لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

عربستان خواستار کاهش تولید اوپک تا سقف ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز شد


عربستان سعودی که حدود یک سوم از کل نفت اوپک را تولید می‌کند، از دیگر اعضاء خواست که به اتفاق هم، تولید این سازمان را روزانه بیش از ۱.۱ میلیون بشکه کاهش دهند.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان روز پنج شنبه ۲۷ آبان در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت که وی به تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت این سازمان به حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خوشبین است.

اعضای اوپک دو ماه پیش به صورت تلویحی توافق کردند که تولید نفت این سازمان به محدوده ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز برسد.

ماه گذشته کل تولید اوپک به ۳۳ میلیون ۶۴۳ هزار بشکه در روز رسید. البته بنا به ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود.

هم اکنون اعضای اوپک در غیاب ایران، عراق و نیجریه همراه با روسیه در اجلاس مجمع کشورهای تولید کننده گاز در قطر حضور دارند و موضوع کاهش تولید نفت اوپک را بررسی می‌کنند. قرار است کمتر از دو هفته دیگر وزیران نفت اوپک در وین بر سر کاهش تولید به تصمیم نهایی برسند.

آقای فالح می‌گوید که کاهش تولید به میزان ۳۲.۵ میلیون بشکه بر سرعت احیای بازار نفت خواهد افزود و این اقدام به نفع تولیدکننده‌ها و مصرف کننده‌های انرژی است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز با اشاره به گفته‌های فالح می‌نویسد که اظهارات وی باعث شد قیمت نفت به سرعت به بالای ۴۷ دلار صعود کند.

در این میان ایران می‌گوید که تولید خود را از ۲.۸ میلیون بشکه در دوران تحریم‌ها به حدود ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش داده و این رقم را به سطح دوران پیش از تحریم‌ها، یعنی چهار میلیون بشکه افزایش خواهد داد.

رویترز می‌نویسد که نورالدین بوطرفه وزیر نفت الجزایر که میزبان اعضای اوپک در دو ماه قبل بود، گفته است موضوع تولید نفت ایران نباید بر تصمیم اوپک برای کاهش تولید سایه بیندازد.

به گفته وی، تفاهم محکمی میان اعضای این سازمان برای کاهش تولید وجود دارد.

از طرفی روسیه که هم پای عربستان نفت تولید می‌کند نیز اعلام کرده است که حاضر است به طرح کاهش تولید نفت اوپک بپیوندد.

XS
SM
MD
LG