لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

باراک اوباما: ۸۴۰۰ سرباز آمریکایی تا سال ۲۰۱۷ در افغانستان باقی می‌مانند


هنگام اعلام تصمیم باراک اوباما (وسط)، اشتون کار‌تر وزیر دفاع (چپ) و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش در کنار او حضور داشتند.
هنگام اعلام تصمیم باراک اوباما (وسط)، اشتون کار‌تر وزیر دفاع (چپ) و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش در کنار او حضور داشتند.

رییس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که «وضعیت امنیتی افغانستان پرمخاطره باقی مانده است» و روز چهارشنبه ۱۶ تیر اعلام کرد شمار سربازان آمریکایی در این کشور را تا پایان دوره خود در سطح ۸۴۰۰ نیرو حفظ می‌کند.

باراک اوباما پیشتر گفته بود که تعداد سربازان ایالات متحده در افغانستان را در پایان دوره ریاست جمهوری‌اش که ژانویه ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد به پنج هزار و ۵۰۰ نیرو کاهش خواهد داد. آمریکا در حال حاضر ۹۸۰۰ نیرو در این کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت نقش نیروهای آمریکایی در افغانستان تغییر نخواهد کرد، آنها به آموزش و مشاوره دادن به پلیس و نیروهای افغان ادامه خواهند داد و از ماموریت‌های ضد تروریسم علیه طالبان و سایر گروه‌ها حمایت می‌کنند.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که این تصمیم پس از مشورت با فرماندهان ارشد نظامی اتخاذ شده که از او خواسته‌اند تا در تصمیم قبلی خود مبنی بر کاهش تعداد نیرو‌ها تجدیدنظر کند.

هنگام اعلام تصمیم وی، اشتون کار‌تر وزیر دفاع و جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کنار او حضور داشتند.

به گفته آقای اوباما، این تعداد نیروی آمریکایی در افغانستان به متحدان واشینگتن کمک خواهد کرد تا برای ایفای نقش خود در مبارزه آماده شوند و به رییس جمهوری بعدی (آمریکا) امکان می‌دهد تا تصمیم‌های مناسبی درباره حضور آمریکا در این کشور اتخاذ کند.

سربازان آمریکایی از زمان سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارند.

رییس جمهوری ایالات متحده افزود: «تصمیمی که امروز گرفته‌ام این اطمینان را بوجود می‌آورد که جانشینم مبنایی اصولی برای پیشرفت در افغانستان دارد، همچنین دست وی را برای رودرو شدن با تهدیدات در حال تحول باز می‌گذارد».

وی تاکید کرد قاطعانه ایمان دارم که تصمیم اعلام شده کار درستی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که افزایش فعالیت گروه طالبان در افغانستان، واشینگتن را وادار کرده تا در خصوص استراتژی‌اش در این کشور تجدیدنظر کند.

آقای اوباما گفت ما مدتهاست که دیگر در نبرد زمینی شرکت نداریم ولی نیروهای آمریکایی در برخی ماموریت‌های محدود که تهدیدات جدی هستند مشارکت خواهند داشت.

گروهی از سفیران و فرماندهان پیشین ارتش ایالات متحده در افغانستان ماه ژوئن نامه‌ای به باراک اوباما نوشتند و از او خواستند که سطح فعلی نیروهای آمریکایی در این کشور را تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش حفظ کند. از جمله این افراد می‌توان به ژنرال جان کمپل که تا چهار ماه پیش فرمانده ارشد آمریکا در کابل بود و ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس اشاره کرد.

آنها در نامه روز اول ژوئن خود نوشته بودند: «مگر در شرایط اضطراری که لازم است افزایشی محدود در تعداد نیروهای داده شود، قاطعانه خواستار حضور حدود ۱۰ هزار نیروی آمریکایی تا روز ۳۰ ژانویه هستیم. این رویکرد به جانشین شما اجازه خواهد داد تا به تناسب تغییراتی انجام دهد».

در همین حال، اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، از تصمیم باراک اوباما برای حفظ ۸۴۰۰ نظامی آمریکایی در آن کشور استقبال کرد و آن را نشانه‌ای از ادامه مشارکت مردم دو کشور برای دستیابی به اهداف مشترک دانست.

XS
SM
MD
LG