لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

مطهری: در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی، احمدی‌نژاد بايد استيضاح شود


علی مطهری (سمت چپ) و محمود احمدی نژاد.
علی مطهری (سمت چپ) و محمود احمدی نژاد.
علی مطهری، نماينده منتقد دولت محمود احمدی نژاد، روز دوشنبه خواستار آن شد که اگر دولت بدون اجازه مجلس فاز دوم هدفمندی يارانه ها را اجرا و قيمت کالاها را افزايش دهد، محمود احمدی نژاد استيضاح و عدم کفايت سياسی وی مطرح شود.

آقای مطهری در گفت و گو با خبرگزاری کار ايران، ايلنا، به مصوبه آذرماه امسال مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت که بر اساس اين مصوبه، «دولت تا پايان سال جاری حق اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها و افزايش قيمت های موضوع اين قانون را ندارد.»

وی تاکيد کرد در صورتی که دولت بخواهد بدون اجازه مجلس دست به اين اقدام بزند، «به نظر من کار از سوال گذشته و بايد رييس جمهوری را استيضاح و عدم کفايت سياسی وی را مطرح کرد تا پس از برکناری وی طبق قانون ظرف ۵۰ روز رييس جمهوری جديد انتخاب شود.»

به رغم مصوبه مجلس که دست دولت را برای اجرای فاز دوم حذف يارانه ها می بندد، يک وزير دولت دهم گفته است که سناريوهای مختلفی برای اجرای فاز دوم اين طرح در حال بررسی است ولی هنوز نهايی نشده است.

شمس الدين حسينی، وزير امور اقتصاد و دارايی، روز يکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ايرنا، تصميم دولت برای اجرای اين مرحله از طرح حذف يارانه ها را تاييد کرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، دوم دی ماه در يک مصاحبه تلويزيونی از پنج برابر شدن يارانه های نقدی به مردم خبر داد و راهکار تامين منابع آن را فروش نفت و گاز به قيمت جهانی در داخل کشور دانست.

علی لاریجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، گفته که نهاد قانونگذاری اجرای این مرحله از طرح را به مصلحت نمی داند.

به نظر می رسد که محمود احمدی نژاد برای جلب رضایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصدد است تا با آنها دیدار کرده و مواضع خود را در این زمینه تشریح کند.

در همین رابطه، حسن سبحانی نیا، عضو هیات رییسه مجلس، روز یکشنبه اعلام کرد که رییس جمهوری ایران نامه ای برای حضور در مجلس فرستاده و درخواست کرده است که درباره «مسائل جاری کشور» با نمایندگان صحبت کند.

لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی رييس ‌جمهوری ايران، نیز روز دوشنبه خبر داده که محمود احمدی نژاد ۲۷ دی ماه در صحن علنی مجلس حاضر خواهد شد تا درباره «مسائل مهم اقتصادی» با نمايندگان صحبت کند.

موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در حال حاضر به یکی از مهمترین اختلاف های میان مجلس و دولت تبدیل شده است. نمايندگان مجلس شورای اسلامی می گويند که اين تصميم ماهيت انتخاباتی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که دولت برای اجرای اين فاز نياز به ۳۰۰ هزار ميليارد تومان پول دارد.

احمد توکلی، نماينده تهران، نيز تاکيد کرده که در راستای تحقق اين پيشنهاد رييس جمهوری، «قيمت بنزين معمولی به ليتری پنج هزار تومان، قيمت بنزين سوپر به ليتری ۵۵۰۰ تومان و قيمت گازوييل به ليتری ۱۷۵۰ تومان» می‌رسد.

مجلس شورای اسلامی برای جلوگيری از اجرای فاز دوم طرح حذف يارانه ها تاکنون چندين مصوبه داشته است که علاوه بر مصوبه ممنوعيت اجرای فاز دوم اين طرح و افزايش قيمت کالاها و خدمات در سال ۹۱، طرحی را به تصويب رسانده است که بر اساس آن، دولت را از پرداخت يارانه نقدی از محل فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و ميعانات گازی سهم دولت منع می‌کند.
XS
SM
MD
LG