لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

دانشمندان به زودی سیاره‌ای شبیه زمین را معرفی می‌کنند


هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» روز جمعه ۲۲ مرداد نوشت دانشمندان خود را برای معرفی یک سیاره که به نظر می‌رسد شبیه کره زمین است و در فاصله‌ای از ستاره خود قرار دارد که شرایط برای وجود حیات را مناسب می‌کند.

مجله اشپیگل به نقل از منبعی بدون ذکر نام آن افزود این سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره‌ای به نام پروکسیما قنطورس می‌چرخد که شناخت قابل ملاحظه‌ای از آن وجود دارد و بخشی از مجموعه ستارگان آلفا قنطورس است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «تصور می‌شود این سیاره که هنوز نامی روی آن گذاشته نشده است با کره زمین شباهت دارد و در فاصله‌ای از ستاره پروکسیما قنطورس قرار دارد که امکان می‌دهد روی سطح آن آب مایع وجود داشته باشد که خود عامل مهمی در شکل گیری حیات است».

اشپیگل می‌افزايد دانشمندان پيش از اين هیچ سیاره شبیه کره زمین را در چنین فاصله نزدیکی به ما رصد نکرده بودند. قرار است مرکز ستاره شناسی جنوب اروپا کشفیات خود را در اواخر ماه اوت اعلام کند.

در گزارش مجله اشپیگل جزییات بیشتری ارائه نشده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی مرکز ستاره‌شناسی جنوب اروپا می‌نویسد که او از انتشار گزارش مجله اشپیگل با خبر است ولی حاضر نشد آن را تایید و یا تکذیب کند. او تاکید کرد که در این مورد فعلا هیچ اظهار نظری نخواهند کرد.

ناسا در گذشته کشف سیاره‌های جدیدی را اعلام کرده بود ولی اکثر آنها یا به شدت گرم و یا به شدت سرد بودند و در نتیجه احتمال وجود آب مایع در سطح آنها بعید است. برخی از آنها برخلاف کره زمین که سیاره‌ای سنگی است، مثل سیاره‌های مشتری و نپتون در منظومه خورشیدی از توده‌های گاز تشکیل شده‌اند.

سازمان فضایی آمریکا پارسال کشف یک سیاره فراخورشیدی را اعلام و آن را «شبیه‌ترین دوقلوی» کره زمین توصیف کرد.

این سیاره که «کپلر ۴۲۵ بی» نام گرفته است حدود ۶۰ درصد از زمین بزرگتر است و ممکن است آتشفشان‌های فعال، اقیانوس‌های آب و نور خورشیدی شبیه کره زمین داشته باشد. قدرت جاذبه آن حدود دو برابر زمین است و یک سال آن نیز ۳۸۵ روز طول می‌کشد.

ولی با توجه به فاصله آن که ۱۴۰۰ سال نوری است، بعید است بشر در آینده نزدیک بتواند به این سیاره سفر کند.

در مقام مقایسه، سیاره فراخورشیدی که در مدار ستاره پروکسیما قنطورس می‌چرخد اگر اطلاعات مربوط به آن تایید شود در فاصله ۴.۲۴ سال نوری از کره زمین قرار دارد.

هر چند چنین فاصله‌ای در مقایسه با گستره فضا بسیار کوچک به نظر می‌رسد ولی هنوز هم برای مسافرت بشر با استفاده از نسل فعلی موشک‌های فضاپیما فاصله بسیار طولانی و غیرقابل دسترسی است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت ناسا فاصله این سیاره با کره زمین حدود ۲۷۱ برابر فاصله زمین با خورشید است.

ستاره پروکسیما قنطورس که در سال ۱۹۱۵ کشف شده یکی از سه ستاره مجموعه ستارگان آلفا قنطورس است که اساسا از نیم کره جنوبی زمین قابل رویت است.

XS
SM
MD
LG