لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

وزارتخانه تازه تاسيس ورزش و نافرمانی های سردار سپاه


خبرگزاری های دولتی در ايران گزارش دادند که «وزارت ورزش و امور جوانان ايران به رييس فدراسيون ورزش باستانی دستور داد، تيم ملی را روانه مسابقات زورخانه ای قهرمانی آسيا کند.»

عليرضا صفارزاده از سرداران سپاه پاسداران در سال های اخير از انجام دستورالعمل های سازمان تربيت بدنی سرباز زده است.

منتقدان می گويند، او در سال های اخير، فدراسيون ورزش باستانی و کشتی پهلوانی را تبديل به فدراسيونی خود مختار کرده است و در اين فدراسيون هر چيزی پيدا می شود مگر آيين پهلوانی و رسوم باستانی اين ورزش!

به دستور صفارزاده، تيم های ورزش باستانی و زورخانه ايران مدت هاست اجازه حضور در ميادين بين المللی را ندارند.

او نه حکم برکناری خودش را می پذيرد و نه اجازه می دهد که مسئول جديد در محل فدراسيون حضور پيدا کند.

در شرايطی که استقبال خوبی در اروپا و آمريکا از ورزش باستانی ايران صورت گرفته و کنفدراسيون های قاره اش نيز تشکيل شده است، اين ورزش در ايران سير قهقرايی را طی می کند.

در رقابت هايی که فدراسيون تحت امر او برگزار کرده، ورزشکاران وادار شده اند از زير شلوار مخصوص ورزش باستانی، دوبنده کشتی بپوشند تا سينه هايشان ديده نشود!

بسياری از زورخانه ها تعطيل يا متروک هستند و نارضايتی در جمع پهلوانان، مرشدان، کباده کش ها و ميل اندازها موج می زند.

حال بايد آيا وزارتخانه تازه تاسيس در تقابل با اين مقام نظامی، توانايی وادار کردن او به تمکين در برابر مقررات را خواهد داشت؟

علی سعيدلو آخرين رييس سازمان تربيت بدنی در جمهوری اسلامی ايران، حکم برکناری صفارزاده را صادر کرد اما رييس فدراسيون اخراج شده، اهميتی برای اين حکم قائل نشد.

محمدرضا طالقانی پيشکسوت ورزش کشتی و ورزش باستانی که ابلاغ سرپرستی اين فدراسيون را دريافت کرده بود، وقتی با بی اعتنايی سردار مواجه شد، ناگزير راه بازگشت به خانه را در پيش گرفت.

حالا وزارتخانه تازه تاسيس، قصد زور آزمايی با سردار عليرضا صفارزاده را دارد.

سردار در سنگر فدراسيون ورزش باستانی

اگر سازمان تربيت بدنی هميشه مصوبات خود را به فدراسيون ها ابلاغ می کرد يا در قالب بخشنامه به اداره کل تربيت بدنی استان ها می فرستاد، حالا وزارتخانه تازه تاسيس ورزش و امور جوانان، «دستور» داده است از مقررات معاونت ورزشی اين وزارتخانه تمکين کند.

اما فدراسيون پهلوانی و زورخانه ای با ارسال نامه ای به وزارت ورزش و جوانان از فدراسيون جهانی اين رشته ورزشی (IZSF) شکايت کرده است.

اين فدراسيون مدعی شده است که فدراسيون جهانی «در حال تدارک جهت اعزام غير قانونی گروهی از داوران و مرشدان و مربيان تابعه ايران، بدون هماهنگی با جمهوری اسلامی و کسب مجوز از شورای برون مرزی برای مسابقات آسيايی در بنگلادش است.»

سردار صفارزاده در نامه خود تاکيد کده است: «برای حمايت و دفاع از حقوق مسلم جمهوری اسلامی ايران خواستار برخورد قاطع و مناسب با اين اقدام غير قانونی IZSF هستيم.»

اين نامه حاکی از آن است که در برابر مواضع سردار، وزارتخانه يا سازمان، عباسی يا سعيدلو تفاوتی ندارند.

او در فدراسيون ورزش باستانی سنگر گرفته و حاضر به اجرای مصوبات اين وزارتخانه نيست.

اين فدراسيون همچنين شروط متعددی را برای حضور در رقابت های آسيايی مطرح کرده است که چکيده آن، مبتنی بر تمايل صفارزاده به تفويض اختيارات رييس فدراسيون جهانی اين رشته ورزشی به شخص او است!
XS
SM
MD
LG