لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

هایپر نوا؛ سفیر «راک» ایران در نیویورک


گروه هایپرنوا، در کلوب های راک نيويورک، راک اند رول را به خوبی اجرا می کنند و تنها چای می نوشند.
گروه هایپرنوا، در کلوب های راک نيويورک، راک اند رول را به خوبی اجرا می کنند و تنها چای می نوشند.

در روزهايی که ايران و آمريکا بر سر مسايل مختلف با يکديگر اختلاف نظر دارند، يک گروه موسيقی ايرانی توانسته با اجراهايش در نيويورک، نگاه بسياری از رسانه ها و مخاطبان غربی را به خود جلب کند.


سبک گروه موسيقی «هايپر نوا» (Hypernova) ايندی راک، يا يکی از شاخه های راک زيرزمينی است و متن ترانه های آن به زبان انگليسی است.


آنها در کلوب های راک نيويورک، راک اند رول را به خوبی اجرا می کنند و تنها چای می نوشند.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، کار اين چهار جوان که گروه هايپر نوا و در واقع يکی از گروه های جوان سبک ايندی راک را شکل داده اند تفاوت های ديگری هم دارد؛ تفاوت هايی فراتر از اينکه بگوييم آنها از جمهوری اسلامی ايران می آيند.


اعضای گروه هايپر نوا با موهای بلند و پرپشت شان يا شلوارهای جين وصله دار و پاره شده ای که پوشيده اند، ممکن است در نگاه اول يکی از ميان صدها گروه پانک راکی تصور شوند که در جستجوی جايی برای ۱۵ دقيقه اجرا و کسب شهرت به نيويورک می آيند.


گزارشگر خبرگزاری فرانسه با تمجيد از متن ترانه های گروه هايپر نوا، طرز خواندن صحيح آنها و همچنين نوع موسيقی و اجرای آنها، به اين نکته اشاره دارد که اعضای اين گروه کارشان را از تهران آغاز کردند که موسيقی غربی دست کم به شکل رسمی در آنجا ممنوع است.


وی همچنين به صفحه اين گروه در وبسايت MySpace اشاره می کند که اعضای آن گروه در آن نوشته اند «چه کسی می گويد شما نمی توانيد در ايران موسيقی راک اجرا کنيد؟» و در ادامه می نويسد که کارهای هايپر نوا تحت تاثير گروه های معتبر و بزرگ غربی نظير Franz Ferdinand شکل گرفته است.


رام، چهره اصلی گروه هايپر نوا که نوازنده گيتار، خواننده و نويسنده متن ترانه های اين گروه است می گويد «زبان فارسی برای اجرای موسيقی راک اند رول خيلی شاعرانه است.»


اعضای هايپر نوا ابراز اميدواری کرده اند که در مدت اقامت شان در ايالات متحده آمريکا بتوانند تا جای ممکن اجراهايی زنده از آثارشان را برگزار کنند.


رام، ۲۶ ساله فرصت به دست آمده برای اجرا در نيويورک، پس از يک مبارزه طولانی برای دريافت ويزای آمريکا را «مهمترين لحظه در زندگی اعضای گروه» می داند.


به گفته رام، «فرصت اجرا در نيويورک، هميشه رويايی به درازای عمر است و هر کدام از بچه های همسن و سال ما، فارغ از اينکه از کجا آمده باشند، احتمالا در اين رويا هستند که روزی در نيويورک اجرا داشته باشند.»



تصاويری که از تلويزيون های آمريکايی پخش می شود و مردم ايران را در حالی نشان می دهد که شعار «مرگ بر شيطان بزرگ» سر می دهند، چهره ای نادرست از زندگی در ايران ترسيم می کند. مردم ايران هم مانند ديگر مردم سراسر جهان، و به ويژه جوانان ايرانی، علايق مشترکی با همسالان خود در ديگر کشورها دارند.
رام، نوازنده و خواننده گروه هایپرنوا

رام می گويد: عرصه موسيقی در ايران به آن اندازه ای که خيلی ها تصور می کنند محدود و بسته نيست. « در ايران قوانينی هست و هميشه چيزهايی درباره بد بودن موسيقی غربی می شنويم. ولی آن قوانين به سختی اجرا می شوند.»


به گفته چهره اصلی گروه هايپر نوا در نيويورک، عرصه بازار يا اجرای موسيقی در ايران بسيار گسترده است: «از هيپ هاپ تا هوی متال، تا پانک راک، هر چه که بگويی.»


اعضای گروه هايپرنوا در آمريکا علاوه بر اجراهايی که خواهند داشت قصد دارند نخستين آلبوم موسيقی خود را نيز ارائه کنند.


چهار عضو اين گروه خود را سفيرانی از جانب مردم ايران می دانند و مايلند که تصورهای غلط درباره ايرانيان را در ذهن غربی ها تغيير دهند.


رام می گويد: «تصاويری که از تلويزيون های آمريکايی پخش می شود و مردم ايران را در حالی نشان می دهد که شعار مرگ بر شيطان بزرگ سر می دهند، چهره ای نادرست از زندگی در ايران ترسيم می کند.»


به گفته رام، «مردم ايران هم مانند ديگر مردم سراسر جهان، و به ويژه جوانان ايرانی، علايق مشترکی با همسالان خود در ديگر کشورها دارند.»


غير از رام، سه عضو ديگر هايپرنوا را کامی و جم (هر دو ۲۶ ساله) و کودی ۱۷ ساله تشکيل می دهند.


خبرگزاری فرانسه با اشاره به قطع روابط سياسی آمريکا و جمهوری اسلامی ايران در ۲۷ سال پيش، به اين موضوع اشاره دارد که در آن تاريخ هيچ يک از اعضای گروه هايپر نوا متولد نشده بودند «اما اين قطع رابطه، مانع از اين نشده که اين جوانان شيفته نيويورک نباشند.»


XS
SM
MD
LG