لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه های امروز ايران بخش قابل توجهی از گزارش های خود را به آزادی ملوانان انگليسی اختصاص داده اند.
روزنامه های امروز ايران بخش قابل توجهی از گزارش های خود را به آزادی ملوانان انگليسی اختصاص داده اند.

روزنامه های امروز ايران بخش قابل توجهی از گزارش های خود را به آزادی ملوانان انگليسی اختصاص داده اند.


روزنامه اعتماد، اقدام روز گذشته محمود احمدی نژاد در آزاد کردن ۱۵ ملوان بازداشت شده انگلسيسی را «لبخند ايران و غرب به هم» ارزيابی کرده است.


روزنامه کيهان،آزادی ملوانان را «عفو» ناميده و نوشته است که «ايران ملوانان متجاوز را عفو کرد.»


روزنامه خراسان تیتر زده است: «نشان شجاعت برای فرمانده مرزبانی،عفو برای نظاميان انگليسی»


روزنامه کارگزاران در تيتر اول خود عبور از بحران دوازده روزه را مورد توجه قرار داده و در يادداشتی در اين خصوص نوشته که «اعلام خبر آزادی ۱۵ ملوان انگليسی لحظاتی پس از اعطای نشان درجه ۳ شجاعت به فرمانده مرزبانان دريايی جنوب از سوی ریيس جمهوری در نخستين کنفرانس مطبوعاتی اش در سال جديد برای بسياری از ناظران شوک آور بود.»


نويسنده اين روزنامه، در تشريح علت شک خبری آزادی ملوانان انگليسی، نوشته است: «آنچه سبب شوک ناظران شد، نفس آزادی ملوانان نبود چرا که به هر حال دير يا زود چنين می شد.»


کارگزاران افزوده است: «مروری بر فرايند خبری مربوط به دستگيری ملوانان و اظهارات مقام های ايرانی و به ويژه مقام های دولت از جمله معاون ریيس جمهوری و وزير امور خارجه، این تلقی را پديد می آورد که تهران بر سر اصول اعلام شده اش در عذرخواهی انگليس بابت نقض حريم آب های مرزی توسط نظاميان دريايی انگليس تاکيد دارد، اما چشم پوشی يکباره تهران از همه خواست های حقوقی اش آن هم بدون هرگونه انعطافی از سوی لندن جای بهت و حيرت دارد.»


روزنامه اعتماد ملی، از لغو عضويت ۳۶ شيمیدان ايرانی در انجمن شيمی امريکا خبر داده است. اين روزنامه به نقل از مجله ساينس نوشته که اداره عضويت انجمن شيمی آمريکا در ماه ژانويه به ۳۶ عضو ايرانی اين انجمن اعلام کرد که عضويت آنها ديگر ادامه ندارد اگرچه آنها مي توانند هنوز نشريات و مفاد اطلاعاتی را با پرداخت هزينه کامل آنها از انجمن خريداری کنند.


اعتماد ملی، اقدام انجمن شيمی امريکا در این خصوص را نشانه آن دانسته که سرانجام تحريم های علمی دامن دانشمندان ايرانی را گرفته است .


روزنامه سرمايه، به نقل از رييس اتاق بازرگانی ايران و چين خبر داده که حجم مبادلات تجاری ايران و چين در سال ۲۰۰۷ از مرز ۱۶ ميليارد دلار خواهد گذشت.


به نوشته اين روزنامه، اسدالله عسگر اولادی حجم مبادلات تجاری ايران و چين در سال ۲۰۰۶ را ۱۴ ميليارد دلار عنوان کرده و گفته است که اتاق مشترگ بازرگانی دو کشور در تلاش هستند تا با واگذاری اين مبادلات به بخش خصوصی طی چند سال آينده اين رقم را به ۲۰ ميليارد دلار افزايش دهند.


سرمايه همچنين به نقل از سفير چين در تهران نوشته که تا پيش از سال ميلادی گذشته حجم مبادلات تجاری ايران و چين ۳ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار بوده که طی سال ۲۰۰۶ با افزايش واردات ايران از چين به ۱۴ ميليارد دلار رسيده است .


روزنامه حيات نو اقتصادی، به نقل از مدير کل سلامت شهرداری تهران خبر داده که «بيست در صد از ازدواج ها در تهران به طلاق منجر مي شود.»


باس استاد تقي زاده، گفته است: عدم شناخت متقابل، مسائل مختلف روانی و بيکاری باعث افزايش چهار برابری طلاق در تهران نسبت به ساير شهرها شده است .


روزنامه همشهری، از افزايش احتمال تغيير ساعت رسمی کشور خبر داده و نوشته که با جديت مجلس در تغيير ساعت رسمی کشور، و بروز نشانه هايی از انعطاف دولت، احتمال تغيير ساعت افزايش يافته است.


اين روزنامه با اشاره به در جريان بودن رايزنی فشرده ای درباره اين موضوع، نوشته که مرکز پژوهش های مجلس در مورد تغيير ساعت رسمی کشور گزارشی در اختيار مقامات حکومتی قرار داده که محتوی آن افشا نشده است.


به نوشته اين روزنامه، اين گزارش و قرار گرفتن فوريت اصلاح ساعت رسمی کشور در دستور جلسه يک شنبه آينده مجلس می تواتند بر خلاف نظر دولت، به تغيير ساعت رسمی کشور ختم شود .


روزنامه رسالت به نقل از يکی از مسئولان هلال احمر نسبت به رشد فزاينده ايدز در کشور و استان اردبيل هشدار داده است.


به نوشته اين روزنامه، ریيس مرکز مشاوره ايدز و اعتياد جمعيت هلال احمر استان اردبيل گفته که رشد ۱۰۰ درصدی و فزاينده ايدز در کشور و استان اردبيل نگران کننده است .


و درآخر، روزنامه قدس، ادعا کرده که پنج ايرانی دستگير شده دراربيل عراق تا سه روز آينده آزاد می شوند.


اين روزنامه منبع خبر خود را حارث العبيدی، ،معاون ریيس کميته حقوق بشر در مجلس نمايندگان عراق عنوان کرده است.


قدس در عين حال در خبر ديگری به نقل از وزير اطلاعات جمهوری اسلامی انجام هر گونه معامله پنهانی در مورد آزادی ۱۵ ملوان انگليسی را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG