لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه: اسرائیل امید به برپایی کشوری فلسطینی‌ را از بین برده است


گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در گزارش تازه‌ای، اسرائیل را متهم کرده که با شهرک‌سازی‌ زیاد در مناطق اشغالی فلسطینی امید به توسعه این بخش و برپایی کشوری برای فلسطینی‌ها را از بین برده است.

این گزارش که خبرگزاری رویترز می گوید روز پنجشنبه ۱۰ تیر به آن دست یافته است می‌گوید، اسرائیل در یک روند تدریجی عامدانه راهکار دو کشوری را از بین می‌برد و شماری از وزیران دولت کنونی اسرائیل گفته‌اند باید از این راهکار عدول کرد.

بر اساس گزارش گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز خود یک روز پیش از انتخابات مارس ۲۰۱۵ گفت «هرگز کشور فلسطین برپا نخواهد شد» اما چند روز بعد از انتخابات زیر فشار جهانی حرفش را تغییر داد.

گزارش کوارتت تاکید دارد هفتاد درصد از مناطق کرانه باختری که بخش‌های «سی» C نامیده می‌شوند، در دست اسرائیل است؛ بخش‌های عمده ذخایر ارضی فلسطینی‌ها در این مناطق واقع است.

این در حالی است که امید فلسطینی‌ها این بود که از این بخش از اراضی کرانه باختری به عنوان سرزمین‌های کشاورزی و خانه‌سازی‌ در کشوری که برای آنها برپا شود، استفاده گردد.

این گزارش تاکید دارد که اسرائیل در سال ۲۰۱۵ حتی یک مورد مجوز ساخت‌وساز به فلسطینی‌ها در این مناطق نداده اما شمار اسرائیلی‌های ساکن در شهرک‌های مناطق اشغالی به ۵۷۰ هزار تن افزایش یافته است.

نیکلای ملادنوف نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور اسرائیلی- فلسطینی روز پنجشنبه گزارش تهیه شده گروه کوارتت را به شورای امنیت ارائه کرد؛ این گزارش شماری راهکار «منطقی» و «عملی» را برای احیای روند صلح پیشنهاد کرده است.

این گزارش چند روز پس از سفر‌ بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی ارائه شد.

کوارتت شامل سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه است.

به نوشته رویترز، کوارتت در گزارش خود در عین حال از تشکیلات فلسطینی هم خواسته است تا «با ترور و تحریکات علیه اسرائیل قاطعانه مبارزه کند».

نماینده دبیرکل در نشست پنجشنبه سازمان ملل رخدادهای خشونت بار اخیر در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرد.

آقای ملادنف از جمله به قتل یک دخترک اسرائیلی که ساعاتی قبل از این نشست شورای امنیت در کرانه باختری صورت گرفته بود، و همچنین به حمله دو مهاجم مسلح فلسطینی به یک مرکز خرید در تل آویو در روزهای گذشته اشاره کرد اما اقدام ارتش اسرائیل در کشتن پسربچه فلسطینی درون اتومبیل یک خانواده در جاده‌ای در کرانه باختری را نیز محکوم کرد.

گزارش کوارتت می‌گوید، خشونت‌های منجر به کشتارهای متقابل، تحریکات افکار عمومی دو طرف و شهرک سازی‌های اسرائیل و همچنین این واقعیت که اداره غزه هنوز در دست حماس است و نه تشکیلات خودگردان، چهار عامل اصلی بن بست در منطقه هستند.

خشونت‌های بیشتر؛ قربانیان بیشتر

در این میان، روز جمعه یازدهم تیر یک دختر فلسطینی در حال حمله به یک سرباز گارد مرزی اسرائیلی در یک پست بازرسی در شهر الخلیل، با گلوله این نظامیان کشته شد.

رسانه‌های فلسطینی خبر داده‌اند که این دختر چاقو به دست، ساره حجوج طرایره ۲۷ ساله و از بستگان محمد الطرایره بود.

محمد الطریره، فلسطینی ۱۷ ساله‌ای بود که روز پنجشنبه با ورود به خانه یک خانواده یهودی در شهرک «کریات اربع» در کرانه باختری، دختر ۱۳ ساله‌ای را به نام هلل اریئل در حالی که در اتاق خود در خواب بود، به قتل رساند.

نگهبانان شهرک اسرائیلی، محمد الطرایره را بعد از دقایقی یافته و او را کشتند.

شهرک بیست هزار نفری بنی نعیم در کرانه باختری که محمد الطرایره در آن زندگی می‌کرد، از بامداد پنجشنبه در محاصره نظامیان اسرائیلی است.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه به منزل خانواده هلل اریئل رفت تا با این خانواده ابراز همبستگی کند.

قتل این دخترک ۱۳ ساله در حال خواب و در خانه، افکار عمومی اسرائیل را تکان داده است؛ نتانیاهو گفته است که «این جنایت اثرات مغزشویی بر فلسطینی‌ها را که به ترویج نفرت کور از یهودیان منجر شده، نشان داد».

پنجشنبه شب نیز در حمله یک فلسطینی به رهگذران در شهر نتانیا در اسرائیل یک زن و مرد اسرائیلی زخمی شدند؛ مهاجم فلسطینی با تیراندازی محافظ یک سوپرمارکت در نزدیکی محل کشته شد.

در این میان، نماز آخرین روز جمعه ماه رمضان با آرامش نسبی و با حضور ده‌ها هزار فلسطینی در مساجد عمر و الاقصی در شرق بیت المقدس برگزار شد.

XS
SM
MD
LG