لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

اتیوپی فرودگاه موگادیشو را بمباران کرد


دولت سومالی می کوشد برای نخستين بار، حاکميت مرکزی در اين کشور را از سال ۱۹۹۱ ميلادی تاکنون، برقرار کند.
دولت سومالی می کوشد برای نخستين بار، حاکميت مرکزی در اين کشور را از سال ۱۹۹۱ ميلادی تاکنون، برقرار کند.

در پی اعلان جنگ اتيوپی به اسلام گرايان سومالی، نيروی هوايی اين کشور، روزدوشنبه، ۲۵ دسامبر، فرودگاه شهر موگاديشو، پايتخت سومالی، را بمباران کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، به دنبال حداقل دو حمله هوايی اتيوپی به فرودگاه موگاديشو، خسارت هايی نيز به فرودگاه وارد آمد و يک نظافتچی آن نيز زخمی شد. با اين حال، تا زمان مخابره خبر، ميزان اين خسارت مشخص نشده بود.


شهر موگاديشو از ماه ژوئن گذشته در اشغال نيروهای اتحاديه دادگاه های شريعت اسلامی سومالی قرار دارد.


يک روز پيش از اين حمله هوايی، ملس زيناوی، نخست وزير اتيوپی، در يک سخنرانی راديو و تلويزيونی، از اعلان جنگ رسمی کشورش به اسلام گرايان سوماليايی خبر داد.



وی در اين سخنرانی، که يکشنبه شب انجام گرفت، گفت: پارلمان اتيوپی، قطعنامه ای را به تصويب رسانده است، که به دولت اجازه می دهد از تماميت ارضی اين کشور محافظت کند.


او اضافه کرد: اتيوپی پس از تکميل ماموريت خود در عقب راندن اسلام گرايان سوماليايی، از خاک سومالی عقب خواهد نشست.


آقای زيناوی افزود: برای دفاع از خود در مقابل تهاجم نيروهای اتحاديه دادگاه های شريعت اسلامی سومالی، مجبور به جنگ با آنان شده ايم.


نخست وزير اتيوپی همچنين گفت: آديس آبابا تلاش کرده بود تا راه حل مسالمت آميزی را برای پايان دادن به مناقشه با اسلام گرايان بيابد، اما اين تلاش به شکست انجاميد.



«هشت هزار تروريست در سومالی»



علی محمد گدی، نخست وزير سومالی، روزدوشنبه، ۲۵ دسامبر، اعلام کرد که اسلام گرايان اين کشور در جنگ با نيروهای دولتی از هشت هزار شبه نظامی خارجی استفاده می کنند، اما هرگز قادر نخواهند بود شهر بايدوآ، را که دولت سومالی در آن مستقر شده است، اشغال کنند.


وی افزود: دولت از نيروی نظامی کافی برای شکست دادن هرگونه تهاجم تروريست هايی، که به نام نيروهای اتحاديه دادگاه های شريعت اسلامی سومالی فعاليت می کنند، برخوردار است.


از يک هفته پيش، درگيری های شديدی ميان اسلام گرايان و نيروهای دولتی در جريان است، و اسلام گرايان می کوشند شهر بايدوآ را تصرف کنند.


آقای گدی پيش بينی کرد که نيروهای دولتی، که از حمايت نظامی اتيوپی برخوردارند، به زودی به پيروزی هايی نايل خواهند آمد و گفت: پس از شکست اسلام گرايان، به سوی موگاديشو، که مردم آن در انتظارمان هستند، حرکت خواهيم کرد.


دولت سومالی می کوشد برای نخستين بار، حاکميت مرکزی در اين کشور را از سال ۱۹۹۱ ميلادی تاکنون، برقرار کند.


درعين حال، نخست وزير سومالی از جامعه بين المللی خواست فشار بر اسلام گرايان را افزايش دهد تا آنان به پای ميز مذاکره بازگردند.


وی همچنين خواستار اجرای طرح سازمان ملل متحد برای اعزام نيروهای حافظ صلح آفريقايی به سومالی شد و گفت: اين اقدام بايد انجام شود، زيرا رويدادهای سومالی، با توجه به حضور تروريست ها، يک موضوع بين المللی به حساب می آيد.


XS
SM
MD
LG