لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

فلسطینی مهاجم به گارد مرزی اسرائیل کشته شد


فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بامداد دوشنبه بیستم مهر را با سلسله درگیری‌های خونبار تازه‌ای آغاز کردند؛ همزمان با حمله یک فلسطینی با چاقو به یک عضو گارد مرزی که به کشته شدن این فلسطینی انجامید، درگیری‌های جوانان فلسطینی در کرانه باختری با نیروهای اسرائیلی ادامه یافته است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند، یک جوان فلسطینی در این روز با چاقو به نیروهای گارد مرزی در حد فاصل شرق و غرب بیت‌المقدس حمله کرد اما خود بر اثر اصابت گلوله این نیرو‌ها کشته شد.

منابع فلسطینی در گزارش‌های اولیه گفتند، این مهاجم ۱۸ ساله مصطفی عادل خطیب و از ساکنان دهکده صورالبحر در شرق بیت‌المقدس بود.

شامگاه یکشنبه نوزدهم مهر نیز یک جوان فلسطینی در نزدیکی شهر خدرا در شمال اسرائیل، با خودرو یک دختر سرباز اسرائیلی را که در ایستگاه اتوبوس ایستاده بود، زیر گرفت و سپس با خروج از خودرو، به دختر که زخمی شده بود، با چاقو حمله کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دختر سرباز «در آستانه مرگ» قرار گرفته اما مهاجم به دو سرباز دیگر و نیز یک مرد عابر در این ایستگاه با چاقو حمله کرد.

مهاجم این حادثه، که یک فلسطینی ۱۸ ساله بود، زنده دستگیر شد. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند این فلسطینی از اهالی شهر جنین در کرانه باختری بود که به مجوز رسمی داشت که در شهر عرب نشین اسرائیلی‌ «ام‌الفحم» زندگی کند.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، احتمالاً فرد فلسطینی دیگری همراه مهاجم بوده که اسلحه دختر سرباز زخمی شده را پس از زخمی شدن او ربوده است.

پیش از آن نیز حملات دیگری در روز یکشنبه رخ داد و از جمله، یک زن فلسطینی با بسته‌ای انفجاری در یک خودروی مسروقه، زمانی که از او درخواست توقف شد، به یک پلیس راه اسرائیل در پنج کیلومتری بیت‌المقدس حمله کرد. زن فلسطینی که زخمی شد، به بیمارستانی در اسرائیل انتقال یافت و تحت نظر است.

همچنین در رخدادهای خشونت‌بار یکشنبه، یک نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی که در میان سنگ پرانان در کرانه باختری بود، کشته شد.

از اول اکتبر، ۹ مهر، که بحران امنیتی با حمله مسلحانه یک گروه حماس به یک خانواده اسرائیلی آغاز شد، شمار کشته‌های فلسطینی به ۲۵ نفر افزایش یافته و اسرائیلی‌ها نیز چهار کشته داده‌اند؛ ده‌ها اسرائیلی و فلسطینی نیز زخمی شده‌اند.

همزمان، شامگاه یکشنبه دستکم یک حمله راکتی دیگری از غزه به منطقه اشکول در جنوب اسرائیل اصابت کرد. حمله راکتی در حالی بود که شب قبل از آن، در واکنش اسرائیل به راکت پرانی‌های شنبه شب، یک مادر و بچه فلسطینی کشته شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو یکشنبه نوزدهم مهر لایحه‌ای را ارائه کرد که بر اساس آن، مجازات عرب‌های بالای ۱۸ سال که در پرتاب سنگ و بطری آتش زا مشارکت کنند، حبس خواهد بود و خانواده‌های اعراب زیر ۱۸ سال، مجازات مالی می‌شوند.

پیشنهاداتی نیز از سوی وزیران برای احتمال سلب امتیازات از فلسطینی‌های شرق بیت المقدس که در ناآرامی‌ها مشارکت کنند، مانند دریافت پول بیمه بیکاری، مطرح شده است.

