لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

کره شمالی تاسیسات تولید سوخت برای بمب هسته‌ای را بار دیگر فعال کرد


کره شمالی یک روز پس از تهدید به آزمایش موشکی اعلام کرد که تمام تاسیسات تولید سوخت بمب اتمی را به کار انداخته و فعالیت‌های خود را در این زمینه از سر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره شمالی روز سه شنبه ۲۴ شهریور در بیانیه‌ای دولتی گفت که تاسیسات تولید پلوتونیوم و غنی سازی اورانیوم با خلوص بالا در مجتمع هسته‌ای یونگ بیونگ «بازیابی، تغییر یا تنظیم شده‌اند و کار عادی خود را از سر گرفته‌اند».

پیونگ یانگ روز دوشنبه هشدار داده بود که آماده است پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر را از سر بگیرد. این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند و می‌توانند تهدیدی برای خاک آمریکا باشند.

کره شمالی گفته است که این آزمایش در سالگرد حاکمیت حزب کمونیست این کشور در ماه آینده صورت خواهد گرفت.

مدیر سازمان توسعه فضایی ملی کره شمالی در این زمینه اظهار داشت: «دانشمندان در حال اجرای مرحله نهایی پرتاب یک ماهواره نظارتی برای پیش بینی آب و هوا هستند».

به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام کره شمالی به خبرگزاری رسمی کشورش گفته است: «پیشرفت فضایی با اهداف صلح آمیز حق مشروع یک دولت حاکم است... و مردم (کره شمالی) کاملا مصمم هستند تا از این حق خود فارغ از اینکه دیگران چه می‌گویند، استفاده کنند».

وی که نامش اعلام نشده، افزوده است: دنیا «به وضوح خواهد دید که چگونه مجموعه‌ای از ماهواره‌ها به صورت متوالی به فضا پرتاب و در نقاط در نظر گرفته شده مستقر خواهند شد».

وزارت دفاع کره جنوبی روز سه شنبه گفت که پرتاب موشک دوربرد نقض «جدی» قطعنامه‌های سازمان ملل به شمار می‌رود. با این حال، وی افزود که هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد کره شمالی برای پرتاب این موشک‌ها مشاهده نشده است.

کره شمالی دهه هاست که در زمینه تکمیل یک موشک دوربرد و چند منظوره تلاش می‌کند. این کشور پس از ناکامی‌های پیاپی سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۲ توانست نخستین ماهواره خود را با یک موشک دوربرد به فضا پرتاب کند.

سازمان ملل گفته است که آزمایش فناوری موشک بالستیک ممنوع بوده و به همین دلیل علیه پیونگ یانگ تحریم‌هایی وضع کرد.

تصمیم سازمان ملل خشم کره شمالی را برانگیخت و این کشور سومین آزمایش هسته‌ای خود را در فوریه ۲۰۱۳ انجام داد که محکومیت‌ها و قطعنامه‌های بیشتری را علیه پیونگ یانگ به دنبال آورد.

XS
SM
MD
LG