لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

جان کری با وجود نقض آتش‌بس سوریه نسبت به موفقیت آن امیدوار است


جان کری وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۹ شهریور در مورد موفقیت آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه برای پایان دادن به جنگ در سوریه اظهار امیدواری کرد.

این در حالی است که ارتش سوریه اعلام کرده این آتش‌بس به پایان رسیده است و علاوه بر آن نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که ثابت می کند جدیدترین تلاش جامعه بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها به شکست انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از اینکه ارتش سوریه اعلام کرد این آتش‌بس از بین رفته و گروه‌های شورشی را مسئول نقض آن معرفی کرد، جان کری اعتراف کرد این آتش‌بس در کاستن از ابعاد درگیری‌های نظامی و فراهم کردن شرایط لازم برای انتقال مستمر کمک‌های بشردوستانه به اهداف خود نرسیده است. ولی افزود بخشی از کمک‌های بشردوستانه بالاخره به حرکت در آمده‌اند.

آقای کری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ما قبلا هیچگاه هفت روزآتش‌بس مداوم و انتقال کمک‌های بشردوستانه نداشته‌ایم».

برای همکاری روسیه و آمریکا در طرح‌های مربوط به هدف گرفتن مواضع گروه «خلافت اسلامی» و گروه‌های وابسته به القاعده این هفت روز آتش‌بس ضروری بود.

او بیانیه ارتش سوریه را محکوم کرد ولی در عین حال دولت روسیه را نیز به خاطر این وضعیت سرزنش کرد.

جان کری گفته است: «بهتر این بود که آنها قبل از اعلام این خبر در رسانه‌ها با کسانی که تاکنون مشغول مذاکره بودند صحبت می‌کردند. همان طور که دیروز هم گفتم اکنون باید موضع‌گیریهای تبلیغاتی را کنار گذاشت و روی مسائل واقعی مثل نقل و انتقال کمک‌های بشردوستانه تمرکز کرد که توزیع آنها مستلزم دسترسی به مناطق مختلف سوریه است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای مسلح سوریه روز دوشنبه ۲۹ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه‌های مسلح تروریست» بارها آتش‌بس را نقض کرده و از این آتش‌بس برای نقل و انتقال اسلحه و نفرات و حمله به مواضع تحت کنترل حکومت استفاده کرده‌اند. در این بیانیه گفته شده است که شورشیان «یک امکان واقعی» برای پایان دادن به خونریزی را به هدر دادند.

وزیر خارجه آمریکا قبل از صدور این بیانیه گفته بود آتش‌بس سوریه «شکننده ولی پابرجاست».

او گفت مقامات آمریکایی و روسی برای گفت‌وگو در مورد انتقال کمک‌های بشردوستانه به حلب و سایر نقاط تحت محاصره در ژنو ملاقات کرده‌اند. با این همه مقامات آمریکایی گفتند که هنوز شرایط برای همکاری نظامی آمریکا و روسیه فراهم نیست.

این آتش‌بس از روز دوشنبه گذشته به اجرا در آمد. آمریکا، روسیه، حکومت سوریه و شورشیان همگی طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و آمار تلفات و حوادث جنگ داخلی را جمع‌آوری و منتشر می‌کند اعلام کرد از روز برقراری آتش‌بس حداقل ۹۲ نفر در سوریه کشته شده‌اند.

به گفته این نهاد، ۲۹ نفر از آنها کودک و نوجوان و ۱۷ نفرشان زن هستند.

این رقم دهها نفر از سربازان ارتش سوریه و پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» که در جریان نبردهای ناحیه دیرالزور در شرق سوریه کشته شده‌اند را شامل نمی‌شود.

گزارش ها حاکی است که براثر یک حمله هوایی «اشتباهی» آمریکا در دیرالزور ۶۲ سرباز سوریه کشته شدند.

شورشیان سوری از زمان برقراری آتش‌بس در روز ۲۲ شهریور، ۲۵۴ مورد نقض آتش‌بس از سوی نیروهای دولتی و متحدان آنها را گزارش کرده‌اند و یک مقام ارشد اپوزیسیون سوریه اعلام کرد این آتش‌بس «مرده است».

تلویزیون دولتی سوریه نیز مدعی شد که فقط در روز یکشنبه شورشیان ۳۲ بار آتش‌بس را نقض کردند.

XS
SM
MD
LG