نتانیاهو همچنین از دادستانی اسرائیل خواست مدارکی را برای غیرقانونی کردن شاخه شمالی جنبش اسلامی به رهبری شیخ رائد صلاح جهت ارائه به دیوان عدالت گردآوری کند؛ نتانیاهو این جنبش را در «فتنه انگیزی‌ها و تبلیغات دروغین در مورد الاقصی» متهم کرده است.

یکی از فعالان این جنبش که عرب‌های شهروند اسرائیل هستند، یکشنبه شب دستگیر شد.

همچنین در فاصله یکشنبه شب تا بامداد دوشنبه، نیروهای امنیتی اسرائیل ۳۳ فلسطینی کرانه باختری و ۱۷ فلسطینی ساکن شرق بیت المقدس را به اتهام مشارکت در ناآرامی‌ها دستگیر کردند.

یکی از بازداشت شدگان جوانی است که در شبکه‌های اجتماعی از قصد خود برای «شهید» شدن و «حمله قریب الوقوع به اشغالگران» خبر داده بود.

به گزارش جروزالم پست، کمیسیون امنیت ملی کنست نیز روز دوشنبه خدمت ۱۴۰۰ افسر ذخیره پلیس را به رای گیری می‌گذارد.

دولت اسرائیل روز یکشنبه نیز استقرار ۱۶ گردان از اعضای ذخیره گارد مرزی را برای تقویت نیروهای امنیتی در نقاطی مانند اورشلیم تصویب کرد.

برخی از گروه‌های فلسطینی روزهای سه شنبه و جمعه این هفته را «روز خشم» اعلام کرده‌اند و عرب‌های شهروند اسرائیل نیز گفته‌اند، اعتصاب سراسری برقرار می‌کنند.

این در حالی است که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در گفت‌و‌گو با رهبران شاخه جوانان فتح، تاکید کرد که انتفاضه مسلحانه به تحقق هدف‌های فلسطینی‌ها کمک نمی‌کند.

الحیات الجدیده، روزنامه رسمی تشکیلات خودگردانی، نیز دوشنبه خبر داد که آقای عباس از تلویزیون فلسطینی خواسته است پخش برنامه‌های مستقیم در باره این بحران را محدود کند تا شعله‌های این بحران فروکش کند.

نبیل شعث و احمد المجدلانی، دو مقام ارشد دیگر تشکیلات فلسطینی، نیز یکشنبه و دوشنبه با حضور در رادیو و تلویزیون فلسطینی گفتند حملات با سلاح سرد و گرم به اسرائیلی‌ها به آرمان فلسطینی‌ها کمک نمی‌کند.

اما اسماعیل هنیه، معاون رییس دفتر سیاسی حماس، روز یکشنبه با حمایت از «انتفاضه» جدید، که او آن را «ادامه انتفاضه الاقصی» نامید، گفت، «خون‌های ریخته شده، آزادی الاقصی را نزدیک‌تر می‌کند».

هنیه، جوانان فلسطینی را به وحدت عمل در پیشبرد «پروژه آزاد سازی قدس» فرا خواند و از اینکه برخی از جوانان عرب ساکن اسرائیل نیز در این حملات دخیل هستند، ابراز خشنودی کرد.

حامیان حماس در شبکه‌های اجتماعی جوانان فلسطینی را فرا خوانده‌اند که با چاقو و هر وسیله دیگر، حملات به اسرائیلی‌ها را افزایش دهند.

در این میان، در ادامه ابراز نگرانی‌های رهبران جهانی از بحران جدید میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه در تماس تلفنی جداگانه با نتانیاهو و عباس بر لزوم تلاش برای توقف اقدامات تروریستی و واکنش‌های نامناسب که وضع را بحرانی‌تر کند، تاکید داد.

XS
SM
MD
LG