لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

یک مرد ساکن مشهد به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد


یک مقام قضایی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید مردی ۶۲ ساله در مشهد به اتهام جاسوسی برای یک کشور عربی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

حسن حیدری، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، نامی از این فرد نبرده ولی گفته است که اتهام او «اقدام علیه امنیت داخلی از طریق جاسوسی به نفع کشور متخاصم» است.

او روز دوشنبه ۲۵ بهمن با ارائه جزئیات دیگری افزود این متهم از مدت‌ها قبل «به صورت نامحسوس» توسط اداره اطلاعات خراسان رضوی تحت نظر بود و «پنج ماه پیش دستگیر شد».

به گفته آقای حیدری، متهم یاد شده «سابقه جاسوسی برای کشور دیگری را نیز در پرونده خود دارد»، و «به بهانه گرفتن روادید حج، جذب سرویس جاسوسی بیگانه شده بود».

این مقام قضایی اشاره‌ای به نام «سرویس جاسوسی بیگانه» نکرده است ولی احتمالاً می‌تواند اشاره آن به عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای، ایران باشد که در سال‌های اخیر روابط متشنجی داشته‌اند.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مدعی شد که «این سرویس جاسوسی محورهای مورد نیاز را برای جمع‌آوری اطلاعات در اختیار این فرد قرار داده بود و متهم آنها را جمع‌آوری می‌کرد».

جمهوری اسلامی ایران هر از چندگاهی از بازداشت جاسوسان در کشور خبر می‌دهد ولی بعد هیچ اطلاعی درباره سرنوشت آنها منتشر نمی‌کند.

شهریورماه امسال نیز رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از جانشین نماینده ولی فقیه در این نیرو از بازداشت یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام «جاسوسی برای دشمن» خبر دادند.

در گزارش‌های بعدی نام این فرد «عبدالرسول دری اصفهانی» اعلام شد ولی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌های منتشره در این زمینه را تکذیب کرد.

۱۷ مرداد امسال نیز سخنگوی قوه قضاییه ایران تأیید کرد که شهرام امیری به دلیل «اتصال به آمریکا، و انتقال اطلاعات حیاتی کشور به دشمن» اعدام شده‌ است.

رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیشتر از آقای امیری به عنوان «دانشمند هسته‌ای»، «کارشناس هسته‌ای» و «پژوهشگر» نام می‌بردند.

XS
SM
MD
LG