لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

درخواست از روحانی برای رسیدگی به ممنوعیت خاتمی و وضعیت زندانیان سیاسی


در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی٬ فشار‌ها بر فعالان مدنی٬ سیاسی و رسانه‌ای تغییر زیادی نکرد.
در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی٬ فشار‌ها بر فعالان مدنی٬ سیاسی و رسانه‌ای تغییر زیادی نکرد.

سخنگوی فراکسیون «امید» اعلام کرد اعضای این فراکسیون در دیدار با حسن روحانی خواستار رسیدگی وی به ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی٬ زندان سیاسی و افزایش آزادی‌ها در دانشگاه شده‌اند.

بهرام پارسایی روز دوشنبه ۲۳ اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت که اعضای فراکسیون «امید» در دیدار با حسن روحانی به وی گفته‌اند «باید به‌عنوان مجری قانون بیش از این به موضوع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی توجه می‌کرد».

آقای پارسایی افزود در این جلسه به رییس‌جمهوری گفته شده که باید «در مورد بحث زندانی‌های سیاسی اقدامات موثرتری» انجام می‌داده است.

محمد خاتمی٬ رییس‌جمهوری پیشین ایران، در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی نیز ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج است و تلاش‌ها برای رفع این محدودیت‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی٬ فشار‌ها بر فعالان مدنی٬ سیاسی و رسانه‌ای نیز تغییر زیادی نکرد و قوه قضائیه، سپاه و وزارت اطلاعات به برخورد‌ها و بازداشت‌های خود ادامه می‌دهند.

وضعیت دانشگاه نیز از نظر سیاسی در این دوران شاهد تغییرات شگرفی نبود به طوری که اعضای فراکسیون «امید» در جلسه با روحانی به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند.

بهرام پارسایی گفته که اعضای این فراکسیون در این دیدار بر «لزوم افزایش سطح آزادی در دانشگاه‌ها تاکید کرده و خواستار توجه بیشتر دولت به موضوع آزادی بیان» شده‌اند.

وی گفت در این جلسه مطرح شد که «بسیاری از تشکل‌های دانشجویی هنوز برای دریافت مجوز فعالیت مشکل دارند و فضای دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات گرم نیست».

درخواست از حسن روحانی در مورد «چینش مدیریت‌ها و انتخاب مدیران و دادن مسئولیت‌ها با رویکرد ملی» و «استفاده بیشتر از ظرفیت زنان توانمند در عرصه‌های مدیریتی» از دیکر مسائل مطرح شده در این دیدار بوده است.

در این جلسه همچنین مطرح شده که کابینه آینده حسن روحانی باید متفاوت از کابینه‌ای فعلی باشد که براساس مجلس نهم شکل گرفته است.

فراکسیون «امید» از فراکسیون‌های دهمین دوره مجلس است که ۱۸ ارديبهشت امسال با ۱۵۸ عضو اعلام موجودیت کرد.

این فراکسیون را می‌توان بخشی از جریان سیاسی اصلاح‌طلبان دانست که شورای سیاست‌گذاری این جریان اعلام کرده که در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری از نامزدی حسن روحانی حمایت خواهد کرد.

این شورا در جلسه اخیر خود، حسن روحانی را «به اتفاق آرا» به عنوان «نامزد قطعی جریان اصلاح‌طلبان» انتخاب کرده است.

پیش از نیز هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز ۹ اسفند با حسن روحانی دیدار و گفت‌و‌گو کرده بودند.

حسن روحانی در شرایطی حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری را به دست آورده که برخی از وعده‌های وی در دوره قبل همچون رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاکنون محقق نشده است.

تاکنون گزارشی مبنی بر طرح مجدد این مسئله در دیدار اصلاح‌طلبان با حسن روحانی منتشر نشده است و مشخص نیست سرنوشت رفع حصر این دو رهبر «جنبش سبز» چه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG